h1

Det är inte alltid illa inom vården..

november 24, 2008

Det senaste inom vården var när det kom fram från vikarie att det förekom vanvård på Halmstads äldreboende Bäckagården. Och det är alltid lika beklagligt när något sådant händer. I dessa fall är det en enorm tur att det finns vikarie. Men som tur är, är det inte alla äldreboende eller alla boende inom vården som detta händer. Men lika beklagligt varje gång det händer. Det finns även hur många ställen som helst som är underbara mot de boende och verkligen ser till de boendets bästa. Men klart att det finns rötägg över allt, men för det ska man inte dra alla ställen inom vården över samma kant. Det finns ställen där de är underbara mot de boende med. 

Jag har jobbat inom vården i snart 7 år från och till. Och jag har aldrig sett något som tyder på vanvård på något av de ställerna jag har jobbat på. Men att det är brist på personal det ska jag absolut inte sticka under stolen med. Men det finns även de som hoppar sin rast för att sitta en stund hos de äldre för att de inte ska vara ensammna. Jag jobbar på ett gruppboende och det är ytterst sällsynt som jag tar den halvtimmas rast som jag enligt rätt har rätt till. Och det är nästan ingen på mitt ställe som gör det, utan vi försöker verkligen ge de boende mer tid för att de inte ska känna sej ensammna. Jag förstår förståss att det inte är så överallt. Men jag tror att det kanske är värre på större ställen eller i större städer. Där man kanske har mer boende än vad personalen klarar av.

Idag frågar aftonbladet om vi vågar bli äldre..

Jag vet faktiskt inte vad jag ska svara på det. Klart att det vore mer än hemskt om man hamnade på ett ställe som i Halmstad. Men om jag skulle hamna på ett av de ställerna som jag har jobbat och vara tvungen att ha den personalen som personal som jag själv jobbat med vore jag inte ett dugg rädd. Men man har ju hört många skräckhistorier genom åren att det är klart att man funderar på hur det blir när man själv blir gammal. Men överlag tror jag att det är som på alla arbetsplatser att det ofta är fel man på fel jobb. Att man kanske skulle byta ut personal som är trötta på sitt arbete tidigt osv. Men jag själv hoppas att jag aldrig blir så gammal att jag hamnar på ålderdomshem. Man hoppas ju såklart på att det går fort och att man dör hemma. Men det är nog mer ett önsketänkande..

dragroses

5 kommentarer

  1. Jag har tyvärr sett mycket vanvård inom vården som undersköterska men det var ”bara” på ett ålderdomshem och där fick jag nog och slutade, orkade inte se alla hemskheter.. Men jag tror det finns bra ställen också.. Kram!


  2. Jaa det var verkligen ingen kul nyhet. Det där med vanvård på ett äldreboende. Jag förstår inte vad det är för hjärtlösa människor som gör så. Bra att det finns några som står på sig och säger till när någonting är fel!

    Och dessutom, jag tycker du ska skaffa bilddagboken. Det är ett bra och roligt sätt att spara sina bilder på och framför allt, visa andra ;)


  3. Tusen tack! :P


  4. Tack för titten hos mej,kikar tillbaka å säger HEJ!


  5. Tidningarna skriver ju om det som inte fungerar vilket oftast också gäller skolan. Men det som fungerar och är bra får ingen uppmärksamhet. För nog måste det väl finnas saker som är bra också. Eller…

    Däremot är det tur att någon reagerar på det som är fel för så ska det verkligen INTE få gå till!



Kommentera

