h1

Problemen med att vara springvikarie..

oktober 10, 2008

Det jobbiga med att vara springvikarie är att man aldrig från dag till dag vet hur man jobbar. Jag jobbar mellan 15:45 – 20.30 ikväll och detta har jag ju rutat in i min hjärna, planerat min helg efter. För ett tag sedan ställde jag upp och jobbade natt. Vilket gick förvånadsvärt bra för att vara mej, jag har svårt att sova hemma om nätterna, tänk er då hur svårt jag har att sova borta med ett avbrott på natten. Sen tog det lång tid innan jag somnade om igen. När jag säger att det gick bra menar jag att det gick oväntat bra för mej. Jag har väldigt svårt för att jobba natt och sedan på det har jag väldigt svårt att tacka nej. När jag jobbar en natt så blir jag helt färdig hela helgen, sist sov jag bort hela dagen. Så är det absolut i nödfall är det klart jag ställer upp även om jag är en människa som förmodligen inte är gjort för att jobba natt. Vi är ju trots alla olika. Sen som toppen på det är jag grymt mörkrädd. Men iallafall mot alla odds gick den natten bra.

Nu på morgonen ringde de och frågade om jag kunde plocka bort min kväll mot natten istället. Och för första gången tackade jag nej, eftersom jag vet att hela helgen skulle vara förstörd för både mej och barnen om jag gjorde det. Dels kände jag att detta orkar inte jag efteråt och det vore orätt mot min dotter om hon skulle ha en mamma som inte orkade baka födelsedagstårta till henne. Jag har inte tackat nej där innan så jag kände att jag egentligen kunde göra det med gott samvete. Jag möttes med lite sura miner och nu fick jag då istället dåligt samvete. Jag satt en stund med dåligt samvete och tänkte, okej jag kan göra det om de kan fixa någon annan till lördag eftermiddag. Men när jag ringde upp kunde var det redan fixat att någon annan tog natten. Lite sura miner fortfarande…

Och nu försöker jag intala mej själv att inte ha dåligt samvete, att det var bra att det löste sej och att de snart kommer att glömma bort att jag tackade nej.

3 kommentarer

  1. Gumman….man måste tacka nej ibland. Bara för att man är vikarie så har man ju faktiskt ett liv! Fattar de inte det så är de helt rubbade!

    Ha INTE dåligt samvete utan njut av helgen och dina goa barn! Livet är för kort för att må dåligt av att man i nte ställer upp jämt!

    Puss o kram på dig!


  2. Åh vad jag känner igen mig i dina tankar! Men du gjorde rätt! Din dotter är väldigt viktig så fundera nu inte mer!
    Ha en fin lördag!


  3. Du ska inte ha dåligt samvete.. har en kompis som är vikarie också och hon jobbar ganska mycket och när man har planerat något och hon har varit ledig och de ringer och frågar om hon kan jobba, även om man tycker att hon inte kan det så tackar hon ja. Rädd att de inte ska fråga fler gånger om hon tackar nej. Så det är många utflykter som har blivit inställda för att hon ska jobba. Så ibland är det helt självklart att man ska få tacka nej och göra vad man har tänkt sig.



Kommentera

