h1

När har Annika Östberg sonat sitt brott?

april 10, 2009

Jag har hållt mej lite borta från diskussionerna med Annika Östberg men känner ändå att jag inte kan låta bli utan är tvungen att skriva min mening när det gäller detta. I min mening känner jag att jag faktiskt inte ens förstår varför det är så viktigt för sverige att få hem henne. Hon gjorde sitt brott utomlands och fick sitta utomlands. Hon gjorde inte ETTannika2brott utan FLERA brott. Brotten hon gjorde var ganska uträknande från hennes sida. Hon mördade en polis. Jackie Arklöv mördade en polis och blev hatad av hela sverige, hon mördade en polis. Men henne hjälper vi hem? Är det för att hon mördade utomlands så att det är för långt borta för att vi ska ta oss till det? Hon mördade för länge sedan och en del kanske tycker att hon sonat sitt brott.

För min del kunde hon lika gärna ha fått sitta kvar utomlands eftersom det var där hon gjorde sitt brott. Jag håller med GW persson i sitt resunomang när han skriver att hon särbehandlas för det tycker faktiskt jag att hon gör. Jag tycker även att hon får en offerroll, att det glöms bort lite i skymundan vad hon gjort. Sen vet jag inte om det handlar om att hon är blond som det skrivs i DN. Utan jag tror mer att människor tycker att det gått för lång tid, att brottet hon gjort är gammalt. Men sen får man se det så att i Usa är det svårare att ”sona” sitt brott, I sverige är det mycket enklare.

Jag håller även med om att hon inte är oskyldig utan att man får se det som att hon faktiskt är en farlig människa. Hon mördade flera personer i berått mord. Och OM hon gjort brotten i sverige, hade hon varit mer hatad då? Hade hon varit mer illa omtyckt om det inte hade hänt så långt borta. Jag har även lite svårt att ta till mej fallet eftersom det hände utomlands och för så länge sedan och kanske det är likadant för andra. Men oskyldig är hon inte iallafall. Hon är precis lika skyldig som många av de tunga brottslingarna vi har i sverige. Men den största frågan är ju ändå. När har hon sonat sitt brott? När har hon rätt att visa oss att hon är en annan människa och aldrig kommer att göra om det hon gjorde. Att hon lärt sej något på sin resa. Frågor som jag inte har några svar på, vissa människor förändras. Andra gör det inte.

 

vfstartutomlandsjpg

11 kommentarer

  1. Tror det hjälper att hon är kvinna också, som om det vore en förmildrande omständighet…
    Vissa ändrar sig aldrig, typexempel Lars-Inge Svartenbrandt, 64 år gammal och har suttit 40 år i fängelse….


  2. Ja jag är inte så insatt i det hela själv. Men som jag har uppfattat det hela så är hon skyldig till själv morden utan medhjälp osv.
    Vilket som så anser jag att det är särbehandling och varför skall vi skattebetalare ta hem henne när hon gott sitta av sitt straff där borta där brotten begicks.
    Ja för här i vårt land kan man döda utan att ens åka in. Så nej jag tycker hon kan stanna kvar i USA jag. Men som sagt är inte så insatt. Vet bara att här har vi inga straff för annat än skattebrott och sånt så vad skall hon här att göra. Hon är ute inom kort det kan jag nästan garantera tyvärr.

    Ha nu en fin långfredag Kram


  3. Hon mördade faktiskt inte polisen och den andra personen utan det gjorde hennes pojkvän som hängde sig själv efteråt! Hon distraherade polisen och hon laddade vapnet. Hon har suttit i fängelse 27 år och personligen tycker jag att det kan räcka för henne.


  4. En som har begått så stora brott skall aldrig
    bli fri.


  5. Det är svårt att veta vilket som är riktigt rätt i det här fallet… hon var ung när det hände och hon har snart suttit i fängelset i 30 år och man vet inte om det förändrat henne eller inte…

