h1

Känner bara avsky!

mars 16, 2009

Josef Fritzl säger idag att han var oönskad. Jag har väldigt svårt att känna sympati eller empati för honom. Eller rättare sagt jag kan inte känna det alls. Känner inget annat än avsmak när det gäller honom. Det han utsatte sin dotter för och de barnen som hon var tvungen att föda är tagen som rätt ur en skräckhistoria. Man kan inte under några som helst omständigheter ens försöka förstå vad hon upplevde där nere i källaren. Detta är ju verkligen en historia som ingen kommer att glömma. Och jag finner inte ens ord för hur sjuk denna människan måste vara.  Svd skriver att han riskerar fängelse, vaddå riskera? Klart som fan gubben ska ha livstids fängelse. Det var ju det han gav sin dotter, men för resten av sitt liv. Inte bara henne utan de barn som kom ur denna historien med.

Jag tänker på hans advokat. Jag skulle aldrig kunna sitta och försvara en människa som gjort något sådant grymt som han gjorde. Det måste vara nått enormt svårt. Och förstår inte heller varför man väljer att försvara en människa som han. Någon rättvisa måste det ju finnas. Inga pengar i världen skulle få mej att försvara honom. Så tur att jag inte är advokat. Men han förklarar ju sej själv som skyldig och det är ju något possitivt i denna sorgliga historia. Han är iallafall medveten om vad han gjort. Men frågan är om han är medveten om den smärta han åstadkommit.

Åklagaren verkar iallafall ha lagt ner ett enormt jobb med att visa för juryn hur det måste varit för dem i källaren. Åklagaren hade dessutom med sej ett tygstycke som juryn skulle få lukta på för att få känna den hemska stanken i källaren. Ett enormt välarbetat arbete måste jag säga. Och ingen går nog oberörd ur den rättegången.

Läs även mina andra inlägg om Fritzl här och här.

652708y5idvscwaj

11 kommentarer

  1. intressant blogg, här ska jag kika in igen =)


  2. vanilla coke e jättegott ;) du lä prova :)


  3. Detta är så fruktansvärt så man tror knappt det är sant. Tycker de skulle stoppa in gubben i en källarhåla. De behöver inte ens kosta på en rättegång.
    kram
    attis


  4. Håller med dej! Ett oerhört hemskt dåd!
    Hoppas att allt är väl med dej!!!!!
    Ha det så gott!


  5. Varje människa har ju rätt till en försvarare, vare sig det är djävulen själv eller inte. Oavsett om det han gjort är överbevisat fel 10000 ggr om. Och det där med riskera fängelse, det kan ju vara så att han är psykiskt sjuk och får vård istället. Jag tycker att han borde få bägge delarna. Men det verkar bli antingen eller om det som står i media stämmer. Det är verkligen en beklaglig historia och helt frukansvärt. Jag förstår inte hur det inte har kunnat pågå i 24 år. Helt osannolikt….


  6. Jag klarar inte att läsa om det, så avskyvärt är det. Svårt att sätta sig in i hur hemskt det måste ha varit, en så konstig liten värld de levt i!

    Ha en fin kväll.

    Kram


  7. Hej där! *vinkar från Dalarna*
    Nu är jag allt nyfiken,, fångade du dagen??
    Eller var det någon som fångade dig på kastspö hihihihi
    Dalakram
    Sophie


  8. Finner själv inga ord =(


  9. Den grisen är fullt medveten o vad han gjort! Det skrämmande är att han inte visar någon ånger!!
    Hade inte ”Kerstin” eller bad hon hete blivit sjuk, hade alla varit nere i källaren fortfarande och han kunde fortsätta sitt snusk!

    Jag vill inte ens veta vad han gjort med sina s.k.a källarbarn oxå!

    Nä..ett stort skott i pannan skulle den jäveln ha!!!!!!!

    Kramet på dig!!!!


  10. En hemsk människa! Men vad jag funderar över är om hans fru verkligen inte visste något…


  11. Hörde på radion nu i morse att de var tvungen att portionera ut Elisabeths vittnesmål (videoinspelat) för att juryn skulle ha en chans att ta in det. Det är för starkt, för hemskt, annars.

    INGEN kan ju ha undgått vad denna vidriga man gjort.
    Inte juryn heller. Så hur de förväntas kunna sitta ”nollställda” förstår inte jag…

    Klart han får fängelse. Han är mer än väl medveten om vad han gjort.



Kommentera

