h1

Kan inte förstå!

april 8, 2009

Jag tror det hade varit lättare att accepterar det om man hade förstått. Jag har väldigt svårt mellan varven att förstå hur ens barn kan vara så oviktiga så att man inte sväljer stoltheten och ber om ursäkt efter så lång tid som ett helt halvår. Jag tänker inte så ofta på det längre, men ibland kommer tankarna tillbaka. Jag vill tro att han bry sej och att det är alkoholen som gjort valet åt honom. Och kanske det är lättare att välja att inte ha kontakt för sin egen del. Men han är pappa. Och en pappa borde ha mer vett och mer samvete än att behandla sina barn på det sättet. Man är inte skyldig att älska sina föräldrar, men föräldrarna är skyldiga att älska sina barn tycker jag. Om jag hade gjort fel och behandlat han illa hade jag förstått. Men jag har svårt att förstå hur man kan välja att strunta i sina barn.

Jag är grymt besviken på det sättet han valt att hantera denna situationen med. Jag är grymt besviken på honom för jag trodde mer om honom. Han är ju trots allt min pappa. Klart man har höga tankar om sin pappa även om han inte gjort något på över 10 år för att förtjäna höga tankar om honom. Jag förstår att det kanske gått för långt för pappa och att han har tappat hoppet om att leva ett normalt liv. Men även om det gått för långt så är det inget som säger att man får behandla andra människor som skiten under ens skor för det. Och ännu mindre sina barn tycker jag.

Men ur allt detta har jag lärt mej något, något som jag egentligen lärde mej för länge sedan. Att jag kommer aldrig att låta mina barn få växa upp så el behandla dem på det sättet.

154665rzly2vs6sb

8 kommentarer

  1. Ja, det är så sorgligt vad alkohol kan ställa till med och speciellt för barn när en förälder missbrukar.
    Kan tänka mig du känner dig besviken och ledsen över hur det varit.
    Och ja, som du skriver att genom det man upplevt själv,
    så vet man hur man vill behandla sina barn och på ett mycket bättre sätt.
    Skickar dig en stor kram


  2. Kan inget säga som gör saken bättre så jag skickar helt enkelt en massa kramar till dig och säger att du har väldigt rätt i dina tankar vännen..


  3. BRA!
    Men så himla tragiskt… :(


  4. Usch vännen….lider med dig! Jag kan inte heller förstå riktigt!

    Viktigt är att DU inte är likadan…där har väl papsen något att vara stolt över! Jag vet att jag är det!

    Puss på dig!


  5. Åh, jag förstår att du tycker det är jobbigt. Mina tre äldsta barns pappa har valt bort dem. Det har varit många tårar och ilska gentemot mig och nu nämner de honom aldrig. Det är svårt för alla att hantera. Gråt ut och skrik på !! Det känns bättre för stunden i varje fall :-)
    Kram på dig!!


  6. Så tänker vi alla som blivit svikna av föräldrar. Man tror att det ska vara så mycket enklare om personen i fråga bara kunde visa att det inte alls är lätt för han/henne heller och att han/hon inser och ber om ursäkt eller ger nån liten förklaring. Men man ska inte förvänta sig mycket, så som det är nu och har varit för dig så himla länge, kommer det alltid vara tro jag. Man får lära sig att leva med att alla människor inte är klara uppe i kolan och gör som man tycker att personen borde göra. Man ska vara glad att man inte sitter fast i det som så många andra gör, utan att man kan se framåt. Du har ju en underbar, egen familj nu! Och mycket mer lyckliga dagar väntar på dig!!

    Glaad påsk!


  7. Ja, vad ska man säga mer än att det är väldigt tragiskt när det blir så här. Tyvärr inte helt ovanligt men det gör på intet vis saken bättre eller lättare.
    Har du försökt prata med honom eller det går kanske inte? Bara en tanke…

    Kram!


  8. du har så rätt! Har precis bråkat med mina föräldrar, dom vägrar lyssna på vad jag har att säga. Dom gör mej egentligen inget illa förutom att dom vägrar lyssna. Visst jag är uppkäftig osv, men jag är tonåring och det känns som att det är deras ”plikt” att förstå mig. Har jag fel?

    Som du skriver; Man är inte skyldig att älska sina föräldrar, men föräldrarna är skyldiga att älska sina barn. Så sant!!



Kommentera