    Önskar dig i alla fall en riktigt Glad Påsk! =) kram


  6. Annika Östberg en väldigt tung brottsling
    Skrivet av Lille-Bengt 10 april 2009, klockan 09:34
    CIT” Kostnaden för att hämta Annika Östberg till Sverige beräknas till 650.000 kronor, rapporterar TV4 Nyheterna. – Vi måste ta hänsyn till alla aspekter. Det är inte så att vi slarvar med skattebetalarnas pengar, säger Kriminalvårdens informationschef Anne Marie Dahlgren till TV4. Större delen av summan, 630.000 kronor, gick till att chartra ett plan som flög till USA och hämtade Östberg. Resten av pengarna gick till personal på planet och övernattningar i USA, samt till mat.” Källa: SVT TEXT
    Visst jättesynd om Annika som har fått sitta i fängelse i 28 år för med hjälp till mord. Men var fan går gränsen för svenska medier, svensk kriminalvård, inte minst Svenska politiker med den där lilla jävla Asken som tillsammans med statsministern Fredrik R som för söker att plocka egna pluspoäng på hur jävla duktiga de är. MEN, eget chartrat Privatjet, som en kunglighet eller liknande. En Informationschef för kriminalvården påstår att det inte slarvas med pengar. 650.000 kunde lika gärna vart 50.000 om de tagit vanligt reguljärflyg. Kan en säger en förklara för mig varför denna tungt kriminell belastade varelsen skall behandlas med silkeshandskar som dessutom finansieras med svenska skattemedel. Vederbörande har aldrig betalt så mycket som en krona i skatt MEN däremot får hon åtnjuta sig en dusör som vi vanliga knegare aldrig under hela vår livstid får åtnjuta oss, FAST vi skött oss och betalt vår skatt under hela vår vuxenliv. När i hela helvetet får jag en flygresa för 650000:- Och det räcker väl inte för varje dag hon befinner sig inom svensk kriminalvårds väggar kostar hon upp emot 5000 kronor per dag. Varför skall vi behöva stå för dess fioler? Hur fan kan svensk kriminalvård får missköta sitt uppdrag på det här sätten. Om nu Amerikanska myndigheter inte längre vill ha kostnaden för fångvården så kan man väl inte bara skicka över den till oss. Det är ju för bövel samma stil som SAABs ägare har, låt de korkade svenskarna stå för kostnaderna. Och varför får t.ex. inte Sveriges (kanske största kändis) Lars-Inge Svartenbrandt 650000 kr, han har ju för helvete suttit inne över 40 år. Nä nu kräks man med automatik, kräksreflexen är på mest hela tiden. Givetvis så är det så att alla svenskar skall tilldelas 650000 kr. Men det klart jag är väl som vanligt ensam om att våga ta ställning i frågan eller?


  7. Jag har tänkt och undrat ungefär samma saker som du.
    I media har hon oftast framstått som ett oskyldigt offer…
    Men sedan har man läst att det nog inte är riktigt så,
    att hon t.ex. har gjort fler brott än det hon sitter i fängelse för.

    Jag tror många äv väldigt naiva och lätt tror på allt vad man läser och hör.
    Och en otrolig summa som har betalats för att få henne hem….
    Hur kan det kosta så mycket.
    Ett par poliser och ett vanligt flygplan hade väl räckt.

    Bra inlägg !

    Ha en fin fortsatt påskhelg.
    Kram


  8. har precis läst en ledare om henne.
    Det var hennes pojkvän som höll i vapnet,hon laddade det ´´bara´´.
    Domstolen ansåg att hon ändå var skyldig till mordet.
    För att slippa dödsstraff,erkände hon sig skyldig-till något hon aldrig gjort


  9. Hon ska inte hem (hon är här redan) Hade hon varit man, hur hade det sett ut då? Helt plötsligt när hon släpptes ur USA har tidningarna börjat komma med kritik. Varför nu och inte tidigare, då dom har framställt henne som nåt slags offer! Hon är farlig den kvinnan! Ha en fin Påskafton!


  10. Hon mördade aldrig, men hon var med (och delaktig).
    Hade det varit i Sverige så hade hon varit fri för länge sen (löjligt låg straffsats här i landet – mördare – och vissa andra – borde få sitta betydligt längre än vad de gör – och vissa borde ALDRIG släppas ut). Men att sitta nästan 30 år för MEDHJÄLP? Det är inte rimligt.
    Så nog kan jag tycka att hon sonat sitt brott.

    Men… vet vi om hon fått nån REHABILITERING, nån ”utslussning” från den brottsliga miljön? Klarar hon av ett liv utanför? DET tycker jag är viktiga frågor att besvara innan man släpper ut henne…

    Gillar för övrigt det nya lagförslaget om återfallsförbrytare; att de ska få strängare straff.


  11. Vill du vinna ett gratis smycke? Just nu pågår en tävling där du vid vinst kan välja ett valfritt smycke från HildestamDesign värde minst 299kr. Självklart får du välja själv vad det ska stå på den silverbricka som ingår i alla smycken. För att vara med och tävla behöver du bara skriva ett inlägg om HildestamDesigns smycken i din blogg och sedan skicka ett mail till hildestamdesign@yahoo.se med en länk till inlägget. Tävlingen pågår tom Fredag den 17/4 kl 17.00. Lycka till!



Kommentera

