h1

Hysterin kring Liza Marklund.

januari 19, 2009

Överallt kan vi läsa om Liza Marklund och helt ärligt, klart jag kan förstå om människor känner sej lurade. Men det har varit sån hysteri om detta att jag inte riktigt känner att problemet är så stort som det skrivs om. Hon är författare och felet hon gjorde var att skriva att boken var sann. Men egentligen är historien sann eftersom det händer likvärdiga historier ofta. Den kunde ha hänt till ord och prickar, så jag förstår inte varför det är sån hysteri över det. Boken är riktigt bra och den blir inte sämre bara för att den inte är ”sann”. Den är precis lika bra som innan.

Idag ångrar hon att hon inte skrev ”Baserad på en sann historia”. Ett litet ord och så stor skillnad. Jag älskar Lizas böcker, hon är en duktig författare och jag kommer inte att sluta läsa hennes böcker bara för att hon gjort ett misstag. För vilken människa är felfri, ingen människa kan med handen på hjärtat säga att man inte gjort misstag. Huvudsaken är att vi lär oss att inte göra om den. I fortsättningen kan man ju hoppas att hon lär sej att vara ärlig om inte minst tydlig. Men är inte alla författare lite oärliga då? Ju mindre sanning destu bättre story?

Ässh jag gillar iallafall Liza och kommer att fortsätta göra det..

73519ds5zt2kayh

6 kommentarer

  1. Jag har inte läst hennes böcker, bara sett ett par filmer och de har varit bra.
    Förstår inte heller allt ståhej kring det här. Folk silar mygg och släpper igenom elefanter… Det finns viktigare saker.


  2. ja… det handlar nog om en uppgörelse med det politiska-projekt-tänkandet… för hon har satt det före allt annat… och fortfarande säger hon att det var ett politiskt projekt att hon skrev böckerna så som hon gjorde… och hon tycker då att det är okej att ljuga… det vill säga att om man har en politisk agenda, så kan man använda den till vad som helst… för att få igenom det man tycker är viktigt…om hon hade varit poltiker hade det varit okej för då hade hon blivit granskad på ett helt annat sätt än hon nu har blivit… tror inte heller hon eller Mia Eriksson riktigt räknade med att dom skulle få så stor uppmärksamhet… eller bli kollade så noga… så dom trodde nog dom skulle komma undan med detta…


  3. Tack för kommentaren. Håller me om Marklund… =)


  4. Ja jag gillar hennes böcker jag med.

    Dock har jag svårt för när det blir så här fel med sanningen som det tydligen har blivit med Gömda.
    Särskilt eftersom jag känner en tjej som flytt landet pga av ett psykoex.

    Men men det är vatten under bron och inget att tjaffsa om

    hoppas du får en härlig måndag nu Kramizz


  5. Sv: ja, jag tycker det är roligt =)


  6. Jag… läser inte böcker ;)… men jag tycker gott och väl att folket överdriver lite. Min första tanke när jag hörde om att Liza hade ”lurats” var ju att ”det är ju en BOK?”



Kommentera

