h1

Barnuppfostran!

februari 4, 2009

Läste WTF:s blogginlägg om att man får inte slåss.. Ville skänka några egna ord i ett eget inlägg om det.

Jag är inte världens bästa mamma långt därifrån, jag har fel och brister som alla andra föräldrar. Men när det gäller till att slå barnen så kan jag med gott samvete säga att på den punkten felar jag aldrig. Jag har aldrig som så mycket gett mina barn en dask i rumpan. Jag har aldrig lagt en hand på mina barn. Jag tror inte på den sortens uppfostran. Och mina barn är inga änglar, men dem slår heller inte mej. För precis som Wtf säger så gör barn inte som man säger, de gör som man själv gör. Och därför är det nog svårt att få perfekta barn eftersom inte förälder är perfekt. Men man kan vara mer eller mindre bra som förälder. 

Men felen ligger ofta inte hos barnen utan hos föräldrarna, det har jag fått lära mej genom åren. För barnen blir som vi föräldrar uppfostrar dem. Jag har lärt mina barn empati, jag tycker det är viktigt att kunna känna empati och har under senare år sett att min äldsta dotter känner empati för andra. Hon tar hand om de i skolan som inte har någon att leka med och sånt värmer i mammahjärtat. Men självklart har jag felat på många andra sätt. Jag har fört över mina rädslor på den äldsta flickan och det var aldrig meningen att jag skulle göra så. Hon är rädd för ormar och hon är höjdrädd precis som mej. Det är väldigt svårt att inte föra över saker på sina barn. Så i största del så blir barnen som man själva uppfostrar dem. 

Om vi går tillbaka till just det Wtf skriver om, så är det självklart att man inte kan lära ett barn att inte slåss genom att själv daska barnet på handen. Hur ska detta lilla barn förstå att hon gör fel när mamman gör så? Visst mina barn är också periodvis jobbiga i affären, men jag gör ofta såhär och det funkar. Jag sätter mej ned med barnen innan vi går in i affären och förklarar att idag får ni inget i affären, och då vet de det när vi kommer in i affären och det har alltid funkat på mej. Men glömmer jag då att förklara att idag tex får ni godis eller idag får ni inte det, kan det självklart bli tjat. Men aldrig så de har lagt sej ner på golvet och storbölat, men tjatat har de gjort. Men det har alltid funkat för mej. Men sen är vi alla olika, och jag har inte sagt att det är det bästa sättet. Men det är ett bra sätt för oss.

För hur det än är så är vi alla olika som föräldrar och så länge man gör så gott man kan är det tillräkligt tycker jag.

238212mtszifk5ic

27 kommentarer

  1. Underbart sagt!


  2. sv: okej får man fråga varför du inte gillade den?


  3. Du berättar så fint hur du gör med dina barn, t.ex. i godisaffären.
    Jag tycker det är utmärkt som du gör.

    Jag tycker också att det är fel att slå barn,
    för precis som du skriver så lär sig barn inte bara av vad man säger utan till mycket stor del av det som man själv gör.
    Det finns så mycket bättre sätt att uppfostra barn på precis som du skriver.
    Hemma när jag växte upp förekom aga,
    och riset fanns upphängt på väggen som en påminnelse om vad som kunde ske om vi inte lydde
    ( detta var 50-talet )
    Inte bra alls….

    Naturligtvis ingen är perfekt som förälder, och man kan bara göra så gott man kan.
    Och ibland omedvetet man kan föra över saker på sina barn,
    som t.ex. rädsla för ormar eller andra saker.
    Men t.ex. det med empati som du berättar så fint om,
    är något väldigt värdefullt att man för över till sina barn.

    Fint inlägg, och önskar dig en bra fortsatt dag.
    Kram


  4. Håller med dig helt och hållet! Undrar förresten om det är ok om jag länkar till dig från min blogg. Tittar ju in här ofta!?
    Kram


  5. Helt mina ord oxså.. aldrig ge sig på barnen.. de lär av oss som föräldrar.. helt riktigt.
    Ditt inlägg är kanoninlägg som fler föräldrar borde ta del av .. inte konstigt alls det är som det är i vårt samhälle om så många ger sina barn daskar vad det än gäller och hårda ord.. blir hårda ord tillbaka.. så är det bara.
    Jag är lite nyfiken.. hur hittade du min blogg.. jag har precis bytt till wordpressblogg?
    Tjingeling/Pialotta


  6. oj försökte göra inllägg nyss med det verkar ha försvunnit :O
    Bra skrivet i allafall.
    Att slå barn eller överhuvudtaget slåss är ju aldrig rätt!


  7. Alla barn tar efter sina föräldrar. Bra inlägg! :-D


  8. Instämmer med dig.
    Har lagt in dig på bloggroll – jag har som svårt att hitta igen dig annars. Hoppas det är okej :)


  9. Ditt inlägg träffar nog de flesta föräldrar i hjärtat och de flesta gör som du gör.

    Finns ju alltid några % som felar.

    Jag uppfostrar mina barn precis som du gör och precis som jag själv har blivit uppfostrad. Visst kan tålamodet tryta ibland och man höjer rösten men slå mina barn har jag aldrig gjort. Den spärren som de flesta föräldrar har skulle jag aldrig kunna bryta, hur arg jag än kan bli! Har väldigt svårt att förstå hur någon kan det…..

