h1

Guillermo Vargas – Kalla dej inte konstnär!

juni 12, 2008

Denna hunden är död!

Guillermo Vargas är mannen bakom hundens död. Han ställde ut konst sa han, i form av att låta en hund sitta fast med en lina i ett galleri. På väggen hängde det hundgodis som endast var till för att titta på. Hunden fick sitta där i flera dagar utan vatten och mat, till slut dog den av svält. Många människor hade kunnat rädda denna hunden. Jag ser inte bara Guillermo Vargas som förövaren utan även alla människorna som gick och tittade på hunden. Guillermo Vargas ägde inte hunden, det var en hemlös hund han tagit på gatan. Vem som helst hade kunnat ta hunden därifrån och försökt få hunden att överleva, att gett den mat och kärlek. När blev det en konst att titta på en dödende hund. Får vi ut så lite i livet att vi kan med gott samvete titta på en hund som svälter ihjäl och sedan lämna den åt sitt öde, i detta fall döden.

Här är en del av sin ursprungliga [senaste] uttalande: ”Hej alla. Mitt namn är Guillermo Habacuc Vargas. Jag är 50 år och konstnär. Nyligen har jag blivit kritiserad för mitt arbete med titeln” Eres lo que lees ”, som har en hund som heter Nativity. Syftet med arbetet var att inte orsaka någon typ av åsamkandet om de fattiga, oskyldiga varelse, utan snarare att illustrera en poäng. I min hemstad San Jose, Costa Rica, tiotusentals kringströvande hundar svälta och dör av sjukdomen varje år på gator och ingen betalar dem en andra tanke.

Finns det absolut inget annat sätt att poängtera de hundar som dör av svält utan att man måste sätta en svältande döende hund i ett galleri? Om man nu strävar efter att hundar INTE ska behöva dö i svält finns det väll andra sätt att gå tillväga, varför inte öppna en fond, samla in pengar och se till att det få ett slut? Tyvärr jag köper inte försvarstalet. Om man med GOTT samvete kan låta hunden dö på detta grymma sätt bryr man sej inte om djur överhuvudtaget. Mest tragiskt är att faktiskt människor gick frivilligt att titta på detta, utan att ens lyfta ett finger för att ta hunden därifrån.

Gör som alla andra och skriv på protestlistan! & framför allt, sprid detta vidare!

6 kommentarer

  1. så jävla stöörd människa!! Det är ju dubbelmoral om något..
    Fan vad jag hatar sånt, djurplågeri!


  2. Galleriet som tillät en sådan ”utställning” borde brännas ner. Fy fan.. Om det nu är fel att låta människor svälta till döds, borde man absolut inte låta djur, som inte har en egen talan, gå samma väg till mötes. Usch..


  3. För jävligt!


  4. Det vidrigaste jag nånsin hört talas om!
    Fyyy tusan!


  5. Jag blir så ledsen att vi människor kan plåga en annan ras av djur på det här viset, ska ta upp det här i min blogg ochså,
    jävligt störd människa att ens kalla det konst vilket är vidrigt!!!!!


  6. En liten varning ni har blivit utsata för en så kallad internet hoax, ungefär på samma sätt som när bonasi kitten väckte en reaktion för bra många år sedan, Skickar med en wikipedialänk med väldigt lite info, men det är i alla fall någonting att bita i

    http://en.wikipedia.org/wiki/Guillermo_Vargas



Kommentera

