h1

Både på gott och ont!

oktober 9, 2008

Än en gång kommer denna frågan upp om man ska få veta vart det bor sexualbrottslingar eller pedofiler. Jag har skrivit om detta innan och jag tycker nog ungefär samma sak då som nu. Jag tycker frågan är extremt svår. Jag tänker såhär, sover jag bättre om natten om jag verkligen vet att våran granne är pedofil. Skulle jag må bättre av att veta? Nartuligtvis skulle jag inte göra det, men samtidigt skulle jag vilja veta det för att kunna skydda mina barn ännu mer mot det onda. Om man vill veta tycker jag att möjligheten skulle vara bra. Men samtidigt vill jag tycka att om man suttit av ett brott så har man sonat det. OM man är engångsförbrytare, men om du upprepar samma gärning om och om igen så är det helt annorlunda tycker jag. Men sen kommer den svåra frågan, hur kan vi veta att just den personen aldrig mer faller tillbaka i mönstret efter bara en gång? Och det gäller nartuligtvis alla brottslingar. Hur ska man med 100% säkerhet kunna veta att personen aldrig mer begår ett brott efter första gången?

Frågorna är enormt många och ganska små svar på det. När det gäller pedofiler tror inte jag att det är något man kan botas ifrån, det är något som sitter i hjärnan. Något som man inte kan ta bort, detta har jag skrivit om innan. Och jag tror fortfarande att det är så, men sen är det inte sagt att jag tror att alla som känner dragning till barn behöver göra en gärning av det. Jag tror att det är fullt möjligt att det finns människor där ute som känner en dragning till barn men som kan lägga band på sej själva. Men de människorna kommer ju heller aldrig hamna i något register eftersom de aldrig blir dömda. 

I sverige finns det 347 dömda sexbrottslingar, en hög siffra tycker jag. Och det ger en all rätt att bli rädd. Om det finns 347 DÖMDA sexbrottslingar får mej att undra hur HÖG siffran egentligen är för de som aldrig blivit dömda. Dessa är de 347 st som återfaller i brott, och de tycker jag gott kan registeras på något sätt, för att förhindra att andra barn råkar illa ut. Men då är det inte säkert visseligen att alla dessa är pedofiler. Eftersom det står sexualbrottslingar kan det ju innebära att det tex tidigare har blivit dömda för våldtäckt med. Men för mej är det lika illa, för man skadar andra människor på ett hemskt sätt genom att begå sexbrott mot någons vilja. 

Jag tycker fortfarande på alla punkter att är man dömd, sonat sitt brott så ska man kunna gå ut som en fri man/kvinna efter det. Men när det gäller sexualbrott går jag lite imot mina egna principer. För jag skulle nog trots allt vilja veta om jag bor granne med en pedofil, eller någon som våldtagit osv. Men egentligen varför skulle det vara värre än att bo granne med en mördare. Så jag vet inte, på denna frågan blir det så många frågor och så lite svar eftersom jag tycker ämnet är grymt svårt. Om jag ser till mej själv och min rädsla att mina barn skulle råka ut som offer för en pedofil skulle jag ju vilja göra allt för att förhindra det. Den nartuliga modersinstinkten.

Men sedan blir det ju också ett problem, precis som aftonbladet beskriver.. Detta problem skulle ju bli enormt jobbigt för den utsatta. Och det är precis detta jag menar med att engångsförbrytare. Sedan vet vi ju inte hur det gick till. Den andra mannen kan ju anmält honom för att han skämdes efteråt eller vad om helst. Tänk om någon skulle bli dömd OSKYLDIGT till våldtäkt och få en stämpel för resten av sitt liv. Frågan är enormt svår…..

 

Men det kan slå snett, som i fallet med en man som för mer än 20 år sedan greps för oralsex med en annan man. Sedan dess har han sonat sitt brott, blivit en mönstermedborgare och är aktiv i Long Beach. Men som före detta sexbrottsling riskerar den nya lagen att tvinga bort honom från det hus där han bott sedan 1985.

….Och egentligen har jag nog inte en anning om vad jag tycker…. Fortfarande…

Andra inlägg jag skrivit om detta:

Internet, pedofilernas paradis

Mina tankar kring pedofiler

En gång dömd, alltid dömd!

Andra som skrivit om artiklen kan du läsa här.

4 kommentarer

  1. det är verkligen ingen trygghet och veta exakt vart sexbrottslingarna bor. Men mörketalet är ju så otroligt stort och det bor nog en sexbrottsling i varje radhus skulle jag vilja påstå.


  2. Turez>> Nej det är ju inte det. Jag tror man snarare egentligen skulle sova sämre av att veta.


  3. Hej! Kul att du är tillbaka med alla dina åsikter! Ha det bra!


  4. Ja även jag är tveksam till om samhället skulle vinna något på det. Jag tro att det istället måste bli så att myndigheten även efter avtjänat straff bevakar sexbrottslingar. För de flesta är nog överens om att de återfaller i brott.
    Bra inlägg som får en att tänka till



Kommentera

