h1

Saknar farmor så det gör ont..

november 15, 2008

Det bara ramlade över mej ikväll hur fruktansvärt mycket jag saknar min farmor. Det är många år sedan hon gick bort. Hon gick hastigt bort under en period av mycket sorg för henne. Båda hennes söner satt då vid den tiden i fängelse och man kunde se sorgen i ögonen på henne mot slutet. Hur hon gammal fick stå och titta på medans hennes yngsta son skaffade sej ett liv som var så långt bort från hennes eget. Hennes yngsta som är min pappa givetvis. Jag vet att om hon sett det som hände mellan pappa och hans barn idag skulle hon gråta blod. För var det nått enligt henne som man skulle göra så var det att hålla ihop i familjen. Något som hon gjorde allt för att föra över på sina barn, men som inte gick. Farmor var enorm, hon var enormt stark. Så stark människa som hon var kommer jag aldrig att bli. Jag vet att farmor trodde på mej när ingen annan gjorde det.

Och jag vet att det var det något som hon skulle må dåligt över, riktigt värka i hjärtat på henne så var det detta. Och jag är hemskt glad för hennes skull att hon är på en så mycket bättre plats än denna. Hon skulle aldrig klarat av att stå och se på hur pappa förstör för sej själv och för sina barn. Vi fem syskon var våran farmors allt. Hon sa saker mot slutet som jag idag tänkt på. Hon kallade pappas kärring för det rödhåriga spektaklet och hon ansåg att det var hon som hade förstört pappas liv. Min farmor var stenkristen. Hon var alltså riktigt kristen som aldrig sa ett ont ord om någon, men pappas kärring var nog den första som farmor sagt högt att hon önskade att något ont hände henne. 

Hela kvällen har jag tänkt på farmor och hur underbar hon var, men så ont det hade gjort i henne nu om hon levt. Farmor blev skonad, hon fick bara se en början på ett helvete, ett helvete som jag fick leva kvar i. Det går längre mellan dagarna nu när jag tänker på pappa. Men självklart finns han där, jag kan inte sudda ut honom. Men jag håller på att lära mej att leva med vetskap om att vi aldrig mer kommer att ha kontakt. Man ska hålla ihop i familjen, men min pappa förtjänar inte min och mina syskons kärlek. Det handlar om att ge och ta, och ge har han aldrig varit bra på. Något som min farmor var underbar på men hon var sämre på att ta. 

Saknar dej så farmor, vi syns i ett annat liv hoppas jag..

2

8 kommentarer

  1. Hej vännen, jag gråter nästan när jag läser ditt inlägg, du verkar ha mycket smärta innom dig…..
    Men du verkar samtidigt vara stark.
    Stora kramar! Tänd ett ljus för din farmor och ta hand om dig!


  2. Godmorgon sötnos! :)


  3. Som du skriver,ni kommer att ses på en annan plats.
    Det är jag övertygande om:)
    Hoppas det går fint på jobbet, kram lena.


  4. Även om tiden går så kan saknaden komma väldigt plötsligt. Så känner jag med min pappa.
    Kramar!


  5. tack för att du taggade på min BLogg, tack för dina fina ord. Det verkar fin person, gillar din inlägg. Stor krammmmmmm


  6. Ja, verkligen :D


  7. Förstår,vet vad saknad är,saknar mina bröder och pappa så…kram


  8. Hej, du skriver så fint. Jag saknar min farmor varje dag och det är snart 10 år sedan hon lämnade mig som ensam tjej i en alkoholiserad familj. Jag hade verkligen behöft henne lite mer i livet…var inte riktigt klar när hon lämnade oss.
    Har så mycket frågor och saknaden är enorm. Nu har jag stora problem själv som jag döljer med nu börjar de komma upp till ytan och det är farmor jag vill ha vid min sida.
    Lycka till!



Kommentera

