h1

Amning!

maj 5, 2009

Det finns alltid diskussioner om amning. Om att amma offentligt och om att amma när barnet är större, vid vilken månad man ska sluta amma osv. Diskussioner som egentligen bara har med vårat eget tyckande att göra, diskussioner som bottnar sej i våra egna åsikter. Finns väll egentligen inget rätt eller fel på den frågan utan allt handlar om vad man själv tycker. Med första flickan ammade jag 7 mån och med den andra flickan ammade jag tills hon var 3 mån. Hade gärnat ammat längre men det tog helt enkelt slut. Det fungerade inte längre. Denna gången kommer jag att amma med, hur länge vet jag inte eftersom det beror helt och hållet på hur länge det fungerar. Men min gräns för hur länge jag själv vill amma ligger vid 1 års ålder & där har den alltid legat. Ingen åsikt som jag ändrat mej på genom åren.

Men sen om folk vill amma längre är det helt upp till dem. Om folk vill amma offentligt är det också även helt upp till var och en. Jag har aldrig stört mej på offentlig amning. Jag tycker att människor ska få amma sina barn offentligt eftersom det är något fint över amning på spädbarn/bebisar. Ibland funkar det inte alltid att gå undan och barnet behöver sin mat oavsett vart man är. Man ska inte behöva sitta inlåst som mamma bara för att man ammar.

Men idag hittade jag ett klipp på Youtube som jag tänkte jag skulle dela med mej av. Mina egna åsikter kring att amma ett barn som är så gammalt som 8 år är inte possitiva, snarare tvärtom. Min dotter är 9 år och skulle aldrig i himlen fått för mej att amma så länge. Jag tycker faktiskt utan att skämmas att det är äckligt. Men det är min åsikt och vet att många inte delar den. Men i mina ögon finns det inget vackert i detta klippet längre.

9 kommentarer

  1. jag och en kompis diskuterade det ämnet igår och vi var av lika åsikter va det gäller själva åldern på när barnet ska sluta ammas. Och åtta, jag kan bara inte förstå att man vill amma så länge. För mig är det sjukt, men för de som gör det, go on. Det är inte jag som ska göra det så jag ska väl inte bry mig så mkt, alla har ju sina val. Men jag tycker bara det är och ser konstigt ut. Sedan så skulle jag aldrig kunna amma offentligt. Fast det är ju lätt för mig att säga nu. Det är väl mest för att det skulle kännas som att lämna ut sig själv, som att blotta. Men det är starkt av kvinnor som klarar av det. Jag vet inte om jag gör det, en individuell sak antar jag.


  2. Jag såg hela den dokumentären om amning. och jag tycker är inte med på att amma så stora barn. När de är så gamla att de kan säga tack för maten går gränsen… Vad de sedan gör så jag slipper se är en annan femma. Däremot tycker jag att det är helt ok att amma offentligt om det behövs. Jag har gjort det med båda barnen vid tillfällen där det inte funnits något val…


  3. Jo, det är en massa diskussioner om detta med amning.
    Men jag tycker det är upp till mamman själv att amma så länge hon tycker det är bra och det funkar.
    Själv kunde jag tyvärr inte amma min dotter,
    då mina bröstvårtor gick sönder och det gjorde väldigt ont.
    Men detta var i början av 70-talet, och kanske om det varit nu jag hade fått mera hjälp och kanske det hade funkat.

    Jag tycker själv också att det ska vara ok att amma offentligt,
    för precis som du skriver man ska ju inte behöva sitta inlåst hemma bara för att man ammar.

    Men som i Youtube klippet, och det har visats på TV också,
    så tycker jag inte heller det känns sunt eller naturligt att amma ett barn som är 8 år gammal.
    Tycker nog att något gått snett där…


  4. För min del fungerade det inte att amma så länge men hade det gjort det så hade jag nog slutat vid ett år. Att amma en åttaåring tycker jag är helt onormalt och undrar vad det egentligen handlar om. Något är fel hos mamman och jag tycker hon utsätter flickan för en situation som inte är sund…


  5. Jag har sett denna dokumentären och flera andra som handlade om just detta!
    Jag tycker att något gått snett om man måste amma en 8 åring! Jag tror definitivt inte att det hjälper barnet på något sätt, tvärtom!
    Att ett barn vill fortsätta krypa upp hos mamma och mysa kan jag förstå, men en mamma som inte säger nej när barnen börjar äta riktig mat är det enligt mig nåt fel på! Sorry alla men jag tycker oxå att det är äckligt!
    Amma offentligt är okej med små barn vars enda mat kommer från mamman. Har fått göra det många gånger då det inte finns annat val och jag har aldrig fått negativa reaktioner på det!

    Håller med dig Marra i allt du säger!

    Kram på dig och bullen och hoppas fredagen blir fin för dig!!!


  6. Ja jag lägger mig inte hur andra vill amma eller inte amma. Eller hur länge för den delen. Men amma en åttaåring är lite väl tycker jag nog.

    Personligen har ammningnen inte funkat alls med mina tjejer så jag vet inte om jag nånsin ens vill ge mig in i det igen. Men det ger sig om den dagen kommer. En sak vet jag i alla fall. Vad gör eller inte gör med sina tuttar är inte mina bekymmer.

    Hoppas du får en härlig helg nu tjejen Kram Linda


  7. Visst är det någonting äckligt över att amma barn! det är bara bebisar som ska ammas.

    Var går gränsen för en bebis?

    Tycker nog att den bortre gränsen är under 1 år!

    Önskar dig en trevlig helg!


  8. Jag kommer ihåg nån artikel med Annika Jankell och hennes döttrar…

    Har för mej att hon ammade ända fram till 5-års åldern oxå. Om inte ännu längre??!

    Jag tycker nog att det är i längsta laget.

    Iofs så sägs det att barn får bättre immunförsvar mm ju längre man ammar MEN nån måtta får det ju vara!

    Hoppas allt är bra med dej annars!

    Kram!


  9. Jag tycker att det är jättekonstigt att använda ”för jag tycker det är fint” som argument för att amma offentligt. Jag har principiellt ingenting emot amning offentligt, men det finns platser där jag inte tycker att det är okej, exempelvis på restauranger. Man får ta lite hänsyn helt enkelt.



Kommentera

