Archive for 26 april, 2007

h1

The holiday (2006)

april 26, 2007

The Holiday är en kärlekshistoria mellan 4 människor som är mysig. Blev dock en anning besviken på filmen eftersom jag tyckte det hände för lite i den. Jag hade förväntat mej mer av filmen än vad man fick. Den var inte alls lika bra som jag förväntade mej men den var inte dålig heller. En riktigt bra romantisk film fäller man en tår enligt mej, men det gjorde man inte i denna. Men det var kul att se hur 4 männsikoöden kunde förändras. Den var sevärd även om den inte räckte ända fram.

Handling: Det handlar om 2 kvinnor som byter hus med varandra för att komma bort från sina ex-pojkvänner. Och under semesterns gång utvecklas deras liv åt olika håll, men de båda blir kära och träffar nya män. Problemen kommer ju när de vet att de måste resa hem och att de bort väldigt långt ifrån varandra och kommer från olika världar.

Betyg: 2.5 av 5

Andra bloggar om: Film, recension, kärlek, the holiday,

h1

I en blogg ska man få skriva av sej..

april 26, 2007

I mitt förra inlägg skrev jag om öppenhet, och ibland kan det ju få en oanad betydelse, som när Jonas blev nekad sitt jobb för att de hade hittat hans flickväns anonyma blogg där hon skriver att hon inte ville flytta. Men där tycker jag att företaget gör fel, de kan inte neka Jonas jobbet för att hans flickvän skriver anonymt i sin blogg om sina känslor. I en blogg kan man vara precis så personlig som man vill vara. I en blogg kan man ventilera tankar man har, utbyta åsikter med andra. Jag tycker bloggen får fel betydelse om man ska andvända sej av den när man kollar om en person är lämplig för ett jobb. Så länge den personen bara ventilera hur den känner tycker jag inte att man gå efter det i en ansökan om personen är lämplig eller inte. Det är ju hans flickväns tankar, knappast hans tankar.

Jag förstår inte riktigt hur detta företaget har tänkt. Men där ser man också att även om man är anonym kanske någon person man helst inte skulle vilja läser min blogg. Det finns ju alltid människor man inte vill ska läsa ens blogg, sina tankar, sina åsiker osv. Jag har tänkt mycket på det, tänk om en person som jag inte vill ska läsa min blogg läser den, och jag får reda på det. Hur skulle jag reagera? Även om man står för varenda ord man skriver kanske man ändå inte vill att just den personen ska läsa bloggen. Och jag vet faktiskt inte hur jag skulle göra om min blogg hamnade i händer som jag inte vill den ska hamna i. Förmodligen skulle jag radera den och börja om på nytt, men inom mej säger att det här är ju jag. Men det finns ändå vissa saker som man kanske inte vill en del ska ta del i. Det är svårt..

Men när det går så långt att man blir nekad ett jobb för sin blogg, då har verkligen bloggen fått fel syfte. En blogg enligt mej är till för att skriva av sej i, och många trivs med att skriva blogg..

Andra bloggar om: Internet, blogg, jobb, anonymitet, tankar,

h1

Jag har alltid varit öppen av mej..

april 26, 2007

Alla människor vill inte en väl, så är det och så har det alltid varit. Och om man då blir för öppen och glömmer bort att alla människor inte är goda kan det orsaka problem. Men jag är en människa som aldrig lär mej på den fronten. Ett exempel på internet om just det problemet..

Jag har fått avsluta min blogg ett par gånger och byta blogg pga av att jag har varit för öppen och att andra människor har andvänt det imot mej sedan på ett elakt syfte. När jag startade denna bloggen så lovade jag mej själv att aldrig bli så öppen igen. Men jag har redan brustit på det planet både en och två gånger, Men det är ju jag. Ingen menning att sitta på en blogg och låtsas att man aldrig mår dåligt och att vissa dagar blir minnerna för mycket. Även om jag lovar mej själv att aldrig mer vara öppen för människor som jag inte känner brister det. För jag är en öppen person, en sårbar öppen person och det gör det lättare för andra människor att skada en. Tyvärr är det så..

Jag har varit för öppen mot vänner som sedan inte varit mina vänner och andvänt det imot mej på ett elakt sätt. Men ändå har jag förlåtit och gjort om samma misstag igen med många av mina ”gamla” vänner. Jag tror på att människor är värda en andra chans, jag tror människor kan förändras och det har jag många gånger fått lida för. Även om man skulle lärt sej något av det så gjorde man inte det utan gjorde om samma misstag igen.

I denna bloggen har jag varit öppen, men det finns så mycket som jag skulle vilja skriva om ibland, men då biter jag mej själv i tungan och struntar i att skriva om det. I denna bloggen har jag varit öppen med hur jag känner, men inte på samma sätt som i de förra bloggarna. Denna bloggen är precis så öppen som jag vill ha den. Och för många andra kan det verkar som jag är jätteöppen, men då har de inte läst min gamla blogg, då är denna bloggen väldigt inlåst mot den andra. Det är enorm skillnad, denna gången skriver jag om saker som jag har bearbetat och som inte kan andvändas imot mej på ett negativt sätt och även om det skulle göras det, så kan det inte såra mej!

h1

Min dag!

april 26, 2007

Jag kände mej ganska stressad, nervös och orolig igår. Och en sån dag pajar en hel vecka för mej framöver. Min mage har blivit så känslig, den känner av lilla minsta oro och plågar mej med magont en hel vecka efter det. Jag började känna av den redan igårkväll men idag är den hemsk. Kommer inte att bli så mycket mat för mej idag, defentivt inte stark mat för det tror jag inte den klarar av.

Storaängel hade sått bönor i skolan som de fick hem igår. Och hon var så stolt för att den hade börjat växa och att det hade kommit bönor på plantan. Så idag efter skolan har jag lovat henne att vi ska åka och köpa småkrukor och så frön som hon kan ha på balkongen. Nu vet jag inte om det är rätt årstid för att så frön eftersom jag ha kommit ifrån den biten för länge sedan. Men bara om det skulle bli en grön kvist på den skulle ju hon bli nöjd.

Sedan ska jag städa och plocka iordning lite här idag eftersom familjepedagogen kommer imorgon och det är lite att städa eftersom min syster och hennes pojk var här igår och grillade. Barnen roade sej med att kasta kol på mitt vardagsrum så det jag måste ta itu med idag! :)

h1

Ju äldre man blir..

april 26, 2007

”Visst blir man klokare med åren, men alltid ett par år för sent.”