h1

Första julen utan pappa!

december 29, 2008

Det var som sagt min första julhelg på 29 år utan min pappa. Han hade köpt julklappar till barnen för första gången på 8 år som han lämnade genom min syster. Varför han valde att ge barnen julklappar detta året finns det nog bara två anledningar till, antingen var det för att ge mej dåligt samvete, eller var det för att döva sitt eget dåliga samvete. Och vilket av dem det är får vi nog aldrig reda på. 

I början när jag bröt kontakten med honom var det jättejobbigt, men ju längre tiden går ju lättare blir det. Det blir dessutom mycket lättare när jag får höra all skit han snackar genom min syster. Då känns det mer som att jag inte ångrar mitt val. Han hade ju fortfarande ett val, att dra tillbaka sin falska anmälan. Men tydligen lät han bli att dra tillbaka den. Bara det säger ganska mycket om hans tillstånd.

Min äldsta dotter blev grymt ledsen och saknade sin morfar dagen efter julafton. Det var ju för att hon blev påmind om honom genom julklappen. Men jag tyckte inte barnen ska behöva lida för någon de vuxna inte kan komma överens om så jag lät henne ringa. Men det slutade med storgråt eftersom pappas kärring stod i bakgrunden och gapade fula ord till min 8 åriga dotter. Så nu får hon inte heller ringa honom, men det verkar som om det inte heller bekommer honom. Varför ge julklappar för att sedan bete sej som ett fruktansvärt svin? Jag förstår inte alls hur de tänker.

Och det ger mej ännu mer bekräftelse om att jag valt rätt, att jag gjorde rätt som bröt med honom. För er som vill läsa hur allt började kan läsa här & här!

58383t149311lgb

13 kommentarer

  1. Du skulle inte tagit emot julklapparna som han köpt,för dom har en tendens att älta om hur bra dom är,jag själv vägrade att ta emot dom när någon kom med klappar från mamma,efter 3 år så insåg hon att det var ingen ide,gott att inte behöva säga tack till idioter.ha de bra.


  2. Så dumt att din pappas kärring skulle blanda sig i. Samtalet kunde kanske gått hyfsat annars. Varför är vissa vuxna så omogna…
    Kram!


  3. Skrev jätelångt mn den raderade *grrr*
    sammanfattar:
    vilket svin, att först låta henne få en julklapp få sakna och ringa och sen inte kunan ta konsekvensen av sin gåva! stackars liten!
    Nästa gång han skickar , typ födelsedag, så returnera bara med return to sender å visa henne int ens att han köpt, gå vidar eutan han ni kommer må så mkt b’ättre och ni är starka!
    kram på er


  4. Ibland finns det nog ingen annan väg än den du har valt hur smärtsamt det än är. Man är faktiskt inte tvungen att ölska sina föräldrar.


  5. Jag tycker att det var bra av dig att låta henne ringa ändå. Nu har hon kanske egen förståelse. Sorgligt att alla föräldrar inte kan vara bra!


  6. Har läst ikapp lite… det har hänt mycket i ditt liv.

    Det låter bra att du har brutit med din pappa, det behöver ju inte vara för all framtid, bara tills han blir nykter.

    Sköt om dig!


  7. Har också läst ikapp inläggen du hänvisar till. Jag tycker du gör rätt i att bryta kontkten med din pappa. Så länge han är alkoholberoende och har den där kvinnan vid sin sida, så kan det inte bli annat än infekterat och det är du och dina barn som får lida. Men det där vet du ju redan. Så du gör det enda rätta. Tror bara det blir värre också om ni försöker umgås. Skulle det vara så att han lyckas ta sig i kragen och bli en vuxen männíska igen, en vuxen pappa och morfar, då kan du öppna dörren och släppa in honom. Alla behöver vi lugn och ro så gott det går. Hoppas du får ett bra nyår./Rosa


  8. Gott nytt år.


  9. Det är skrämmande hur illa vuxna kan bete sig. Särskilt mot barn.

    men du har gjort rätt som brutit kontakten. Det fanns inget annat alternativ.

    Hoppas nu ni får ett bra nyår.

    Kram Linda


  10. Du har tagit mycket bra beslut och är en fantastisk mamma som tänker på dina barn. Jag tror att din pappa vill döva sitt dåliga samvete och samtidigt ge dig dåligt samvet. Svårt att veta hur man ska göra där med klapparna…

    Fortsätt att skriva av dig här på bloggen! Jag tror att det är till stor hjälp:)


  11. Gott Nytt År på dig och barnen. kram


  12. Jag tycker att du gör helt rätt i att bryta med din pappa och jag vill önska dig och din familj ett underbart och härligt GOTT NYTT ÅR!! =) Kram


  13. GOTT NYTT ÅR vännen Kram



Kommentera

