h1

I en blogg ska man få skriva av sej..

april 26, 2007

I mitt förra inlägg skrev jag om öppenhet, och ibland kan det ju få en oanad betydelse, som när Jonas blev nekad sitt jobb för att de hade hittat hans flickväns anonyma blogg där hon skriver att hon inte ville flytta. Men där tycker jag att företaget gör fel, de kan inte neka Jonas jobbet för att hans flickvän skriver anonymt i sin blogg om sina känslor. I en blogg kan man vara precis så personlig som man vill vara. I en blogg kan man ventilera tankar man har, utbyta åsikter med andra. Jag tycker bloggen får fel betydelse om man ska andvända sej av den när man kollar om en person är lämplig för ett jobb. Så länge den personen bara ventilera hur den känner tycker jag inte att man gå efter det i en ansökan om personen är lämplig eller inte. Det är ju hans flickväns tankar, knappast hans tankar.

Jag förstår inte riktigt hur detta företaget har tänkt. Men där ser man också att även om man är anonym kanske någon person man helst inte skulle vilja läser min blogg. Det finns ju alltid människor man inte vill ska läsa ens blogg, sina tankar, sina åsiker osv. Jag har tänkt mycket på det, tänk om en person som jag inte vill ska läsa min blogg läser den, och jag får reda på det. Hur skulle jag reagera? Även om man står för varenda ord man skriver kanske man ändå inte vill att just den personen ska läsa bloggen. Och jag vet faktiskt inte hur jag skulle göra om min blogg hamnade i händer som jag inte vill den ska hamna i. Förmodligen skulle jag radera den och börja om på nytt, men inom mej säger att det här är ju jag. Men det finns ändå vissa saker som man kanske inte vill en del ska ta del i. Det är svårt..

Men när det går så långt att man blir nekad ett jobb för sin blogg, då har verkligen bloggen fått fel syfte. En blogg enligt mej är till för att skriva av sej i, och många trivs med att skriva blogg..

Andra bloggar om: Internet, blogg, jobb, anonymitet, tankar,

6 kommentarer

  1. Helt jäkla sjukt. hade ju varit en annans sak om det va hans blogg och om han hade skrivit och nej va jobbigt jag blir tvungen att flytta till norrköping och det vill inte jag bla bla bal men det va ju bara hans flickvän. Egentligen spelar det ju heller ingen roll om han inte velat flytta , han ville ju fortfarande ha jobbet!


  2. Det låter helt otroligt att företaget bryr sig om det här.


  3. Jag undrar hur det företaget över huvud taget kunde ta reda på att det var killens tjej..
    Hon skrev väl anonymt där eller??
    Tycker inte det är klokt hela historien..
    Nu till ditt.. jag tycker visst att man ska få ge utrymme för det man känner för i sin egen blogg… bara man inte sårar någon annan. Det att ha en blogg är ju lite som en dagbok över sitt liv, i alla fall har många den till det.
    Så kan man ju välja hur öppen man ska vara, för hela världen kan läsa ens tankar. Ett sätt är att försöka gömma sin identitet så gott man kan.. inte skriva ut sitt rätta namn i alla fall inte hela. Likadant det där med foton, då menar jag hela foton precis som dom är.. Man kan sudda lite eller ha en liten bit av fotot synligt.. (det gäller barn/djurfoton oxså så klart) kanske då ingen kan lista ut vem man är. Skriver man sen inte så någon kan lista ut var man bor.. delger hela världen sitt öppna hem.. kanske då blir det bra. Vad vet jag, men nog ska man kunna agera med sina egna ord.. vi har alla så mycket inom oss som bara ligger där i sin ryggsäck och vantar på luftning :-)
    Ha de gott och hoppas du hittar din lösning.. annars kan man ju låsa sin blogg.. men hur kul är det.
    Kram på dig


  4. Ha ha ”vantar”.. väntar ska det vara :-)


  5. Visst är det här sjukt?! Så här får det inte gå till. Snacka om att storebror ser dig! Viktigt i sådana här fall är att man måste skilja på människor, Jonas är en person med egen integritet och vilja medan flickvännen är en annan med sin specifika vilja och integritet. vad den ena säger och tycker ska och får inte påverka den andra i den här betydelsen.

    Nu gäller ju inte det dessa men tänk om Jonas nu verkligen ville ha det jobbet, vilket han då ville, men ännu hellre med tanke på att han då flyttar långt bort vilket förenklar då han i själva verket vill bryta förhållandet.
    Vad ger företaget den rätten att styra över deras liv och bestämma hur de ska hantera det? Är karln kompetent nog och passar för arbetet så ge honom då det, snoka inte i anhörigas bloggar efter information om dessa för att använda det emot honom/dem

    Kram igen/ Glimma.


  6. Jo visst ska man kunna använda sin blog som en ventil om man vill men då får man också stå för vad man skriver.Vad är annars poängen !?.Skriver man att någon på sin arbetsplats äe t ex en piss apa så får man ju också ha klart för sig att detta är ju faktiskt skrivet i ord och gäller väl förmodligen tills det eventuelt blir ändrat.Att skriva att pojkvännen inte ska få arbetet med en stor önskan är ju som att tacka nej till det.
    Hela historien luktar ju som vanlig Svensk politik då man säger en sak och menar en annan.
    Så då återstår ju frågan.Vad är då poängen om man inte kan lita på att någon säger ”ja” och sedan menar ”nej” !?.

    Om nu ärendet var så känsligt varför då skriva detta som nu gjorts om vederbörande hade tillgång til nätsidan!.



Kommentera

