h1

Fel kön på barnet?

februari 22, 2009

Gravida kvinnor från norge åker över till sverige och gör abort om det är fel kön på barnet. I mina ögon låter det helt rubbat att sverige överhuvudtaget går med på att göra abort på norska kvinnor när de inte är bosatta här i sverige. Ännu mer rubbade är nog de kvinnor som tar bort barnet för att det inte blev det könet som de hade räknat med. Könet kan ju knappast ha så stor betydelse på barnet, vill man ha barn vill man väll ha barnet oavsett kön? I Norge har de bara fri abort fram till vecka 12 och här i sverige har vi tydligen det till v 18. Jag trodde att vi bara hade det till vecka 12 här i sverige med och sedan fick det vara under speciella omständigheter om man skulle ta bort barnet. Och att det är fel kön kan ju knappast hamna i den kategorin.

I norge får man heller inte reda på vilket kön det är på barnet förrens efter v 12 om man vill veta det. Jag vet inte hur det funkar i sverige. För när väntade min minsta så ville vi veta könet på henne, men det fick vi inte för de sa att de inte gjorde det där vi kollade ultraljud. Också något jag iofs inte kan förstå. Om norska kvinnor ska komma hit och ta bort sitt barn pga fel kön tycker jag inte att de borde få göra abort i sverige. För i mina öron låter det helt sjukt att man överhuvudtaget överväger tanken att ta bort det för att det är fel kön. Det är ju barn det handlar om, och tycker inte att man ska kunna få välja på det sättet.

115993d3l1ampkk9

17 kommentarer

  1. Helt sjukt alltså, det finns väl ändå inget fel kön när man vill ha barn.
    Kram


  2. Helt otroligt !!
    Den enda gång det kan vara rätt att ta bort ett barn efter ett ultraljud är om det upptäcks nå’t allvarligt fel, så tycker jag i alla fall.
    Sorgligt, sorgligt =(
    KRAM !


  3. svar: ja det ahde jag med, men edn är jätte bra:)


  4. Nu har vi fri aborträtt i Sverige och då ska man överhuvudtaget inte lägga sig i vilket skäl kvinnor har för att göra abort. Så enkelt är det. Man ska inte lägga några värderingar i skälen, någon kan tycka att det är förkastligt att man väljer bort på grund av könen och någon annan kan tycka det är förkastligt att man väljer bort ett barn på grund av att det inte passar in i ens liv just nu. Oavsett vad skälet är så är det inte upp till någon annan än kvinnan som gör abort. Om man nu är för fri aborträtt så är det sånt man får ta, man får ta att kvinnor för abort av alla möjliga anledningar som vi kanske inte kan hålla med om.

    Sv: Jag tycker inte alls att man ska få göra abort på de grunder. Vill man ha ett barn har inte könet någon betydelse. Såna skäl tycker jag inte ska vara godtag bara för att få göra abort. Det är lite skillnad när någon gör abort för att den kanske inte just då kan ta hand om ett barn. Eller rent av kanske inte ens vill ha barn. Men att göra abort för att det är fel kön på barnet tycker jag inte alls är rätt att göra abort. Jag tycker rent av sagt det egoistiskt att ens tänka så. Barn är barn oavsett kön. Och tycker det är fel att norska kvinnor kan komma hit och göra abort på de grunderna.


  5. Jag håller med dig om den kommentaren du skrev på min blogg och förstår hur du tänker…


  6. Detta låter helt sjuk, nåt jag inte hade en aning om!! För mig (som inte ha några egne barn än) är de helt oviktigt va de är för kön när de väl är dax, man hoppas att de är friskt.
    Sen tycker jag att de är ett hån mot dom som inte kan få barn, som skulle va glada över vilket kön som helst men som inte ens ha valmöjligheten att få ett barn!! De känns som hela samhället börjar gå överstyr!!!


  7. Det är ju sanslöst det där, nästan så man inte tror att det är sant!


  8. Otäckt att det ens får hända….
    Jag är för abort med under de rätta och moraliska grunderna. Att ta bort ett barn pga dess kön är helt uppåt väggarna. Den enda gången jag anser att det finns grunder är när modern eller nån i släkten kanske bär på en genetisk sjukdom som medför allvarliga fel om man skulle få en flicka tex. Detta finns men är ju ovanligt…….

    Nä…bort med Norskorna!!!!!

    Kramet!


  9. ja nog verkar det då hel galet, men tydligen så kommer det bli stopp på det här också…


  10. Låter helt knasigt tycker jag..kan det verkligen stämma…om det gör det hoppas jag att en lagändring är på väg…det brukar ju inte vara så svårt när det gäller ”bra” saker!


  11. Vilken bristande respekt för livet! Nej, det här är långt ifrån okej…


  12. Jag reagerar också på att det är möjligt att göra abort bara p.g.a könet på barnet.
    Det känns så fel……
    Abort är ju något man gör för att man känner sig tvungen till p.g.a olika omständigheter.
    Inget som man normalt tar lätt på.
    Tur att möjligheten finns för abort, men trist när det missbrukas.
    Kram


  13. Fast nu har vi fri aborträtt i Sverige och vem ska då bestämma på vilka grunder en abort är rätt eller inte. Det går inte att värdera skäl på det sättet. Det kan väl finnas massvis med skäl som vi människor inte kan hålla med om, vilka inte stämmer överens med vår subjektiva världsbild.
    Om det är något du ska ge dig på i så fall är könsmaktsordningen men återigen är det kvinnor som kommer i kläm. Kvinnors rätt över sin egen kropp blir det som ifrågasätts och ska inskränkas vilket jag tycker är otroligt beklagligt.
    När det kommer till abort så finns det endast två vägar att gå. Antingen har vi säkra eller osäkra aborter. Kvinnor kommer alltid göra abort oavsett vilket skäl hon har, frågan är då om vi vill att dem ska vara säkra eller osäkra.


  14. Hmmm Abort är en svår fråga, jag personligen tycker att abort pga kön är fel, men som sagt kvinnans rätt till abort måste ju finnas.
    Nä kluven fråga, lämnar den tror jag..

    Angående filmen, ja den är skit rolig, har sett den 4 gr, gillar roliga komedier den tillhör en av dom bättre….

    Kram


  15. Håller med till fullo, fel kön??? Vad är fel kön?
    Det finns 2 och bägge två är lika mycket värda.
    Jag är för fri abort dock skall det ju inte annvändas som preventivmedel och heller inte för att det inte är ”rätt” kön.

    ha en bra söndag// C


  16. Det låter orimligt och hemskt att en baby kan bli bortsorterad pga kön.
    Ha det!!!


  17. Nä det skulle definitivt inte vara tillåtet!!!



Kommentera

