h1

Vinet för alkoholister..

oktober 21, 2008

Perfekta vinet för alkoholister är min första tanke. 

Nu har det kommit ett rött vin som inte ger baksmälla. Fyra av tio får huvudvärk av att ha druckit vin. Men är inte det lite av alkoholens baksida, att man ska ha ont i huvudet och må dåligt. Det är inget roligt som inte ger något dåligt med sej. Jag känner lite såhär, att om du inte skulle få baksmälla dagen efter och inte vilja se åt ett glas vin eller öl så är det lättare för folk att dricka dagen efter. Jag själv dricker så sällan så att när jag väl dricker får jag världens baksmälla. Nu är det inte därför jag inte dricker så ofta, jag hade inte druckit mer om jag hade vetat att jag vaknade utan den där hemska baksmällan. Men då har jag en pappa som är alkoholist så att jag om någon har fått se alkoholens verkliga sida. Och jag vet att för en människa som redan har missbruket så spelar det ingen roll om du vaknar med världens baksmälla för du dricker dagen efter ändå.

Men jag tänker på de som är unga och som alltid har massor av olika saker att göra varje helg, hur lätt är det inte för dem att fastna i ett beroende om det inte ger någon baksmälla. Hur lätt är det inte för människor som redan hänger på gränsen till ett beroende att dricka på vardagskvällar och sedan gå till jobbet dagen efter utan att det ens märks att de druckit dagen innan. Ett vin som inte ger baksmälla har betydligt mycket mer nackdelar än fördelar. Det är till att uppmana människor att dricka mera, och det tycker jag är fel. Det kommer bli betydligt mycket enklare för människor att hamna i ett beroende om det inte har några biverkningar, och därför betydligt mycket svårare att upptäcka att man har ett beroende. Men sen förstår jag ju att de som gör detta vinet, gör allt för att tjäna massor av pengar. För i grund och botten handlar det alltid om pengar, aldrig om andra människor välbefinnande.

Jag är ingen motståndare till alkohol, även jag dricker även om det inte är ofta. Men jag ogillar tanken med att ha ett vin utan biverkningar även om det vore väldigt smidigt dagen efter. För mej och många andra som dricker sällan är det idealiskt, men för andra som har ett problem eller är på väg att få ett problem är detta idiotiskt. Jag tycker att det är synd att man inte tänker mer på missbruk när man uppfinner såna varor.

Vinet släpps idag och kostar 84:-. Som hittat för någon som vill ha en rolig kväll ute, eller kväll efter kväll..

6 kommentarer

  1. Halkade hit…jag kan inte låta bli att bli nyfiken på det där vinet! Jag dricker också ytterst sällan och aldrig rödvin, just för att jag får huvudvärk!
    Men jag måste nästan kolla upp det där :o)

    Väldigt snygg blogg btw!


  2. Ja, det är både nyttigt för kropp och själ :D


  3. läste om vinet i tidningen, halva klassen skall prova det=)


  4. Hmmm…Jag själv skulle aldrig välja ett vin pga ”bristen av baksmälla” utan skulle ändå köpa det vin jag tycker är gott!
    Men jag får inte direkt någon baksmälla…varken av vin eller öl….

    Förstår inte riktigt varför de odlat fram något sådant…Dricker man för mycket mår man dåligt- Hur ska man annars veta var gränsen går?

    Kram!


  5. Det finns nog väldigt delade meningar när det gäller denna nya ”uppfinning”. Hoppas att vinet är förbannat äckligt för alla alkisar så att de hellre dricker något annat och får baksmälla. De som har missbruk dricker ju även om de får en baksmälla så egentligen spelar det ju inte någon större roll.


  6. Jag reflekterar också över detta mirakelvin på min blogg. Läs här:

    http://beiersdorfbloggen.blogspot.com

    /Klaus



Kommentera

