h1

Dödshjälp!

februari 12, 2009

Emmy petterson vill att det ska finnas dödshjälp i sverige. Att vi själva ska få bestämma när vi vill dö. Men jag vill nog inte riktigt hålla med. Jag vill kunna skilja på passiv dödshjälp och dödshjälp när någon människa är frisk men ändå vill dö. För mej är det okej att en människa som redan ligger inför döden får bestämma när den ska dö, för att slippa plågas till döds av smärtor. Men för en människa som är frisk men bara har en dödslängtan tycker jag inte att dödshjälp ska finnas tillgänglig. 

Om en 17 årig tjej tex kommer till läkaren och verkligen vill dö, så vill inte jag att dödshjälp ska finnas. Hon har precis startat sitt liv och har hela livet framför sej, istället tycker jag att det är viktigt att hjälpa henne att få tillbaka livsglädjen. Människor som bär självmordstankar mår oftast fruktansvärt dåligt, men många av dem hittar också även tillbaka till livet och finner glädjen i livet. Och då känner jag att de människorna säkert efteråt är glada att de inte klarade av att ta sitt liv eller självmordsförsöken de gjorde misslyckades. 

Men om Greta 79 som fått sin dom om att hon kommer att dö inom snar framtid vill dö, så känner jag att vi ligger på en helt annan nivå. För det första är hon gammal nog att veta vad det innebär. Och för det andra så är det svårt att ha kvar livsglädjen i smärta. Om hon verkligen lider och vill få slut på sitt lidande så är det okej, men skulle vilja skilja på dessa två exempel. Om dödshjälp skulle bli lagligt tror jag faktiskt att det skulle öka antalen ”självmord” varje år. För då blir det en väldigt enkel utväg att ta till när allting är hopplöst. Oftast kan självmord vara ett rop på hjälp, jag tror det kan bli så fel. Hur ska man kunna skilja på dem som ropar på hjälp och på dem som inte haft någon livsglädje på 20 år.

Vem ska bestämma OM man får dödshjälp, under vilka punkter måste man finnas, hur gammal skulle man få vara? Hur länge skulle man bära på självmordstankar och hur ska man veta att den personen bärt på det så länge?

Jag säger inte att människan inte ska få ha rätten att bestämma över sej själv. Men tror inte att dödshjälp på det sättet är ett bra sätt att lösa självmordsproblemen.

320396pr1o5wf6bc

Kanske blir det lite form av dubbelmoral att vissa få bestämma över sitt liv medans andra får bestämma. Men tycker man ska skilja på att redan vara dödsjuk av sjukdomar som består av att sin dag redan är kommen, eller att bära på en dödslängtan men inte har fått en dom. En dag kanske den människan vaknar upp och har hittat glädjen igen och då kan vi vara glada för att dödshjälp inte fanns tillgängligt.

8 kommentarer

  1. En svår fråga. Men jag tycker att man ska var väldigt speciella skäl. Men är man gammal och sjuk, så har jag full förståelse.

    Hoppas att du mår bra och att det finns små ögonblick varje dag som gör dej glad!
    Ha det så gott


  2. Mmm de e en tung fråga det där…


  3. Jag ser en väldig skillnad på olika viljor att dö.
    Själv klart skall inte en ung frisk männsika som vill dö få hjälp med det.

    Men oavsett ålder. Är man riktigt sjuk och lider anser jag att man skall få ha valet att lämna. Hur det hels skulle lösas rent praktiskt kan jag jag inte yttra mig om. Jag har alltid vart för aktiv dödhjälp i nån form i alla fall. Men inte som utväg för att man mår psykiskt dåligt.

    Hoppas din dag vart okej än så länge. Har en utmaning åt dig inne hos mig

    Kram Linda


  4. Jaa precis, det är typ likadant varje år nu.

    Ha en fortsatt bra dag!!


  5. Det som jag tycker är så skrämmande i den här debatten och som många inte tänkt på, är att man flyttar på en gräns. Gränsen där det helt plötsligt är okej att ta ett liv. Då är inte gränsen långt borta att ta livet av de personer som staten eller läkarna tycker är så ”obotliga” och som bara tar pengar från sjukvården… handikappade personer, till exempel.

    Vad jag förstått har Holland dödshjälp och där har det dykt upp fall där man börjat undra om personen i fråga verkligen ville dö, eller om det var sjukvårdspersonalen som utförde det hela bara för att bli av med personen…

    Vi har snart en ny ättestupa…


  6. Jag vill också kunna skilja på passiv dödshjälp och aktiv dödshjälp.
    Tycker också att en människa som redan ligger inför döden
    ska få bestämma när den ska dö för att slippa plågas till döds av smärtor.
    Så även om smärtstillande och även lugnande i en sådan situation förkortar livet,
    så tycker jag det är humant att ge så mycket som den döende önskar och vill och behöver för att slippa plågas.
    Det tycker jag är humant.

    Sedan andra typer av dödshjälp i andra situationer, det känner jag mig mycket tveksam till.
    Och risken är ju att det kan tyvärr missbrukas.

    Kram


  7. Det är en svår fråga men jag tror att jag håller med dig.


  8. Fru Pusselbit slog huvudet på spiken. Har ni märkt hur snabbt debatterna har ändrats? Från förslag på att behöva gå igenom långa utredningar, ha mycket goda skäl (sjukdom i livets slutskede) egen uttrycklig önskan att dö m.m. m.m. till att låta bli att ge för tidigt födda spädbarn den vård de behöver akut vid födslen, inte ge vård om man blir medvetslös i en olycka, ge dödshjälp till förståndshandikappade eller medvetslösa på anhörigas beslut och inte ge svårt sjuka den vård de behöver även om de vill leva vidare. Det kommer bli värre.
    Det påverkar även samhällets syn på människors värde, en stor risk är att en människas rätt att leva beror på om hon kan bidra till samhället på samhällets villkor. Argument som påminner om detta synsätt ligger ofta tydligt mellen raderna i debattinlägg, om en människa inte kan arbeta utan behöver vård kan hon inte ha ett värdigt liv enligt många. Det kostar och bidrar inte till samhället – men är vi så fattiga att vi har råd att nedvärdera livet på det viset?



Kommentera

