h1

Torsdagsreflektion V11

mars 12, 2009

TorsdagsReflektion – V.11

2009022472500

Får bli Matlagning!

För det känns som om jag ägnat hela veckan åt att först storhandla maten och sedan laga den och för att sedan äta den. Det har inte varit lätt att bestämma mat denna veckan fast frysen har varit full. Maten ska passa alla här hemma och jag är den enda som tydligen inte är kräsen. Ebba äter inte korv, och korv som jag tycker är så smidigt eftersom det går att göra så mycket med korv. Nellie äter inte fisk och jag älskar fisk. Sambon äter inte speciellt mycket kött, alltså köttbitar som fläskkotletter. Ibland känns det som om variation på maten här hemma är svårt. Ett tag fick det bli köttbullar tills det sprutade genom öronen och vill inte ens tänka på köttbullar. Sen har vi lillebror på nedervåningen som är minst sagt den som är mest kräsen av oss allihopa.

Jag tycker om att laga mat men det är svårt när alla inte äter samma mat och två olika maträtter på samma dag är lite för avancerat för mej. Så här hemma blir det de som serveras om det är jag som lagar maten. Idag blir det iallafall Snitzel & klyftpotatis. Får se om det är någon som tänkt att klaga när jag är klar.

Mer torsdagsreflektioner finner du här!

637805zoggv4f8i6

10 kommentarer

  1. Ja visst är det knepigt med mat !
    Inte lätt när alla tycker olika.
    Ha en jättebra dag =)


  2. Ojoj, här kan ju jag lätt slå mig på bröstet och säga att jag kan så mycket.*ironi*

    Jag har denna vecka börjat med masedel för att slippa höra allt tjafs.
    4 dagar har gått och än har inget (vågat?) klagat.

    Att skapa nöje i ”flocken” är väldigt svårt, om inte nästintill omöjligt.

    Lycka till!


  3. Det var supergott och jag skulle äta lika till lunch idag också men självklart tog min sambo med sig fel matlåda till jobbet så det vart inget med det. Haha och i den matlådan var det bara köttfärs:P


  4. Jamen usch, just nu är jag så leds! Sonen har fått någon ”hang-up” på att det inte får vara kryddor på och i maten…allt måste liksom vara en slät pure i en och samma färg. Och om det bara vore så att han inte gillar det, utan han mår genuint illa av åsynen av kryddor. Håller på att bli knäpp! Det hela började när jag hade kryddat klyftpotatisen och han frågade var det var och min obetänksamma man sa – det är nog bara lite jord.


  5. Hejhej. Hur är de? Förlåt att jag ej svarat på dina kommentarer.. Haft mkt att göra.. Kram


  6. Känner igen det där! Jag behöver nog matsedel som Anette. Puh…. det är kämpigt med mat.


  7. Inte är det lätt men det får bli en kompromiss och ibland får man lära sig att äta vissa saker. Hade sonen fått bestämma hade vi haft biff och pommer varje dag! Men vem har råd till det…


  8. Inte är det lätt men det får bli en kompromiss och ibland får man lära sig att äta vissa saker. Hade sonen fått bestämma hade vi haft biff och pommes varje dag! Men vem har råd till det…


  9. Håller med, matvariation är svårt. Oftast blir det tre olika variantrer varje middag.


  10. Visst är det trist när det klagas och man hel tiden måste anpassa sig! Det blir så enahanda att laga samma mat dag ut och dag in. Men jag gör bara en rätt jag också, stoppar fingrarna i öronen och säger lalalalal….



Kommentera

