h1

Vill du ha flink som granne?

juni 2, 2008

Flink vill bli fri – de anhöriga till flink vill inte se han fri. Han dödade 7 människor, förverkade deras drömmar, deras hopp och gjorde så att de aldrig mer fick se varken dagsljus eller sina anhöriga. I ett alkohol tillstånd i samband med psykos gjorde han detta. Och nu vill han bli fri, han vill förmodligen lika mycket bli fri som de anhöriga vill ha tillbaka sina kära. Han har suttit av sitt straff och säger själv att han aldrig mer kommer att göra på detta sättet igen. Han har även varit en exemplarisk fånge. Hållt sej på sin kant och drömt i stillhet om ett liv i det fria. När man läser artiklen i Svd, låter det kanske för bra för att vara sant. Han gjorde en grej i unga år som han ångrar och efter det lärt sej att leva med ånger och skuld. Och med det blivit en annan människa. Att alkohol kan få vilken människa som helst att agera på ett sätt som de aldrig kunde drömma om nyktra vet vi ju redan.

Även om Flink själv säger att han aldrig mer ska röra en droppe, hur ska vi kunna veta att han inte bestämmer sej för att dricka och sedan skjuter ihjäl 14 personer nästa gång? Eller att han faktiskt inte rör en droppe alkohol mer i hela sitt liv och efter att ha blivit utsläppt lever precis lika lagligt som dej och mej. Men hur ska vi kunna veta och vågar vi chansa? Nu kommer vi till hans största fråga.. Vart ska han bo? Vart ska han jobba? Vill du ha honom som granne? Vill du jobba på samma jobb som honom? Vågar du det?

Till största del tror jag att det mesta handlar om rädsla från våran egen sida, vi vill inte riskera att möta honom på stan, vi vågar inte tro på hans ord. Att offrenas anhöriga inte vill se han fri är fullt förståligt, samtidigt som de aldrig mer kommer att få tillbaka sina kära oavsett om han bor i en lägenhet nära dej eller i ett fängelse. Men man förstår hur de tänker och varför de tänker så.

I aftonbladet säger flink:

Mattias Flink säger att han gärna vill träffa en kvinna.

– Det är önskvärt. Men det är jobbigt inte minst för kvinnan att ha någon som sitter på anstalt. Det är jobbigt för bägge parter, konstaterar han.

Visst är det väll säkert en kvinna som vill vara tillsammans med honom eftersom det finns massor av kvinnor som tydligen vill vara tillsammans med killar som sitter inne på långtidsstraff. Men jag tror han kommer att få svårt att få ihop det med någon. Han kan ju inte gärna presentera sej på krogen och få vilken tjej som helst att följa med honom hem. Snarare att fly fältet.

7 kommentarer

  1. Alla vill vi känna kärlek även om vi inte är så kärleksfulla själva… Får se om han får nått napp.. Och snygg, ny design på bloggen :D


  2. Nej, i ärlighetens namn skulle jag inte vilja bo granne med honom. Det skulle ge mig en oro…


  3. Jag kanske är naiv, men om det nu är så att han är fullkomligt rehabiliterad skulle jag faktiskt inte ens tänka på om han flyttade hit.

    Morden sitter fortfarande i människors medvetande, i synnerhet i Falun. Innan jag flyttade därifrån gick jag förbi minnesstenen över offren varje vecka. Det var ofta människor som stannade till där, stod en stund med nedböjda huvuden, tände ljus osv. Fortfarande efter tretton år (som det var då) alltså. Men om han verkligen är frisk har han sonat sitt brott. Det är väl kanske som är frågan…


  4. Jag tror inte att jag skulle tycka det vore nåt märkvärdigt alls faktiskt. För hur stor är risken att han återfaller?
    Förmodligen mindre än att Kalle i huset bredvid får ett frispel och dänger frugan gul och blå en lördagskväll…

    kram!


  5. Oj, tanken är helt tokig. Flink måste tyvärr sitter där han gör. Fullkomligt rehabiliterad lär han aldrig bli. Vad händer vid första motgången ute i det fria tex?? Sonat sitt brott? Nej.


  6. Red>> Fast jo han har ju suttit och tagit sitt straff egentligen. Men ingen vet ju vad som händer vid första motgången, kanske han kan leva ett normalt liv, Det vet vi ju egentligen inte förrens vi gett honom en chans :)


  7. Love> Jag förstår vad du säger, men jag har förbannat svårt att köpa det. Det är ett ganska så brutalt brott, något som jag tycker borde vara svårt att arbeta bort ur en människa. Jag skulle dock inte vilja befinna mig i närheten om han nu får en chans…



Kommentera

