h1

Om att vara fattig!

mars 18, 2009

Aftonbladets blogg skriver just nu Jessica om hur det är att vara fattig, hon ska under en månad leva på Socialbidrag för att visa hur det är att leva fattigt. Hon ska under en månad blogga och leva fattigt. Ideen är mycket bra tycker jag. Men eftersom jag själv en gång i mitt liv har levt på socialen. Känns för övrigt som mycket länge sedan, men för det har jag inte glömt bort hur det var att behöva vrida på varenda krona och hur det är att inte att ha ett öre kvar657568zbo3n4x5e5 när det är 2 veckor kvar tills man får nya pengar. Framför allt har jag inte glömt synen folk har på en. Hon vill inte jobba, hon är lat, hon sitter bara hemma hela tiden. Det där är bara en liten mängd av de saker som människor säger om en när man lever på bidrag. Jag tror inte man kan förstå hur det är förrens man själv är där på allvar.

Klart att det finns månader som man fortfarande får vända på varenda krona även om man jobbar, men det är lättare att vända på kronorna OM man vet att nästa månad blir det bättre, nästa månad kommer jag att kunna äta mej mätt. Nästa månad kommer jag att kunna unna mej lite lyxmat. Något man inte kan om man lever på socialen för då ser varje månad likadan ut. Så min poäng är att vem som helst kan göra det Jessica på fattigbloggen gör. Utan att det faktiskt känns nämnvärt. OM man ska förstå hur det är att leva på socialbidrag krävs det mer än en månad för att förstå vad de människor som lever på socialbidrag går igenom.

Sen det viktigaste av allt är att hon aldrig får uppleva synen människor skapar sej om de som lever på socialbidrag eftersom hon faktiskt inte gör det. Hon får aldrig uppleva att folk lägger sej i hennes liv och hur det är att behöva vända sej ut och in för att få ihop till en månads överlevnad. Och det är nog värre än att äta spagetti varje dag i en månad. För det är psykiskt jobbigt. Du möts av blickar både uppe på socialkontoret och på gatan och det behöver hon tack och lov inte uppleva. Men för den sakens skulle är inte hennes idee en dålig idee. En månad är även för kort tid för att hon ska kunna förstå vad andra människor går igenom.

21 kommentarer

  1. Fast en månad…hon skulle gjort det i minst 3 månader…ha ha


  2. Ja lite löjligt är det ! Inte vet man hur det är att vara fattig bara av en månad med mindre pengar.
    Men just att hon bloggar om det så kanske folk kan få en annan syn på bidragstagare,de flesta har ju inte valt att vara i den sitsen !
    Ha de gott =)


  3. Ja men visst är det bra att folk vill testa på så dem vet hur det är. Men som du säger en månad är inget alls.
    En måndad kan inte visa hur ont magen kan få när inget räcker och man aldrig har råd med något. Och som du säger pengarna är slut två veckor innan nästa pengar kommer. Har man inte upplevt det själv har man ingen aning.
    Och många har en konstig syn på fattiga och människor som går på bidrag. Det är inget skoj men ibland ett måste. Men det är jobbigt på så många plan att man kan inte beskriva. Och omvärldens tankar gör bara saken värre. Och ofta är dem som aldrig behövt tänka på pengar som gapar mest om alla sk lata arbetslösa eller bidragstagare och det stör mig enormt.

    Ha en fin dag nu Kram


  4. JA verkligen det är skitkul!!O man lär sig en massa man inte visste!


  5. hehe ja han är söt :D


  6. Halloj där!
    Tja du jag har också varit där, *suck* ingen höjdare att gå med nerböjt huvud och fråga om en slant (total förnedring) det var så jag kände…
    Man har ju blivit itutad från barnsben att man ska KLARA SIG SJÄLV. Men det är bra det finns i krissitutationer, jag var nyskild och hade 2 små barn… Men nu är de självgående =)
    Tauteringssvar… Sorry det vart NR 1
    Dalakram
    Kvast-Hilda


  7. Tycker det är en bra idé och det är nog många som skulle behöva testa att vara fattig ett tag, bara för att förstå lyckan i att verkligen ha ett jobb och pengar. Alltför många tar det för givet.