    Vi vuxna är barnens trygghet och det hemska är att hur mycket stryk ett barn får av mamma eller pappa, så älskar de ju sina föräldrar, vilkorslöst…..
    Borde dessa vuxna tänka på när de förstör hela världen för ett litet barn!

    Kramet!


  10. så sannt som det är sagt….

    det är inte lätt detta med barnuppfostran.
    man får göra så gott man kan, och ha ett sunt
    förnuft =)


  11. Jag har heller aldrig slagit mina barn. Det är inte okej och så är det bara! Problemet ligger hos föräldrarna och kan de inte hantera sitauationen tycker jag de ska be om hjälp. Faktum är att jag föraktar människor som ger sig på de som är svagare som tex barn och djur.


  12. Jag har aldrig slagit mina barn, eller hund heller för den delen. Det ska inte behövas. Både barn och hundar tycker om att vara duktiga och beröm istället för skäll tar mycket bättre. Att berömma ett barn kan man inte göra för ofta. Du har så rätt i att man över för beteenden på sina barn. T ex om man är ormrädd själv. Och om man blir agad som liten så gör man det säkert med sina egna barn senare. Jag tycker du gör helt rätt som förbereder barnen innan du går in i affären med dem. Det är så man jobbar med barn som har koncentrations svårigheter, men det fungerar utmärkt med alla barn.
    Jag tycker du verkar vara en riktigt bra mamma.
    Ha det gott.


  13. Passar på att gå in här för att göra reklam för ett inlägg jag precis gjort.. om barndom och sommarminnen.. Det är viktigt att skapa dom åt barnen. Gå in och läs och kom sen tillbaka hit igen :-D


  14. Åh vad roligt, du är så välkommen så :-)
    Bra inlägg förresten!


  15. God kväll.Hoppas att onsdagen har varit en skön dag..Krma på dig


  16. Ingen är perfekt,gör man så gott man kan så är det gott nog.


  17. Jag har jobbat inom förskolan i många år och vi har ett ordspråk på väggen som lyder ungefär så här:Det är viktigare att vara en kärleksfull, än att vara en perfekt förälder.


  18. hinner ej läsa ordentligt för dottern står å Måste ha datorn precis NU,ungar grrr.
    så jag önskar dej en go kväll!


  19. Det har faktiskt hänt EN gång att jag slog på min tonårsdotter i ren frustration, en dask på axeln. Snacka om vad chockad hon blev. Både hon och jag vet ju att det är något som man absolut inte får göra så nu när det hände så blev hon väldigt upprörd. Jag själv fick dåligt samvete och sa förlåt och tyckte faktiskt att det var bra att hon reagerade så starkt.


  20. Utmärkt sätt att hantera kidsen i affären. Om det funkar vill säga. Kan väl inte påstå att det där funkar nåt vidare på dotter. men å andra sidan min dotter är inte som alla andra döttrar.

    Men visst är det så att börjar hemma. Man lär sin barn hur man gör genom att göra själv.

    Hoppas du haft en fin dag nu vännen Kram Linda


  21. Att ”behandla andra som du själv vill bli behandlad” gäller ju vuxen gentemot barn med.
    Man behöver egentligen inte ”lära” dem utan bara vägleda dem. För är man en bra förebild så tar barnen efter, så är det bara.

    Barnuppfostran är inte lätt, förutom när man ska säga hur det ska gå till =)

    Det handlar om att göra det bästa man kan, mer går ju inte.

    Kram på dig =)


  22. Svar: Du är en återkommande läsare :D sånt gillar iaf jag.

    Vad bra skrivet om hur du uppfostrat dina barn. Har inga egna men tänker definitivt inte bli en sån som slår. Känns bara väldigt fel! Krams


  23. så kloka ord ..jag tror att du är en alldelns underbar mamma, och du skriver så fint om just detta med empati…viktigare än nånsin att få med sig i bagaget i dag…..stor kram till dig


  24. Mycket bra funderingar! Som trebarns mor så har jag lärt mig att om man bara gör så gott man kan så räcker det långt! Min äldste son är 22 år och sedan är de 10 och 7. Jag tror att vi måste låta det ta tid(där vi är närvarade med våra barn) så de både syns och hörs! Jag älskar att vara med mina barn och varenda sekund är viktig! Alla tre är mycket empatisk och har många vänner som verkligen gillar dem! De är rädda om varandra och är så snälla och hjälpsamma! Må gott!


  25. Du verkar vara en bra mamma, någonting annat kan jag inte utläsa ur detta inlägg.
    Svar om skinheads: Tackar, alltid trevligt när man kan bidra till någonting bra.


  26. […] I huvudet på mej! « Barnuppfostran! Barndomsminnen & mina minnen. februari 5, 2009 Igår skrev jag ett inlägg om […]


  27. När mina dotter var riktigt liten, lade hon sig ned på golvet och skrek av ilska så fort jag sa ordet nej. Fast hon slutade med det i affären när jag sa till henne att om hon inte ställde sig upp och följde med mig till kassan, så skulle jag lägga mig ned bredvid henne och skrika och gapa jag också! ;)

    Efter det har båda barnen förstått att om jag sagt till dem innan vi gått in i affären att idag köper jag inget till dem, så menar jag verkligen det också!

    Ha det så gott idag! =)



Kommentera

