h1

Bloggmobbing är INGET nytt!

januari 30, 2009

Jag skrev ett inlägg igår om att vara anonym eller inte på bloggen, idag skrivs det om bloggmobbing i en artikel hos svd. Och jag tror att det där med nätmobbing är ett stort problem. Det är så lätt att kommentera anonym tex. Det är mycket lättare att skicka iväg en kommentar som anonym på nätet än att säga den ansikte mot ansikte. Jag tror att det finns människor som kommenterar anonymt  för att de tycker att det är kul och ovetandes om att människan som får kommentaren kanske tar illa upp. Denna artiklen handlade om en eller två tjejer som hade skrivit kränkade saker om sina klasskamrater och lärare på skolan. Tjejerna är under 15 år och därför inte straffmyndiga. Jag tror heller inte tjejerna är tillräkligt gamla för att förstå innebörden i det dom har skrivit.

Och jag tror det är väldigt vanligt med nätmobbing över lag, mycket vanligare med nätmobbing än mobbing överlag och det är just av den anledningen att man inte ser vem som sitter bakom skärmen på andra sidan. Det är lättare att haspa ur sej något över nätet som man kanske inte skulle drömma om att säga till någon öga mot öga. Det finns överallt på nätet, åsikter som går isär och efter det hyser man agg till en viss person och det blir ett ”krig”. Fler blir inblandade och en diskussion går överstyr. Hur många gånger har man inte klivit in i bloggar där diskussionen gått överstyr och de elaka kommentarena bara haglar. Detta är inget nytt problem och det finns även i de större bloggarna och i bloggar där vuxna människor skriver. Inte bara bland dom yngre.

Det fanns en tid då jag bloggade hos aftonbladet och den tiden bestod enbart av anonyma påhopp osv. Jag såg att Pysan hade nämt detta i ett blogginlägg idag med. Jag har inte upplevt de anonym påhoppen på samma sätt sen jag bloggade på aftonbladet och jag tittar in där ibland, men det är fortfarande samma visa med bloggkrig och anonyma påhopp. Varför det just är så mycket på aftonbladet har jag inte en anning om. Men vill man slippa sånt ska man inte blogga på aftonbladet iallafall.

 

229247zrid7xsbib

12 kommentarer

  1. Jag håller med dig till 100%..

    Kram Pys


  2. Hej på dig o tack för titten in till mig! Kinamaten var supergod, var himla längesen jag åt sån!
    Fy vad tråkigt med mobbing, i alla former!
    Bra att du bytte ställe!
    Trevlig fredag på dig!
    Ragnvi


  3. Förstår inte varför vissa passar på och blir otrevliga när de har chansen att vara anonyma? Märkligt och otrevligt…
    Kram!


  4. Trist med bloggmobbing. Jag vill vara snäll och medmänsklig när jag bloggar, taskig kan jag vara privat.;0) Obs, det var ett skämt.;0)
    Kramar


  5. Nu har jag lagt till dig i min blogglista.
    Kram


  6. Aftonbladet är ju en skvallertidning som läses av många.. ;-).. jag vet folk som läser den som nyhetstidning och då förstår man ju hur det är ställt med deras allmänbildning och fortbildning.


  7. Ja,det är väldigt vanligt,hemskt och tråkigt med anonyma och elaka kommentarer.


  8. Tack!! :)


  9. Håller med dig till fullo, kram


  10. sv: slappa ja. man kan ju undra om de jobbar överhuvudtaget.


  11. Tycker det är väldigt fegt med nätmobbing, jag tycker att om man står för sina åsikter i en kommentar så kan man gott och väl välja att inte vara anonym. Så man har chans till en debatt, annars kan man låta bli att lämna en kommentar. Må så gott!


  12. Tack=)



Kommentera

