h1

Djur som djur egentligen!?

juni 6, 2008

Jag vet att Lily fick frågan för ett tag sedan om hon kunde tänka sej att döda en kattunge för en viss summa pengar. 20.000:- kr tror jag det var om jag inte minns fel, jag hittar inte just det inlägget nu. Jag skulle inte kunna ha ihjäl en kattunge. En söt liten kattunge, det spelar nog ingen roll om den precis var född eller om den var tex 8 veckor. Jag skulle helt enkelt inte klara av det. Det är ett djur! Men det fick mej att tänka..

Jag dödar spindlar som klättrar i duschen i ren panik, jag dödar flugor som irriterar mej på natten, jag dödar tveskjärtar bara i ren rädsla eftersom min farmor alltid sa att de klättrar in i öronen och lägger ägg där. Jag dödar getingar i ren rädsla eftersom jag flyr fältet när jag ser någon tycker jag heller inte att de hör hemma i mitt hem. Jag dödar andra småkryp som kommer i min väg eftersom de är riktigt otrevliga att ha klättrandes på mej. Men det är faktiskt också djur, kanske inte husdjur, men de djuren borde ju ha samma rätt att leva som en katt eller en gullig kanin. Men de djuren dödar jag utan att blinka och efteråt har jag aldrig dåligt samvete. Men en katt kan jag inte ens tänka mej att döda. Även om jag var tvungen skulle jag nog inte klara det.

Vad jag menar är att de djuren jag räknat upp är precis lika mycket djur som en katt även om de inte är lika söta. När jag var liten funderade jag alltid på hur det skulle kännas för mej om en STOR BIGFOOT kom och trampade ihjäl mej. Om den hade makten att bestämma hur länge jag skulle leva, precis som jag gör när jag stampar ihjäl en pissmyra eller en spindel. För det är ju precis det jag gör, bestämmer hur länge de ska få leva. Precis som om jag skulle haft ihjäl en kattunge. Men oftast tänker man inte så, för en kattunge är så söt och en spindel är bara otäck..

4 kommentarer

  1. Men om kattungen är sjuk och bara lider? Vill du då inte befria den från dess lidande?


  2. Moment>> Jo men självklart, men det tycker jag är en helt annan sak :)


  3. Det är nog tyvärr så att det är skillnad på husdjur och kryp! Själv är jag djurvän ut i fingerspetsarna, tycker jag i alla fall, men en mygga blir inte långlivad i mitt sällskap. Döda en katt för pengar skulle jag ALDRIG kunna göra!


  4. Finns ju de som har spindlar som husdjur också, fast av den större varianten. De kanske är sådana som låter små spindlar få leva.
    Jag tycker inte om att döda spindlar och andra djur, men det känns som om att sådana där insäkter finns det så många av, gör inget om man dödar. Dom är störiga.
    Skulle du döda en fågelspindel om du såg den? En kakerlacka?
    En fågelspindel skulle iaf inte jag har ihjäl, istället ringa nått djurskyddsgrej som kunde plocka upp den. En kackerlacka skulle gått samma öde tillmötes, att jag ringer efter hjälp ;)

    Jag tror att man tycker det är mer okej att döda det som är mycket litet. Iaf vad jag kan tycka själv ;)



Kommentera