  8. Det hade varit skillnad om hon skulle testa i ett halvår än bara en månad. För under den månaden vet hon ju att nästa månad slipper hon bidraget. Men men. Och dessutom så är man knappast fattig när man lever på socialbidrag, det beror ju på vad man har för utgifter i det privata.

    Jag tycker det är synd att människor tycker att de som lever på bidrag bara är några jävla patrask som inte vill något annat än att slippa göra saker och ting… Hade man något annat val än att leva på bidrag så hade man glädjeligen tagit det.


  9. Tanken är bra och hon får lite vetskap om hur det är! Hon vet ju att det är en begränsad tid, sen är det som vanligt igen. Hon får god respons för alla vet ju vad som gäller! Hon vet inte vad som gäller när det är på riktigt och ingen som inte har varit i den situationen heller!


  10. Jag har lite svårt för när folk offentligt (i tv, radio eller tidningar) ska sätta sej in i andras situationer när de lixom ändå inte gör det – inte fullt ut iallafall… Tanken är nog god från början – men de kommer ju ändå aldrig i närheten av den verkliga sanningen, och sen ska ju hela upplevelsen göra sej bra i public service också… Så det blir nog både lite skruvat och felvinklat i sista änden…?

    Förresten! Hade det inte varit lite skoj att se hur de här direktörerna och cheferna, som först lyfter fläskiga löner och sen miljonbonusar ovan på dem, bär sej åt för att sätta sprätt på så otroligt mycket pengar???


  11. jag tycker inte om att det är såna llyftor i samhället.
    Kram


  12. klyftor


  13. En månad är alldeles för lite men kanske kan det göra att en del börjar tänka lite i andra banor. Det är i alla fall en liten fördel!


  14. Tycker alla borde testa nån gång för att verkligen förstå innan de öppnar munnen.
    Bra idé!

    Många kramar till dig!


  15. Det du skriver e så sant!
    Hoppas du får en fantastisk dag // kram Cicci


  16. Godmorgon
    Läste detta jag oxå, jag håller med dig tiden är alldeles för kort, minst ett par månader ett halvår skulle behövas.
    Spännande i alla fall å följa å se hur hon klarar av det.
    Jag har även utmanat dig i min blogg ;)
    Morrn morrn på dig hoppas du får en toppen dag kram kram


  17. Jag tycker det är en bra ”ide”, jag vet hur det är att leva så=/ Men alla vet inte det, vissa folk har så förutfattade meningar om sånna som går på soc. Ingen som har tänkt på att arbetsmarknaden faktiskt inte e lätt nu för tiden.

    Du har en award att hämta inne hos mig=)
    Hoppas ni får en bra dag.
    Kram


  18. Hej, vi är fortfarande sjuka tyvärr men det går framåt


  19. Kan man förstå om man ”väljer” att leva fattigt? För henne är det ett val, det var det inte för dig. Mitt köpstopp är mitt val. Jag kan handla om jag vill.
    Den här tjejen som ska leva fattigt vet vad som händer henne om en månad, då kan hon väl gå tillbaka till sitt vanliga liv? Någon som tvingas gå till socialen vet väl inte vad som väntar runt hörnet.
    Det exprimentet om fattigdom känns faktiskt lika hånande som konstfacks psykexpriment.
    MEN jag kanske ska ta och läsa vad det är hon pysslar med innan jag yttrar mig ytterligare.


  20. Hej,
    Bra skrivet! Det är som sagt stor skillnad på en månad och ett år.
    Själv hittade jag bloggen för en liten stund sen och där fanns många läsvärda kommentarer.
    Ha en fin kväll!
    Tuija


  21. Jag kan inget annat än hålla med dig! Hon upplever bara pengadelen av det hela! Hon upplever inte hela situation. Dock kommer hon aldrig göra det förens den dagen hon hamnar på socailen helt och hållet.



Kommentera

