h1

Bor vi inte i sverige?

januari 27, 2009

De som jobbar på hällbyanstalten har nog missat att vi bor och lever i sverige. När man läser denna artiklen skickas man rakt ner i ett fängelse i Thailand. Trodde inte på fullaste allvar att det pågick denna tortyr i svenska fängelse. Även om de som sitter inne har gjort ett brott och avtjänar ett straff har de fortfarande rätt till att bli behandlade som människor inte som någon gris i en svinstia. Och jag inser även när jag skriver detta att jag kanske skriver detta med en anning smula dubbelmoral. OM denna killen våldtagit ett barn, eller mördat någon eller gjort något annat hemskt hade jag brytt mej då? Om det hade varit Bobbys mamma hade jag ens ägnat en tanke åt att hon var värd ett värdigt liv efter att ha torterat ihjäl sin egen son. Men är det upp till mej att bestämma om hon ska torteras i fängelset. Svar NEJ!

Men ni förstår säkert min tanke och min dubbelmoral över det hela. Vi lever i sverige och i svenska fängelse ska ingen behöva sitta inlåst i en isoleringscell med handfängsel, midjefängsel och vuxenblöja. Någon rappoterade att han har furit illa under sin tid på fängelset. När han skulle föras till ambassaden sattes även ett örngott över huvudet på honom. Och jag undrar vart mänskligheten i detta är, i mina ögon är det ren förnedring. Om man klarar av att göra något sånt här som vakt på ett fängelse kanske man ska söka sej ett annat arbete, för då är man helt enkelt fel man på fel plats. 

Jag menar inte att vi ska dalta med brottslingar, men jag tycker fortfarande att man ska behandla dem som en människa inte som någon försöksråtta. Nu väntar denna killen på utvisning och kanske hans behandling blir värre i sitt land. Men vi lever fortfarande i sverige och jag tycker att vi ska behålla att behandla brottslingarna med iallafall lite värdighet. Om man inte gör det är nog det lättare att vi får fler återfallsförbrytare. För då blir det nog svårare att komma tillbaka till samhället som en normal människa.

178692hyleh35gvw

5 kommentarer

  1. Helt otroligt att det går till på det sättet =O
    Ja min flicka Jenny pratar fortare än hon tänker ibland, hehe =)
    Ha de så gott !!


  2. Skulle vara intressant att veta vad han gjort för brott och jag måste också säga att om han utgör ett hot för personalen så måste det tyvärr till extrema åtgärder för att dom ska kunna utföra sitt jobb utan att riskera sin hälsa. Denna artikeln är väldigt vinklad av AB och det ges dålig bakgrund till händelsen.


  3. Förresten… http://jmfhansson.wordpress.com ;-)


  4. Du har givetvis helt rätt… men min dubbelmoral skriker lite hahaha… fy vad jag är elak, nu skäms jag.


  5. Men du förnekar ju inte att du HAR dubbelmoral ;-)… det gör jag haha

    http://jmfhansson.wordpress.com



Kommentera

