h1

Att överföra saker till sina barn!

januari 21, 2009

Jag har alltid tyckt att det där med att föra över åsikter eller känslor på sina barn är viktigt att man försöker låta bli. Om jag har svårt för en förälder är det viktigt att man inte för över den känslan på sitt barn, eller i värsta fall har svårt för ett annat barn så är det viktigt att man inte visar sitt eget barn det. Utan låter barnen bilda sej en egen uppfattning i den mån det går. Jag är som sagt INTE kristen, jag tror inte på Gud och satan i de former som det beskrivs om i kyrkan. Mitt barn därimot har väldigt mycket frågor kring just kristendomen och jag försöker svara men ibland är det inte lätt. Hon går på kristna aktiviteter en gång i veckan och ibland på söndagen vill hon går till kyrkan.

Jag låter henne välja den vägen om det är den vägen och de åsikterna eller tron om det är det hon vill göra. I ett samhälle där det bor hälften kristna och hälften sportfånar förstår jag att det inte kan vara enkelt för henne. Hon måste välja den vägen själv. Ibland lyckas man inte som förälder att inte föra över saker på sina barn även om man ens försöker. Men igår kväll när jag pussade barnen godnatt innan jag gick och la mej mumlade hon Tryggare kan ingen vara i sömnen. Då förstod jag att just på den biten har jag inte överfört min egen tro. Och då känner man sej stolt över sej själv, att man lyckats. Sen är det inte säkert att hon kommer att vara kristen för resten av sitt liv men jag har iallafall lärt henne att det är något hon får välja själv och upptäcka själv.

Det är inte något som jag fått henne till att inte bli utan en väg hon valt helt själv. Sen är det inte säkert att just jag kan svara på alla frågor hon har kring det på rätt sätt eller kan svara på det alls. Men jag kan vägleda henne till att hitta svaren själv även om inte jag själv tror på det är det viktigt att låta henne upptäcka det själv. Jag lyckades denna gången men nästa gång när det gäller något annat är det inte alls säkert att man lyckas. Man kan inte lyckas jämt, det är inte alltid lätt att vara mamma.

291161ot2uqxn0q6

12 kommentarer

  1. Ja visst var den hemsk! Bra skrivet i ditt inlägg BTW, jag håller med!


  2. Det är verkligen inte lätt det där alla gånger, men otroligt viktigt !!
    Go’morron på dig.


  3. Godmorgon..instämmer och bra formulerat soooom vanligt. Kram


  4. viist av dem:) skulle vara coola om man hade en väldigt en färgat rum …


  5. Du har absolut rätt i det du säger. Vi måste ALLTID låta andra få bilda sig en egen uppfattning om saker och ting utan att bli påverkade av oss… Både jag och mina barn har gått på kyrkis, men ingen av osss har blivit kristna av det heller, utan jag tror vi har vår egen ”tro”…. Lycka till med städningen, ska försöka få lite vettigt gjort jag också…. Kramiz M


  6. Åhh, bra skrivet! :D
    Visst måste det vara svårt att inte föra över och ”tvinga” barnet in på sitt eget spår…
    jag vet dock inte själv eftersom jag inte har egna barn.
    Men jag minns hur mina föräldrar var.
    De ville ofta tvinga en att göra vissa saker. Sport, Konfirmation osv.
    Helt fel! Det gjorde ist att man blev rebellisk,
    vägrade göra som de bad, vägrade bli som de ville…
    Så helt rätt av dig tycker jag, att försöka låta bli att föra över dina åsikter. :)
    Ha det fint! Kram


  7. Här kan jag bara hålla med. Man skall låta barnen upptäcka vissa saker på egen hand och sen stötta dem.

    Hoppas ni får en härlig dag nu Kram Linda

    har en sak till dig inne hos mig


  8. Väldigt bra skrivet. Jag är också för att barnen ska få bilda sin egen uppfattning om olika saker, men jag tror ändå det är viktigt att hon får höra även din syn på allt, för på kyrkliga-aktiviteter så finns det inget ”om” där finns Gud, och Gud är bla bla bla. Dom låter inte barnen välja, dom säger atthan finns och punkt slut. Jag önskar att det skulle finnas fler aktiviteter som INTE hade med kyrkan att göra, fan t-o-m scouterna är ju kristligt.


  9. Hej på dej! Vill höra lite gott om Jönköping nu.. ska flytta dit nästa helg :) Är det en bra stad eller är det som man hör: Självaste Jerusalem! He He..
    Ha de fint! /Malin


  10. ”Hälften kristna och hälften sportfånar”…du är ju för rolig!


  11. Så klokt du skriver, du verkar vara en toppenmamma!!
    kram till dig!


  12. Mycket bra skrivet!!
    Vi försöker även i detta hemmet att barnen ska få välja sin egen väg….

    Jag och mannen tror inte på gud eller satan som du säger, utan på gott och ont!
    Vi tror att det är ingen annan än DU/dig själv som kan hjälpa dig. Barnen har givetvis kommit hem när de har pratat kristendom och frågat saker. De har många gånger frågat om vi tror på Gud. Att ljuga för dem gör jag inte utan svarar att jag har fått uppfostran att TRO på mig själv! Vill mina barn sen välja en annan väg står vi bakom till 100%…..annars vore nåt fel!

    Kramet!



Kommentera

