h1

Nej tack till Halal slaktad mat!

juni 10, 2008

Ända sedan BountyLady skrev om Halal slaktad kykling tittar jag alltid på förpackningen när jag köper kykling. Jag har aldrig ägnat en tanke på att köttet kan vara Halal slaktat. Jag numera vägra äta mat som är Halal slaktat. I sverige har vi tack och lov en lag som säger att djuret måste vara bedövat när det slaktas, så den mat som är Halal slaktad kommer från ett annat land där det är tillåtet.

14 § Husdjur skall vid slakten vara bedövat när blodet tappas av. Andra åtgärder vid slakten får inte vidtas innan djuret är dött.
Första stycket första meningen gäller inte om ett djur till följd av sjukdom eller olycksfall måste slaktas genast.

Jag skulle aldrig få för mej att ens tänka tanken att äta det köttet som är Halal slaktat, enligt dem så är det ett skonsamt sätt att dö på. Men jag kan inte förstå hur det på något sätt kan vara skonsamt. När de inte får den minsta bedövning innan de sticker kniven i dem.

Jag handlade på Netto häromdagen, och måste säga att det var svårt att få tag på kyckling där som inte var Halal slaktad och den kycklingen som inte var det var en 10:a dyrare. Men det hade inte rört mej i ryggen om den varit en 20:a dyrare. Hade ändå inte ätit av den Halal slaktade kycklingen.

Denna videon är en typisk film om hur det går till när de halalslaktar maten. (OBS! Varnar känsliga tittare, är du känsligt rekommenderar jag att inte titta på den).

Det finns 11 punkter om hur en halalslakt går tillväga. (Hittade de här)

1. Djuret ska vara friskt och utan skador.
2. Djuret ska ha behandlats med medlidande och vänlighet.
3. Djuret ska få mat och vatten och lugnas innan det dödas.
4. Slakten skall utföras av en tränad muslim. Slaktaren skall hela tiden ha ögonkontakt med djuret.
5. Både djur och slaktare är vända i Qibla (mot Mecka).
6. Före slakt reciteras orden ”Bismillah, Allahu Akbar” (I Guds namn, Gud är större). Det innebär att muslimerna inte tar djurens liv på eget bevåg utan med skaparens auktoritet.
7. Man ska vässa slaktkniven. Kniven måste undersökas och slipas före och efter varje djur som slaktas.
8. Slaktkniven skall föras i en enda obruten rörelse.
9. Matstrupen, luftstrupen och halspulsådrorna skärs av utan att ryggmärgen skadas.
10. Blodet måste helt avtappas.
11. Ett djur få inte se ett annat djur dö. För lamm och får skall all slakt utföras utan föregående bedövning, och man skall slakta ett djur i taget och under förhållanden som säkrar att det enstaka djuret hanteras så skonsamt och omsorgsfull som möjligt.

Mest störande är nog punkt 2, då jag inte kan se hur man kan ha medlidande för ett djur som ska slaktas på detta sättet. Jag förstår att det har med religon att göra. Men jag är glad över att jag inte tillhör den religionen faktiskt. Men då kanske man sett annorlunda på det. Men NEJ tack till halal slaktad mat!

8 kommentarer

  1. Du är helt klart fördomsfull. Du använder dig av halal-slakt som argument för att understryka hur lycklig du är för att du inte är muslim. Kan du och andra sådana som du bara för en kort stund stanna upp och fråga er själva om 1,5 miljarder människor i världen, som är muslimer, verkligen är en absolut homogen grupp? Det är inte alla som är religiösa. Det är inte alla som ens äter kött.

    Säg mig en sak till. Vad är skillnaden mellan halal-slakt och vanlig svensk slakt? Är det bara bedövningen? Är skillnaden det faktum att svenska kycklingar gasas ihjäl och svenska kor elchockas till döds? Vad jag ser är resultatet det samma. Du är en hycklare och xenofob om du klagar på halal-slakt, men ser andra slaktmetoder som mer ”humana” och därmed anser dem vara rätt. Antigen är du emot all slags slakt, alltså är du en vegetarian, eller säger du inga dumheter som är klart fördomsfulla mot en så heterogen grupp som 1,5 miljarder människor i världen utgör. Tänk på vad du säger, för din egen skull. Finns det någon logik bakom att en sorts slakt är rätt medan en annan är fel? Är dödsstraff för grova brottslingar acceptabelt om det är mer humant än hängning, alltså i form av lethal injection? Resultatet är det samma.

