h1

Att bli äldre..

december 3, 2008

Nu ska jag skriva om något som kommer få folk att tro att jag kanske är äldre än vad jag egentligen är. Men på den punkten finns det nog egentligen ingen ålder som bestämmer hur gammal man är. Men det märks att man snart passerar 30 sträcket. För förr när jag var yngre så kände jag mej aldrig lycklig, jag kunde inte se de små bitarna i livet som egentligen var härliga. Jag kunde absolut inte vakna en morgon och vara glad över att jag levde, jag njöt inte av livet för fem öre. Inte alls på det sättet som jag gör idag. Idag är jag ganska glad över att det faktiskt har gått åt rätt håll för mej. Jag hade aldrig oddsen med mej om man säger så.

Idag kan jag vakna på morgon och titta ut och känna att tex vädret gör mej lycklig, julen gör mej lycklig. Att få komma hem i soffan en mörk sommardag och lägga sej och titta på en riktigt bra film kan göra mej sjukt glad och lycklig. När jag var 20 år brydde jag mej aldrig om vädret, jag kunde bli sjukt deprimerad om det regnade ute. Idag kan jag ta vara på den dagen genom att sitta hemma med en kopp te i handen och ändå känna mej lycklig. Det är så många saker i mitt liv som jag känner mej glad över. Förr fokuserade jag mest på de saker som var dåliga i livet och jag undrade ofta om jag någon gång skulle känna mej lycklig. 

Och jag kunde aldrig drömma om att dessa små saker som jag känner lycka över, att de skulle kunna göra så jag kände mej lycklig. Antingen har jag blivit äldre eller vuxit sjukt mycket som människa de senaste åren. Jag har lärt känna mej själv på ett helt annat sätt. Jag trodde jag kände mej själv ganska väl innan, men gjorde nog aldrig det. Idag känner jag mej vuxen, men inte präktig. Men ibland kan det kännas som jag känner mej för vuxen. Men hellre det än att känna som jag gjorde när jag var 25 år.

clipprincesses222

9 kommentarer

  1. Jag vet precis vad du menar. Känner likadant.
    Det är nästan något magiskt över att bli äldre. Och vísare kanske vem vet.

    Hoppas du får en fin dag Kram


  2. Livet och dess förutsättningar förändras under hela ens levnadsbana och det som gjorde en lycklig för några år sedan, kanske inte gör en lycklig på samma sätt idag…
    När jag var 20 ville jag alltid ut på en massa saker, nu när jag är ca 40 är det så skönt att bara krypa upp i soffan med en bok, en chokladkaka eller te, tända ljus och ha en filt omkring mig och sedan få vara ostörd i några timmar! ;)


  3. sv; jag vet! håller fullständigt med dig! ormar är fan det värsta som finns… :P


  4. Va bra att du mår bra :) Om det skulle vara något så kan du ju alltid snacka med mig. Men fy fan vad jag längtar tills jag ska åka till er :)


  5. Håller med dig!
    Min dotter kan inte fatta varför mannen och jag ska ut och promenera hela tiden. ”Men det är ju så vackert nu med alla blommor…frosten…snötäcket…osv!” Hon ser det inte!
    Var jag också så som ung??? Ja.


  6. när man är i tonåren så händer det ju mkt med ens känslor och man ska hitta sig själv, när man tror att man har det så slutar man gymnasiet och då raseras det mesta igen och då känner man sig lost och man vet inte vem man är, vad man ska göra i framtiden och lyckan infinner sig inte. Men sen när man blir äldre och saker och ting som man grubblade över som yngre försvinner så hittar man de där små sakerna i vardagen som gör livet bättre och man har då mer vilja att vakna på morgonen.


  7. Jag sitter med ett leende och läser ditt inlägg! Vad härligt att kunna uppskatta det lilla i vardagen. Tänk sen på att det finns tanter på 25 och tjejer på 90!! Ha det gott!!


  8. Härligt att känna så!


  9. Hej lilla sötnos!

    Det är så rätt det du skriver! Jag blir också lycklig över små saker mycket mer idag än förr!

    kram



Kommentera

