h1

Hur mycket anonym ska man vara?

januari 29, 2009

Att arbetsgivaren kollar upp dej är ingen nyhet, det är inte första gången som det skrivs artiklar om detta. Facebook är en av de ställerna som arbetsgivaren kollar. Jag har valt att inte ha mitt fullständiga namn på facebook utan mitt smeknamn. Det finns ingen direkt anledning till varför jag valde att göra så när jag regristerade mej, men201041k18hkdmodrsedan samtidigt tycker jag att det är en bra ide att ha det så. För är det ingen som känner mej så kan ingen söka rätt på mej, jag söker ju inte jobb med mitt smeknamn utan med mitt fullständiga namn så den biten behöver jag aldrig oroa mej för, men sedan andvänder inte jag facebook speciellt mycket.

I denna bloggen från början var jag anonym, jag var anonym länge innan jag skrev mitt smeknamn. Men mitt fullständiga namn går inte att hitta någonstans i bloggen. Det är för att jag vill ha kvar lite anonymitet, egentligen har det ingen betydelse om jag är anonym eller inte i bloggen eftersom jag på senare tid har tänkt att detta är jag och detta är mitt liv. Jag är ändå ganska öppen i vad jag skriver och delar med mej av hela min tråkiga vardag men känner samtidigt att detta är ju mitt liv och jag skäms inte för hur mitt liv ser ut och då kan jag gärna dela med mej av det. Jag kunde välja att gå ut med mitt fullständiga namn men med alla troll i internetvärlden väljer jag att endast ha mitt smeknamn i bloggen.

Men det där med att vara anonym och hur mycket anonym man ska vara är en svår balansgång, för varje år som gått har jag töjt på den där biten och nu känner jag att det får vara, vill någon som jag känner hitta mej är det inte svårt, det räcker med att söka på smeknamnet. Men om någon söker på mitt fullständiga namn får de inte fram ett skit om mej och det är precis så jag vill ha. Men alla är vi olika. Och det är väll det som är så härligt med internet. Men man ska nog tänka sej för vilken information man vill ge andra, speciellt om man är i ett läge som arbetslös.

Samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att det är lite fullt av arbetsgivaren att kolla upp dej på det sättet, för vad du gör privat och efter jobbet ska inte påverka hur vida du ska få ett jobb eller inte. Om du festar mycket på helgerna har ju ingen betydelse så länge du sköter dej på vardagarna. Men det är ju mina åsikter det.

18 kommentarer

  1. Gäller att man inte skriver annat än vad man kan stå för!! Då är det ingen fara!!! Önskar dig en trevlig torsdag! Kramiz M


  2. Även om man är anonym så ska man nog bara skriva det som man kan och vill stå för. Lägger man ihop all information i min blogg så skulle man kunna känna igen mig ganska lätt. Om nu rätt/fel person hittar dit…


  3. Håller med dig om att det är en ganska svår balansgång det där. Från början var jag helt anonym men inte nu längre. Men ibland skulle jag verkligen vilja skriva mer personligt men det går ju inte alltid då nästan hel familjen läser. Hoppas du får en bra dag!


  4. Jag tänjer också på den där biten – hela tiden. Det är inte lätt att hålla balansen hela tiden.


  5. funderar faktiskt på att ta bort min facebook för att jag tycker att det där är så löjligt, och jobb är viktigare än facebook haha :P men min blogg kan dom aldrig ta ifrån mig _:D


  6. Det är alltid gott att värma med en god chai latte :)


  7. hehe oja ;D


  8. jag oxå:) helt kär i den katten :)


  9. Hej!

    Facebook har jag noll koll på, men jag tror att jag håller med dej fullständigt ändå! :-)

    Finns ingen anledning att lämna ut sitt fullständiga namn eftersom ett smeknamn fungerar precis lika bra i den här bloggvärlden.

    Ha en fin fortsättning på dagen! :-)


  10. Jag älskar också svart men hade nog tagit det andra iaf, fast helst hade jag velat haft båda två haha


  11. Det där är som man vill,jag själv har både mail mm synlig,men är man kvinna så ska man kanske va försiktig med en del data,finns många idioter på nätet,så är min blogg inte så utlämnande mer humor,men den speglar mycket av hur jag är,glad öppen som en bok och sällan blyg,ha en bra kväll.


  12. jag är anonym på bloggen så någon okänd kan inte gå in och identifiera mig men många av mina vänner känner till den och läser.


  13. Jag tycker absolut man kan blogga helt anonymt, och att det i många fall är bättre än att lägga ut hela namnet och även bild. Och det där att så länger man skriver vad man står för, det är bara strunt, för det är ju klart man står för vad man skriver, det är inte alls det det handlar om. Bloggandet är ett förhållandevis nytt fenomen och aldrig förr har det man skriver kunnat läsas av så många. Det medför vissa gränser och risker och är lite mer komplicerat än att säga att ”bara man står för det”. Fortsätt du att skriva under pseudonym eller smeknamn, det tycker jag går hur bra som helst och jag respekterar ditt val.


  14. […] Migrän kommer smygandes! Bloggmobbing är INGET nytt! januari 30, 2009 Jag skrev ett inlägg igår om att vara anonym eller inte på bloggen, idag skrivs det om bloggmobbing i en artikel hos svd. […]


  15. jag är anonym – som du märker ;) och det tänker jag fortsätta vara. Jag står för vartenda ord jag skriver. Däremot vill jag inte att någon ska kunna leta upp mig, ringa till mig eller på annat sätt störa mig i mitt liv. Jag vet skräckexempel och är och förblir lilalili. Det finns några som vet vem lilalili är, och det räcker ju.
    Ha en skön kväll! Kramis


  16. Ja jag är ju relativt anonym… ;)

    Jag har endel vänner som har tillgång till min blogg å de känner mej privat, så jag tycker ju inte att jag är fullt så hemlig!

    Men jag är med på det du skriver!Jag har bara ingen lust att gå ut med mitt namn så att ALLS/ Vem som helst kan googla upp mitt namn och komma in på min blogg för att rota…
    Jag ger ut adressen till min blogg till de jag vill ha tillträde – ja förutom de url-vänner jag har då!

    Många kommer ju in på ens blogg och läser men lämnar inga ”fotspår” efter sig öht.

    Ang det där med facebook-besökare på min sida.
    Nej det stod bara en länk till en inloggningssida och en länk med en massa id-sifror…?!?!?
    Så det är svårt att luska VEM som har skickat besökare till mej…

    kramisar!!!


  17. * alls SKULLE vara ALLA…

    Hmmm…
    Stavfel…!


  18. If I were a Teenage Mutant Ninja Turtle, now I’d say ”Knbgwuoaa, dude!”



Kommentera

