h1

Angående Barnläkaren som sitter häktad!

mars 6, 2009

Jag har försökt att följa det lilla som skrivs om Barnläkaren som sitter häktad för dråp på den lilla flickan på Astrid Lindgrens sjukhus. Jag tycker att detta fallet är så svårt att tycka något om, jag förstår att föräldrarna till flickan känner sej oerhört ledsna och jag förstår att de anmäler fallet till Lex Maria. Men jag känner även att det inte kan vara lätt att vara barnläkare, där absolut inga misstag får göras. En läkare i andras ögon ska vara perfekt, men ingen människa är perfekt. Jag känner ingen sympati för läkaren men därimot förståelse för att hon kanske gjort ett misstag. Jag kan förstå om hon gjorde ett misstag, men hon åtalas för dråp vilket är ett fängelsestraff på 6 till 10 år.634059tvju3b18md

För visst gjorde hon ett misstag? För visst gjorde hon väll inte detta med flit, jag har svårt att tro att hon medvetet dödade flickan. Fast flickan dog med för höga halter av morfin och narkosmedel. Men gjorde hon det medvetet eller var det ett misstag, det är något jag inte fått ut av någon av de artiklar jag läst igenom. Gjorde hon det medvetet kan jag mycket väll förstå att det yrkas på så många år. Men var det ett misstag så tycker jag nog man ska sänka åren liten, föräldrarna får ju inte tillbaka sin flicka oavsett om läkaren sitter inne bakom lås och bom.

Jag tycker fallet är sjukt svårt att sätta fingret på och man får inte riktigt klarhet i vad som egentligen hände. Samtidigt som jag tar till mej själv som förälder, vad hade jag velat om jag var de föräldrarna. Men det är svårt eftersom det egentligen inte framgår om det var medvetet eller ett misstag.

10 kommentarer

  1. Oj ja denna fråga är jättesvår men när jag läser en av artiklarna där blir jag bara sååå arg för om det nu var så det gick till och att det är sant är straffet alldeles för kort.
    Då berövade hon föräldrarna deras lilla barn och den tid dom hade med barnet…

    http://www.dn.se/sthlm/aktiv-handling-fran-lakaren-1.815232

    Svar: Den artiklen hade jag totalt missat, och det sa ju ganska mycket. Att det trots allt var med avsikt. Och då kan jag förstå hur straffet kunde bli till de åren. Tack :)


  2. Jo ,det målet ska bli intressant att följa, dom måste ju ha ganska starka bevis för att få till ett åtal, så nåt fel måste hon ju ha gjort. Men det framkommer ju inte särskilt mycket vad som egentligen har hänt ännu. Hoppas du haft en bra Fredagskväll


  3. Ja jag håller munnen stängd i detta fallet. Känner inte till så mkt. Men jag har i alla fall ännu inte läst något som visar att läkaren har gjort något annat än ett misstag. Och på ett sätt känner jag att om man skall kunna dömmas till fängelse för rena misstag inom vården ja då har vi snart inga läkare kvar som vill jobba.
    Det är ingen exakt vetenskap detta och om man skall riskera sin frihet bara genom att träffa en patient ja då skiter man kanske i att ens komma till jobbet.

    Som sagt vet inte så mkt om just detta fallet i sig. Så det är inte det jag syftar på i mina tankar här. Utan mer allmänt. Har sett förr hur läkare skall hängas ut mer eller mindre misstag dem gjort i sitt yrke. Och visst läkare har ett enormt ansvar. Och jag hade känt precis likadant om det vore mitt barn. Men min tanke kan vara att om nu denna läkaren var nån hemsk människa borde väl det hänt mer runt henne tidigare. Men något sådant tycks inte finnas att hitta.
    Men återigen jag vet inte är inte insatt och det kommer nog ingen av oss bli för all info om fallet är väldigt luddig tycker jag. Men sänder mina sympatier till mamman och pappan som inte har sin dotter kvar hos dem.


  4. Å det där är verkligen svårt, jag hoppas innerligt att det var ett misstag.


