h1

Jag är FET & FUL!

februari 23, 2009

Igår kväll när dottern kom hem så berättade hon att hon och hennes kompis hade haft ett litet gräl.

Dotter: ”Kompisen” sa att du är FET och FUL

Jag: *Stirrar* Okey. Vad sa du till henne som fick henne att säga så då?

Dotter: Att det var dåligt att inte hennes mamma satt upp listerna när hon tapeserat.

Jag: VA? Men alltså. Vad menar du med det?

Dotter: Att hon hela tiden påbörjar nått men aldrig blir färdig. Men jag menade faktiskt inget illa mamma. 

Jag:  Nej okey.

Dotter: Jag menade inget illa mamma.. men ändå sa hon så.

Jag: Men hon kanske tog illa upp, det vet vi ju inte.

Dotter: Men det är ju inte alls lika elakt som att säga att du är FET och FUL.

Lite senare pratar jag med mamma i telefonen och jag berättar vad dottern sagt. Hon reagerar lite mer annorlunda än vad jag gör och fräser.. 

Mamma: Men man säger väll inte att någon är fet och ful, det är inte speciellt uppfostrat.

Jag: Men de är ju bara barn. 

Mamma: Spelar ingen roll, så säger man inte.

Jag: Men hon kanske tycker det.

Mamma: Men så säger man bara inte..

Men jag känner lite att barn är ju barn. Nästa gång kanske det är min dotter som säger något som sårar någon annan. Även om jag försöker uppfostra henne till att inte säga sårande saker till andra är ju ingen perfekt. Även om hennes kompis kanske andvänder ett mer ovårdat språk jämt mot vad jag skulle tillåta min dotter att göra. Så denna gången skrattade jag bara.. Barn är ju barn och av barn & fulla människor får man ju höra sanningen. Men samtidigt kan jag ju förstå vad mamma menade, även om jag denna gången inte alls reagerade som hon. Mamma menade att det är aldrig en engångsförtelse när det gäller den kompisen, medans jag mer tycker att det kanske inte är mitt problem om mamma till det barnet tillåter att hennes barn är elak hela tiden. Men sen är det ju så att vissa föräldrar har väldigt svårt att se sina egna barns fel.

450541yjxr5zegbm

8 kommentarer

  1. jag blev det i natt ;)


  2. ja det är inte lätt att ha barn =)
    jag går balansgång jämt tycker jag.

    du solen försvann när jag blev färdig
    med mitt inlägg….och jag orkar inte att göra
    inlägg hela dagen =)


  3. Barn säger mycket och jag tror att kompisen tog åt sig och då kom hon med det att du är fet & ful. Tror att det endast var en försvarsmekanism.


  4. Det är väldigt ouppfostrat och säga en sådan sak men som du säger dom är ju barn och jag minns själv att jag vräkt ur mig vidrigheter som jag inte menat alla gånger när någon sagt något jag inte uppskattat.

    Hoppas bara det stannar vid det där så inte bråket fortsätter och blir större, det är lätt hänt.


  5. Godmorgon…ja mycket ska man då höra! Lite väl grovt i mina öron!
    Kramen!
    Ragnvi


  6. Tack så mycket, roligt att du tyckte det =)

    Ha en fortsatt bra dag!!


  7. Det är inte lätt att vara förälder eller barn…


  8. det var nog ganska laddat det där med listerna. Vem vet det är kanske hennes största önskan.. åå tänk bara om mammma kunde göra något färdigt. Men att säga fet å ful…inge bra.

    Trevlig kväll från mig :)



Kommentera

