h1

En 55 åring kan inte se ut som 17

juni 24, 2008

Han var 30 år och gick in i en affär och handlade chips och ville ha 4 öl till chipset. Men det fick han inte för han hade glömt legget hemma och kunde inte köpa ölen. Det kan mer förstå eftersom den killen som var 30 år kanske såg väldigt ung ut och det gjorde kassörskan osäker. Jag vet att jag ibland inte får köpa ut ciggaretter, men jag vet också att jag ser ung ut. Jag ser ju defentivt inte ut som 17 år men jag kan förstå att det är svårt att bedömma åldern på någon bara sådär rätt upp och ned.

Problemet kom väll när den 30 åriga killens pappa varav var 55 skulle köpa ölen istället men inte ens han fick köpa ölen utan legitimation. Och det kan ju vem som helst INTE se fel på. En som är 55 år kan INTE se ut som 17 år. Så jag vet inte vad den kassörskan tänkte med när hon nekade pappan att köpa ölen. Kanske hon resonerade som så att om pappan köpte ölen hade han ”köpt ut” till sin son. Och det ville hon inte ta ansvar för. Jag vet inte om hon hade fått ta ansvar för det rätt om killen hade varit under 18 år. Jag vet tyvärr inte hur det funkar där. Men jag tycker hela grejen var löjlig.

10 kommentarer

  1. Om hon var osäker på sonens ålder så är det klart att hon inte ville att pappan skulle köpa ut då hon visste att sonen skulle ha dom. Det är bättre att ta det säkra före det osäkra..

    Och nu har jag nog fattat hur man länkar, har ju iaf klarat det i det senaste inlägget ifrån mig haha ;)
    Du verkar ju vara mästare på WP för nu har du en liten omröstning också och jag har alltid undrat hur man gör det. Fegon brukar ha massa omröstningar men han har ju blogg.se trodde inte att det gick med WP….


  2. Turez>> Ja egentligen är det bättre att vara på den säkra sidan :)


  3. Hello där!

    Pjaaaa… jag har iofs fått visat leg på bolaget – när jag varit över 30…
    Fast då tagit det som en förolämpning – för jag kan bara inte se ut som 18 ;)

    Duuu jag har en utmaning till dig på min sida!!!


  4. Stackars alla gamla pensionärer som vill ha sitt snus och kanske inte alltid kommer ihåg sitt leg – har sett sådana bli nekade flera gånger på den lokala butiken.
    Det bästa av allt är att ICA här hemmavid har en skylt som motiverar idiotförklarandet av sin kassapersonal (inte exakt citat men siffrorna stämmer) : ”Vi MÅSTE kräva legitimation av ALLA eftersom det kan vara väldigt svårt att skilja en 18-åring från en 30-åring”.
    Nu är det ju så att 18-åringar får köpa. Fiffigt, Ica!


  5. Svar kök: Jo det är mitt och jag älskar det1 Jag är en vit människa….he he he


  6. men gud vad löjligt, var det en föredetta SS-polizei som satt i kassan eller?


  7. Rätt så hysteriskt må jag säga, ha det gott idag.


  8. Från originalartikeln i BT:
    http://www.bt.se/nyheter/boras/30-aring-fick-inte-kopa-lattol-br-och-inte-pappan-heller(706954).gm

    ”[…]vi åkte ner för att handla.”
    ”[…]Fredrik inte hade med sig sin plånbok, och därför inte kunde visa legitimation[…]”
    ”[…]Fredriks far inte heller hade med sig någon legitimation[…]”

    Körkortslag (1998:48 8)
    3 kap. 15 §
    Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § skall ha med sig
    1. körkortet, eller
    2. ett bevis att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet.
    På begäran av bilinspektör eller polis skall handlingarna överlämnas för kontroll. Lag (2003:216).

    Med andra ord så kanske man ska hålla tyst om att man bryter mot lagen ;)


  9. Bw>> Haha det vart ju ännu mer ironiskt. Fast länken funkade ju inte ^^


  10. Tänk vad handlarnas åldershysteri har gjort – nu verkar det vara självklart att det är en lagstadgad åldersgräns för drycker med en alkoholhalt lägre än 2,25% – vilket det alltså inte är. Kika i Alkohollag (1994:1738) så får ni se.

    Således har man laglig rätt som minderårig att inhandla, konsumera och ”langa” Kivik Cider 0,7%, lättöl och Carlsberg Non-alcoholig 0,5%. Men iom att en del nippriga ICA- och Willyshandlare tvingar sina anställda att kräva legitimation även för dessa varor, så tror medelsvensson att det är åldersgräns på dem.



Kommentera