  5. Gomorron
    Tröttis mamms här ville bara berätta att jag idag läste mer om det i ST och till försvarets sida skulle det varit någon barmhärtighets lindring eftersom barnet ändå var döende, jag retar mig på detta pga att isåfall om det nu var ”standard” av läkare att ge sånna här mediciner i sånna här doser borde det inte blivit en chock när obduktionen var klar, föräldrarna borde vetat innan och detta borde ju stått i journalen isåfall, nu minns jag inte men är aktiv dödshjälp laglig i sverige???
    Svårt fall oavsett tanken bakom så anser jag att läkaren har agerat fel, (min egen lilla åsikt) just på grund utav att oavsett om barnet nu skulle dött ändå så ska inte föräldrarna berövas den enda lilla tid dom hade med sitt barn, svårt som sagt och jag ser ju genom ett par ögon som tillhör en mamma som mist sitt barn, hade jag kunnat fått en liten stund till med min dotter och någon berövat mig denna, vad jag skulle göra då det törs jag inte ens spekulera i…

    Slutsumman från trötta mamman idag blir att oavsett orsak anser jag att läkaren gjort fel för om hon gjorde rätt borde föräldrarna varit informerade om vad hon gjort och inte gått och trott på en annan döds orsak det var ju så att hade dom inte anmält sköterskan och begärt obduktion hade detta aldrig uppdagats…

    Morrn morrn föressten hoppas du får en toppen dag idag
    kramen


  6. Hej.
    Jag har läst massa om det med och förstår inte heller.
    Självkalrt för man misstag men håller ändå med föregående talare.
    Om det vart min lilla dotter hade jag ändå viljat få vara med och bestämma när min sista stund skulle vara med min dotter om det gick.
    Att jag skulle få sitta med henne till hon somnade in.

    Men som du skrev vet man inte om det va av misstag eller barmhärtighet.

    Det kommer man säkert aldrig få veta heller.

    Jag litar inte på läkare, för det känns som när min dotter i början av hennes liv spenderade flera veckor sammanlagt på Astrid Lindgrens sjukhus (hon hade magproblem) sa alla läkare olika.
    Dom bytter ronder och så kom en ny läkare som sa en helt annan sak än föregående.
    Så ja, vad vet man?


  7. intressanta tankar!


  8. Visst är frågan svår och ingen har rätt att ta någon annans liv. Samtidigt kan det ske misstag inom vården, så är det bara. Inte ens läkare är mer än människor…


  9. Min käre mor arbetar på IVA på KS men på huddinge och inte astrid lindgrens.

    Frågan är svår men läkaren begick inget misstag, föräldrarna lex maria anmälde inte de gick direkt till polisen och Åklagaren väkte åtal.

    I det här fallet var det ett svårt sjukt för tidigt fött barn som hade små chanser för överlevnad. Man tillsätter då morfin för att minska lidandet och är rutin. Läkaren begick inte misstag, såhär går det till och det är en läkares jobb att avgöra om man ska försöka se till att lidandet blir så litet som möjligt eller om det finns en chans, för ett blått öga kan man se att chanserna var små om barnläkaren gjorde sitt jobb som många andra läkare innan henne.

    Jag vill uppmana alla läkare som gjort precis som hon och som är för mig helt etiskt korrekt att anmäla sig till polisen och så kan de som vill söka behandling för sina barn leta jävligt noga efter en läkare som inte har anmält sig.

    Det är helt otroligt vad den här åklageren har ställt till med.


  10. Edith

    Nu får du ursäkta MEN om det gick till som du beskriver det så har jag förståelse för dig MEN det gjorde ju inte det läs alla artiklar och all fakta inte bara en liten del av det..

    Denna läkare var inte barnets läkare, föräldrarna anmälde sköterskan inte läkaren dom hade ingen aning om att läkaren gett en dödlig dos morfin.
    Det om något är konstigt om det hade gått rätt till.
    Det uppdagades nämligen inte förrens obduktionen var klar….
    Ingen har rätt att leka Gud…

    Visst det är helt rätt och riktigt att man inte ska behöva lida det ska ingen människa göra men det ska ske i samrådan med anhöriga ingen sköterska doktor eller någon annan överhuvudtaget ska gå förbi föräldrarna och ”barmhärtighetsmörda ens barn bakom ryggen på en….

    Ska man resonera så så kan dom ju få mörda alla dom anser har lidande som inte går att lindra då, hur skulle det se ut…..



Kommentera

