h1

Jag har haft tur när det gäller skolmaten.

februari 21, 2009

När jag läser aftonbladet idag inser jag att jag har haft tur när det gäller skolmaten. För exempel som tas upp där är rent ut sagt vidriga. På låg och mellanstadiet så gick jag i en skola där skolan själva lagade maten. Och den maten var så god och så påkostad. Den maten var i många fall mycket godare än hemma. Det var 3 små runda tanter som lagade maten till oss och maten var lika god som min farmors mat. De la ner hela sin kropp och själ i den där matlagningen.

På högstadiet försämrades maten kanske ett snäpp men den var fortfarande ätbar, det var inte så att man grinade illa när man skulle äta den. Det jag upplevde som ett större skillnad var mer fisk och soppa. Och att man kanske inte blev mätt varje dag. Det gick kanske inte jämföra maten som hade lagats på skolan eftersom denna maten kom från ett storkök men den var inte så äklig så man inte kunde äta den.

På gymnasiet var det ju samma storkök som på högstadiet så märkte inte så stor skillnad här heller. Skillnaden var väll att vi fick salladsbuffe och knäckebröd varje dag så var det någon dag som man inte tyckte om maten kunde man ju lika gärna äta ur salladsbuffen för den var ganska stor.

Så jag inser vilken tur jag haft när det gäller skolmaten för jag har sluppit bära med mej skräckminnen iallafall.

464301r6ge58qc5x

6 kommentarer

  1. Godmorgon..Önskar dig en skön lördag..ska du se melodifestivalen i kväll?


  2. God morgon i stugan! Då har du haft tur :) Är synd att inte all mat lagas på skolorna, betydlit godare då :) Visst är tacos gott, man kan inte sluta äta fast man redan är mätt, hihi Ha en bra dag :)


  3. Oj…vilken skola var det?
    Som lagade maten själv…sånt är ovanligt. Men helst skulle det vara så överallt.


  4. Jag tyckte också att maten var okej när jag gick i skolan. Men det var ju många år sedan…
    Jag har ett större minne av skräcktanten som vaktade slaskhinken så att ingen slängde mat. Då fick vi gå tillbaka och äta upp.


  5. Tack för besöket hos mig och välkommen tillbaka.
    Minns att när jag gick i skolan för så där 100 år sedan fick vi mat som lagades på skolan och det var som hemlagat.Inga halvfabrikat där inte.Ha en skön lördag Thalina


  6. Jag jobbar ju på skola och vår mat som kommer från ett storkök är helt bedrövlig! Det är konstiga röror med en massa mjöliga redningar. Redan kl.13 är man hungrig igen. Du kan då förstå hur bra/dåligt eleverna presterar. Vi klagar och klagar men det fnns inget annat kök som vi kan göra upphandlingen hos. Det ska bli nytt klagomöte efter sportlovet.



Kommentera