    /Josef
    josefaugustsson@yahoo.com


  2. Ja vad ska man säga? Alla vi människor i den industrialiserade/högutvecklade delen av världen har helt kommit bort ifrån allt vad slakt och naturlig ordning innebär. Vi går till affären och plockar ut ”en bit kött” och tänker inte riktigt på var den kommit från , hur det gått till eller om djuret lidit. Sen äter vi. Jag har aldrig närvarat vid en halalslakt men oturligt nog har jag närvarat vid vad du antagligen skulle kalla en ”vanlig” slakt och det var något av det äckligaste, brutalaste och empatilösa jag någonsin varit med om. Det är en industri och alla djuren är nummer utan vare sig rättigheter eller själ.

    När jag var riktigt liten fick jag vara med på vad jag skulle kalla en ”vanlig” slakt hemma hos min farfar. Farfar hade inte många grisar och detta var faktiskt en av hans favoriter, då han på något sätt byggt upp en relation med sina grisar som han haft länge. Han kelade med grisen hela dagen, gav honom extra god mat och talade lungt med honom. När stunden var kommen kramade farfar grisen hårt och samtidigt togs kniven fram och grisens hals skars av. Det är inget konstigt, det är så man dödar ett slaktdjur om det inte är något större typ en ko som vanligtvis skjuts i huvudet. Farfar grät en skvätt och grisen segnade tyst ner i hans armar där han fick ligga en stund och somna in. Helt odramatiskt, men med stor hänsyn och respekt för djuret.
    Föredrar hellre det än den industrislakt som försiggår nu, med elstötar och löpande band och allt vad det är…


  3. Josef! > Jag är inte fördomsfull! Jag har absolut inget i mot varken invandrare eller muslimer. Men jag har emot Halal slakten, av den anledningen att jag inte gillar sättet de tar ihjäl djuret på. Men sen är det helt okej för mej att 1,5 miljader människor väljer att äta halal slaktad mat har jag inget emot. Bara jag slipper det. Och det är inte för att jag är fördomsfull eller hycklare eller vad du nu vill kalla mej. Nej jag ser ingen slakt metod som human, men de får iallafall bedövning. Jag tycker bara halal slakt är hemskt och det måste jag få tycka utan att vara fördomsfull. Det är ju inte relgion eller människorna jag inte tycker om, utan SLAKTEN! Och nej ditt sista exempel på grova brottslingar tycker jag inte ens hör hit så det behöver jag inte svara på!


  4. Moment>> Nej det är nog ingen slakt som är trevlig, men tycker att det är tur att vi inte tillåter halal slakt i sverige. Jag menar det finns ju en anledning till att det inte är lagligt. Sen finns det ju de slakter som inte går rätt till i sverige med. Men på något sätt vet ju inte jag hur just det djuret har dött när jag äter det. Men när man vet att djuret är halal slaktat vet jag ju hur det dött.


  5. Jag klarar verkligen inte av att kolla på sådana klipp.. Fattar inte hur de människorna tänker, hur de är. Att de bara ens kan vilja låta djuret lida så mkt.
    Bättre å bara döda det rakt av än att de ska behöva få ha så himla ont innan de dör!!
    Fy fan!!


  6. Halalslakt är sjukt. Precis som alla former av ”industriell” slakt. MEd väldigt få undantag äter jag endast viltkött ifrån rådjur och älg som vi själva fällt på vår mark. Gasade kycklingar, halshuggna grisar eller bultpistolsavrättade kor producerade på löpande band? Nejtack.

    Ironiskt nog är slakten i videon inte en helt korrekt halalslakt om man tittar på kriterierna i listan.


  7. ”Mest störande är nog punkt 2, då jag inte kan se hur man kan ha medlidande för ett djur som ska slaktas på detta sättet. Jag förstår att det har med religon att göra. Men jag är glad över att jag inte tillhör den religionen faktiskt. Men då kanske man sett annorlunda på det. Men NEJ tack till halal slaktad mat!”

    Den religionen…DET sättet…läs igenom en gång till hela din text… alla religioner e lika hemska kan bara ta dig seriös om du inte tillber eller förlitar dig själv på någon religion. En gång i tiden var det heder för människor att dö på liknande sätt, religion är trams det är det som förstör vårat samhälle, samtidigt som det är våran BÄSTA psykolog, om man kan tro…folk förlitar sig på seder som deras grundpelare för att överleva, det gör vi alla på vårat eget sätt men alla religiösa har något gemensamt de kan stå där tillsammans och få folkmord att bli acceptabelt. Jag håller med att om Halal kött borde var förbjudet i Sverige av den simpla anledningen att vi har en lag mot det. Djurens rättigheter berövar vi redan när vi dödar dem, sen är det roliga hur samhället har gjort det till ett gott och ont krig, om vem som dödar snällast xD


  8. Jävla idioti. Jävla muslimer. Fuck them hard.



Kommentera

