h1

Alla mot en!

februari 15, 2009

Copyright

Det här med copyright lagen tycker jag är grymt svår. Jag tror att nästan varenda bloggar har brytit mot den någon gång under sin bloggtid. Men frågan är om man gör det medvetet eller omedvetet. Det är väldigt svårt att veta vart bilden kommer från ifrån början. Hur ska man kunna veta att den personen man lånar bilden av inte i sin tur ha stulit bilden?

Jag förstår båda parterna som blir utsatta. Jag förstår den personen som hittar sitt foto på en annan sida. Och jag förstår den personen som lånat bilden. Men i de tycker jag att det räcker med att skriva snälla ta bort min bild. Att förklara på ett trevligt sätt att den där bilden har jag tagit och det kanske inte framgått tydligt att det är min bild, men det är det och jag vill inte att du andvänder den.

Jag skriver detta för det känns som om det är väldigt hårda ord inne hos BountyLady just nu. Hon lånade en bild i ett inlägg som handlade om Mojje. Och får en väldigt spydig kommentar på det inlägget. Men på den här bilden fanns det ingen vattenstämpel eller något annat som sas att det var han som hade fotat den. Bounty skriver ett inlägg och i hennes kommentarer tycker jag att hon har en vetig förklaring till att hon lånade bilden. Jag säger inte att det ska gå till så, jag är inte så insatt i vad som gäller i denna lagen. Men även om hon trevligt frågar om hon ska ta bort den möts hon av ännu mer hårda ord och inte en gnutta förståelse. Killen bakom fotot vill att hon ska betala över 700 kr för den bilden.

Hur mycket pengar får han kvar efter att ha skattat för de pengarna? Om han inte får betalt och folk fortsätter sno hans bilder har han tillslut inte råd att köpa mat. Taskigt läge måste jag säga. Jag förstår att man kanske blir irriterad men herregud det är en vanlig bloggar som inte själv tjänar ett öre på sin blogg. Varför vara otrevlig? När hon redan sagt TREVLIGT att hon ska ta bort bilden. 

Även om hon gjorde fel tycker jag att diskussionen som pågår där inne är lite.. Alla mot en.. Sånt gillar inte jag även om hon hon gjorde fel. Och om hon sen svarar lite halvspydigt tillbaka så kan jag förstå det, för är det mottot alla mot en så är det svårt att tillslut vara trevlig. Man blir som man blir bemött. Hon har redan sagt att hon kunde ta bort den men ändå fortsätter diskussionen. Det är såhär hetsjakterna mot bara en person kommer till.

alla-mot-en

10 kommentarer

  1. Tack Love!!!

    Jag försöker ju oxå se båda sidorna av myntet,,,!

    Kram!

    Sv: Jag har svarat dej i din blogg! :)


  2. å fy va det kan bli struligt,
    ha en go kväll


  3. Synd att det ska bli sån’t tjafs om en så’n grej.
    Tråkigt tråkigt =(

    Hoppas du haft en bra söndag !


  4. Ja usch jobbigt..


  5. Vilket hat det var för en bild, det är ju som du säger, det räcker väl med att be henne ta bort den.


  6. Oj det är med copyright lagen är jobbigt. Jag tycker det är okej att folk lånar mina bilder så långt dom frågar först och inte gör om dom, eller klipper bort min copyright logga. Men sen har jag vart utsatt för en brud som snodde min bild, vägrade at bort den och sa at jag inte alls hade fotat den, när hon hade klippt bort min copyright märke och grejer. Då tänkte jag faktist skicka henne en faktura på några tusen för bilden.. :)


  7. Jo, det blev en himla diskussion om det där… och det hade varit VÄLDIGT enkelt för karln ifråga att bara svara ”ja, ta bort bilden är du snäll”, när hon frågade. Vad jag såg fick hon inte svar på det, trots upprepade raka frågor.

    Sen, vad som egentligen är rätt och fel, är oväsentligt.

    Och, jag frågar runt lite:
    en del tycker det är okej att länka till deras bilder, uppenbarligen, men inte att de lägger ut bilden och länkar till källan under bilden.
    Vad är SKILLNADEN??? Vad tycker/tror du?

    Kram från en nytillkommen läsare,
    /msA

    PS. Du har väl gjort den där guben som stångar skallen i marken själv? ;P DS.


  8. Jag skulle inte heller vilja hitta mina bilder inne hos andra, jag tar alla mina bilder på min blogg själv, men om jag skulle be någon ta bort en bild som jag tagit och får ett vänligt svar tillbaka att de ska göra så skulle jag vara nöjd med detta.
    Man behöver inte vara elak eller sur.
    Jag ska faktiskt, efter att ha läst detta skriva en copyrigt text i min sidokolumn att ingen får ta mina bilder.


  9. Så klart man inte ska ta andras foton, men alla kan vi ju göra fel och har hon sen bett om ursäkt och tagit bort fotot tycker man att det skulle vara bra igen..


  10. Hej Vad var spydigt och vaddå vattenstämpel bilden är märkt med en copyrightfil i bildinfo som alla mina bilder!? Mvh, Hasse Sukis, Rockphoto (Fotograf) Jag skriver inte hårda ord utan vänligt men bestämt. Jag tycker inte om att behöva skriva på själva bilderna när dte finns regler och lagar. /Hasse



Kommentera

