h1

Är det du eller jag som är dömmande?

maj 7, 2008

Något jag aldrig slutas förvånas över det är hur arga andra människor kan bli när de upptäcker att det finns andra som ser olika saker annorlunda än dem själva. Och framför allt hur lätt det är att skriva en massa saker om en blogginnehavare i kommentarer. När man inte känner personen eller står öga mot öga mot personen är det så lätt att dömma andra människor utifrån bara en text. Det är också så otroligt lätt att skriva nervärderande saker till andra. Man sitter där bakom sin skärm och skickar iväg nedvärderande saker till andra bara för att den personen inte råkar ha samma åsikter eller råka tycka likadant som en själv.

Något som också är vanligt är hur många försöker omvända andra människor till att tycka likadant som de själva istället för att helt enkelt förstå att man kan tycka olika. Att alla inte behöver tycka likadant eller se saken på samma sätt som en själv. Och när man försökt tillräkligt länge med att omvända personen ifråga så kastar den ur sej ett gäng nedvärderande ord i hopp om att den personen nu ska ändra sej. Istället för att helt enkelt låta bli att kommentera eller framför allt låta bli att diskutera. För mej ska diskussion leda någonstans, man ska kunna byta meningar utan att bli irriterade på varandra. Men vissa saker kanske man helt enkelt måste enas om att ”Ja vi tycker olika”. Men istället blir det irritation och man skriver, ”ässh henne kan vi inte diskutera med, hon vet inget, hennes beteende är psykotiskt”. Och allt detta kan vi se genom att bara läsa en av alla hennes åsikter. Den bedömningen kan vi göra genom att bara läsa ett enda inlägg från henne.

För här har vi redan bestämmt oss för att hon har sjuka åsikter och hon lever långt borta från verkligheten. När vi istället kan sätta oss ner 5 minuter och fundera på men hur hade världen sett ut om vi alla tyckte likadant. Och hade det egentligen funnits en mening med att diskutera med varandra om alla tycker att världen ska vara på ett sätt, eller just den händelsen. Då hade det ju inte ens varit roligt. Men jag kan inte förstå varför man alltid måste ta till hårda ord när man inser att vi tycker inte likadant om DENNA frågan. Men i nästa fråga kanske vi tycker likadant. Men det skulle vi förmodligen inte göra eftersom där i det inlägget i den frågan så bestämmer man sej för att den personen går inte att diskutera med för hon tex vet ingenting. Där bestämmer man sej för att den människan går inte att diskutera med för hennes åsikter och sätt att se på saken skiljer så mycket ifrån andras.

När det enda vi i egentligen behöver göra är att avsluta diskussionen på ett vettigt sätt och förstå att alla tycker inte likadant, alla ser inte likadant på saker. När det enda vi behöver göra är att förstå att alla människor är olika. Och om en del människor skulle lära sej att förstå det skulle det heller aldrig behöva lämnas negativa, nedvärderande kommentarer i bloggarna.

Men idag tackar jag för att jag tydligen både är psykotisk och fjortis. Nu har jag snart varit allt man kan vara. Och det måste väll vara enormt bra gjort av människor att ge mej den bedömningen på att bara läsa ca 100 skriva ord av mej. Och sedan skriver ni att jag är dömmande. Jo jag undrar vem är egentligen dömmande. Jag som har en åsiskt om ett ämne, eller du som kan se att jag är allt detta på bara ett inlägg? Så nå du eller jag?

7 kommentarer

  1. Ja d e så jäkla lätt att sitta bakom skärmen och spy galla. Fega människor med uppenbara maktissues som borde lösas hos psykolog. Så är de alltid anonyma,antagligen för att de skäms innerst inne och är livrädda att någon skulle kunna behandla dem på samma sätt.
    Som jag sa i mitt inlägg ”Bring it on!” för några dagar sedan på samma ämne – våga säga samma sak i mitt ansikte, eller säg det inte alls!

    Moment 22
    http://momenttwentytwo.wordpress.com/2008/05/05/bring-it-on/


  2. Moment22>> Ja förmodligen är de anonyma för det är mycket enkelt att slänga ur sej vad som helst bakom ett anonymt nick. Jag fattar ju att alla inte kan ha en blogg, men varför är alla kommentarer som kommer från anonyma istort sett nedvärderande. Jag tycker man ska tänka på en och två gånger innan man trycker på sänd och framför allt förstå att alla inte kan tycka lika :)


  3. Jag förstår inte heller det beteendet… Vi har ju alla olika åsikter och ska väl kunna uttrycka dem utan att vi är idioter eller att vi tycker att andra är idioter… Jag har jättesvårt för att sätta mig in i en sådan människas tänkande….. Hur fungerar man om man anser att ens egen åsikt är det enda rådande???? Tror man att man är gud fader själv eller????
    Nä, världen upphör aldrig att förvåna.
    Ha en fin dag….


  4. A>> Ja man kan verkligen undra. Jag tycker att det är brist på respekt att häva ur sej en massa saker bara för att andra tycker olika. Men precis som du säger, man blir aldrig förvånad :)


  5. Personangrepp är den fegas utväg, brukar jag tänka. Det säger ju INGENTING om den som råkar ut för det. Men jag förstår att du blir arg, det börjar jag också bli nuförtiden, och inte bara ledsen. Det är nyttigare med ilska ;)

    Kram


  6. Trollhare>> Ja det är lättare att ta det med ilska, att bli arg tar mycket mindre energi på något sätt. För blir man ledsen är det lättare att falla ner och bli deppig och det tänker jag inte tillåta mej själv, det ska ingen idiot på internet få mej att bli iallafall.
    Tack och kram :)


  7. Personagrepp är något jag verkligen föraktar. Jag lämnar alltid en diskussion där det förekommer personangrepp, det leder bara till tråkigheter. Det är väl en himla tur att vi alla är olika, hur skulle vi annars kunna utvecklas och komma till nya insikter.
    Jag fick en hel del skit från min gamla blogg, rena personangrepp, tråkigt, men å andra sidan så tycker jag det säger ganska mycket om den personen som använder sig av den metoden.
    Hoppas att du har det bra
    Wendla :0)



Kommentera

