h1

Vill känna mer hat.

november 2, 2008

Nu har jag jobbat klart för i dag, jag måste säga att det var tungt att gå iväg till jobbet. Jag ville bara hem hela tiden och få vara för mej själv. Ikväll ska jag ägna kvällen åt att bara vara själv, jag ser faktiskt fram emot det. Lägga mej på soffan och titta på en film, jag känner mej så tung. Så maktlös eller vad man ska säga. Maktlös över hela situationen. Jag har så mycket funderingar och väldigt, väldigt lite svar. Jag hade inte velat ha denna utgången på min och min pappas historia. På vårat liv, jag är av hans kött och blod men han behandlar mej som om hans blod är rött och mitt blod är svart.

Jag vill så gärna ringa honom, men jag VET att det han gjort kan jag inte förlåta. Jag vill hellre vara bitter och arg och hatiskt än känna sorg och ledsamhet. Det vore mycket lättare om jag kände mej arg istället för ledsen. Jag VET att det han gjort mot mej och mot resten av sina barn var oförsvarbart redan innan det gick så långt som i fredags. Jag VET det, men på något sätt har det alltid känts som OM det inte är han som gör detta, inte han som talar och som gör handlingarna utan alkoholen. MEN jag vet också att man inte alltid kan skylla på alkoholen utan att man måste som vuxen människa ta ansvar för sina handlingar.

Han anmäler oss och ljuger ihop en historia om hur det skulle gått till. Kanske för att han INTE vill vara den som går ur detta med lägst huvud, kanske för att han är för stolt för att förstå sanningen. Kanske för att han är för stolt för att inse att felen ligger hos honom. Istället är det lättare för honom OM han får anmäla oss. Men jag funderar på, vad ska jag anmäla honom för. Kan man anmäla någon för att ha förstört en annan människas liv, kan jag anmäla honom för att han varit en dålig pappa. Kan jag anmäla honom för att han gett mej det värsta sämsta självförtroendet man kan ha? Kan jag anmäla honom för att jag älskar honom trots att han gör mej så JÄVLA illa jämt. Kan jag anmäla honom för att ha stulit min barndom?

Nu skulle jag aldrig sjunka till hans nivå.. MEN… Om han kan anmäla mej och min syster för saker som aldrig hände i hans lägenhet. Om han önskar att mina barn ska bli familjehemsplacerad enbart för att jag ska få känna smärta eftersom barnen är det enda jag lever för. Om han vägra inse att han har underbara barn men som bara är sårade efter alla fyllor i vårat hem under barndomen. Då borde jag iallafall ha rätt att tänka tanken att man faktiskt borde få anmäla honom för att ha förstört så mycket och gett mej så mycket minnen som jag inte orkar bära. Det är så otroligt mycket, det är inte bara detta som spelar in. Det är så mycket.. Jag vet att jag aldrig kommer att få tillbaka den pappan som alkoholen långsamt har dödat. jag vet att det är dags att släppa greppet nu, låta han vara. Låta han leva sitt liv och inte låta honom vara delaktig i mitt liv. Men detta är det absolut svåraste valet jag har gjort i hela mitt liv.

Och det gör så förbannat ont… ONT!!!

5 kommentarer

  1. Du är stark.. Massor med kramar!


  2. Kramar i massor till dig. Det är under all kritik när någon så nära göra såna här saker.

    Men du var glad att du inte känner hat. Det visar vilken fin person du är.
    Slappa taget är det svåraste som finns.
    Men nu skall du leva för dig själv och dina barn. Det är dem som räknas.


  3. Hej gullan!

    Har inte varit här inne på ett tag och jag blir alldeles stum när jag läser vad som har hänt!

    Lilla gumman. Det är absolut inte rättvisst det din pappa har gjort men som en annan kommentator sa: Det säger precis vad din pappa är beredd att göra.

    En liten fråga:
    När detta är över, är det kanske inte bäst att bryta HELT då?

    Hoppas att detta löser sig bra för dig och din syster.

    Tänker på dig/


  4. Jag funderade under många år på hur jag lämpligast skulle straffa tillbaks den som fördärvade och stal mitt liv. Det kändes så skönt att tänka på och jag kände det nästan som en hämnd. Så småningom upptäckte jag hur mycket kraft och energi det tog att t.ex. mörda honom på olika vis i tankarna. Jag lyckades släppa mitt hat och det är nu bara en total likgiltighet, det är skrämmande att jag slösade bort så många år på honom, men nu är jag äntligen fri. Det blir du också så småningom, men låt det ta den tid det tar! Det finns andra som är viktigare, trots allt, som har förmågan att ge kärlek och energi.
    Jättekramis till dig!


  5. Klart det gör ont. och jag kan inte någonsin säga att jag förstår.

    blir så jävla arg bara. att han alltid ska sparka omkull dej så fort det verkar gå bra i ditt liv. är så trött på att komma in i din blogg och läsa ngt som handalr om ngt som din far gjort.

    varje gång han sårar dej själ han en liten del av den människa du är.

    jag hatar honom för det.

    förlåt. men blir så ledsen. ni betyder så mkt för mig…



Kommentera

