h1

Man skäller inte ut andras barn som man skäller ut vuxna!

mars 28, 2009

Det här är inget fall av ”Min dotter gör ingenting”!

Jag har alltid resonerat att alla barn ska få vara med när man leker. Att man kan leka mer än två stycken. Jag försöker verkligen att lära min dotter att man ska vara snäll mot andra så är andra snäll tillbaka sen. Men sen samtidigt försöker jag lära henne att behandla andra som man själv vill bli behandlad. Och ibland blir det svårt, det är inte alltid enkelt att vara förälder. Men något jag inte tycker om, det är andra föräldrar som skäller ut andras barn efter noter. OM man som förälder blir så arg är det då bättre att vända sej till den andra föräldern. Barn kan inte ta en vuxen diskussion, barn kan inte försvara sej eller diskutera fram saker på samma sätt som vuxna kan.

Idag hände en händelse, Ebba och en kompis lekte. En annan flicka kom och ville vara med och fick inte vara med för Ebba och hennes kompis. Denna flickan som ville vara med brukar aldrig låta Ebba vara med och leka. Och det hela slutade med att flickans mamma ringer bort till Ebbas kompis och ber att få prata med Ebba, och Ebba blir då utskälld efter noter och hon säger att hon ska gå till skolan och säga att hon är en mobbare osv. Att de ska få ta tag i detta i skolan. Min Ebba går i 2:an & flickan som inte fick vara med går i förskolan. Det som händer på fritiden tycker inte jag är skolans ansvar. Det är föräldrarnas ansvar att reda ut.

Det slutade iallafall med att Ebba ringer hem hit och är så hysteriskt ledsen och hon förstod nog egentligen inte ens hälften av vad mamman hade sagt till henne. Hon bad mej ringa och prata med den mamma. För det sista hon ville var att behöva gå till rektorn för att hon nekade en annan flicka vara med att leka. Men sen samtidigt är det svårt för då säger Ebba till mej, Varför ska jag låta henne vara med när jag ALDRIG får vara med när hon leker? Det blir jättesvårt, vad svarar man? Man säger att hon kan låta henne vara med så har hon varit snäll. Men svårt att förklara vad man egentligen tycker. Jag personligen tycker att Ebba gör rätt eftersom jag vill att hon ska lära sej att behandla andra som hon själv blir behandlad.

Men det jag därimot INTE tycker om.. Det är föräldrar som går inte och skäller ut andra barn efter noter. Så som denna mamman gjorde idag. Så kommer jag aldrig att göra. Och då handlar det inte om att ”Mitt barn gör ingenting!”, för jag vet att hon kan. Men man kan inte skrika och gapa på andras barn. Det gör man isåfall på föräldrarna.

Och när sambon ringde till mamman ifråga så skrek hon inte. Hur kan det komma sej?

ebbam

8 kommentarer

  1. Du, det där har jag liknande erfarenheter av. Jag tycker man kan säga till den ungen, att orsaken till att hon i nte får vara med, är att hon aldrig själv låter andra vara med henne när hon leker med kompisar. En mamma, skrek i telefon åt mig, att hon skulle polisanmäla min son, för en sak som han inte end varit med på… Man måste som vuxen även agera vuxet!! Hoppas det löste sig! Kramiz M


  2. Så som flickans mamma gjorde gör man bara inte !!
    Givetvis så är det föräldrarna man tar upp orätta saker med. Nu tyckte jag inte alls att din Ebba gjorde något fel eftersom hon inte får vara med när den andra flickan leker.
    Hoppas din man förklarade så den andra mamman förstod att hennes flicka inte alltid är så snäll tillbaka.
    Ha en bra kväll !


  3. oj skulle aldrig falla mig in att göra så där.
    ´Har haft många situationer där jag känt för att nästan bara slänga in nån unge i väggen. Men man gör inte det. Man tar det med föräldrarna som i sin tur får göra något åt sina egna barn.

    Skälla så på en liten flicka i den åldern. Ja det är bara skrämmande. får mig att fundera på hur det är i det hemmet.
    Och din dotter gjorde inget fel här. Eftersom den andra flickan inte låter henne vara med och leka.

    Vi har en liten tjej som bor häromkring. Hon är så elak och hemsk ibland att jag blir vansinnig. Har ett flertal gånger haft samtal med mamman men det hjälper inte. Men jag skriker och skäller inte på flickan för det.
    Däremot har jag sagt åt henne ett antal gånger då jag vart med och hört elaka saker hon säger till dem andra barnen. Men då pratar jag med henne lugnt och fint och bara talar om att så där säger man inte.

    Usch för den mamman som gjorde din dotter ledsen.

    kramar till er


  4. Åhh, vilken sötnos hon är! Och naturligtvis håller jag med. Svårt i alla fall att inte behandla andra som man själv blir behandlad.


  5. Nej så gör man inte, stackars lilla hjärtat. Visst kan en tillsägelse vara på sin plats ibland, om inte föräldrar är närvarande, men inte så rå-skällning.


  6. Ett ständigt problem det här tyvärr… Visst är det ganska mänskligt att behandla andra som man själv blir behandlad. Över lag tror jag att barn kan reda ut en del utan vuxnas hjälp och inblandning…


  7. Hmmm. Jag kan ju tycka att det FINNS tillfällen då man får skälla på andras barn – faktiskt. Lite beroende på åldern, då, förstås – och man måste ju säga saker på rätt sätt för att det ska gå hem.

    Bara MÅSTE ju länka ett av mina egna gamla blogginlägg, bara för sakens skull…
    http://birdie.bloggagratis.se/2007/08/08/226333-ungjaveln/

    DEN ungjä*eln tål jag fortfarande inte att se.


  8. För övrigt känner jag igen fenomenet ”mitt barn gör aldrig fel”, och det är så TRAGISKT med föräldrar som är så blinda. ALLA barn kan bete sig illa, men vissa gör det mer på regelbunden basis än vad andra gör.

    Personligen har vi valt att bryta med de som resonerar så. Hade en tjej i bekantskapskretsen vars dotter ”alltid var oskyldig till allt”, och ”alla andra ungar var för jävliga”. Tyvärr gillade min E att leka med dottern – ända tills en dag, då till och med min dåvarande FEMÅRING fick nog. Idag har vi ingen kontakt…



Kommentera

