h1

1 års vård för dödsmisshandeln på Riccardo.

maj 6, 2008

Idag sänktes straffen för de killarna som vållande Riccardos död. Jag vet inte vad jag ska tycka. De hade faktiskt ihjäl en annan människa. Hade de låtit bli att sparka och slå på honom hade han levt idag och att den som vållande skadorna bara fick ett års vård på sluten ungdomsvårdskola tycker jag är för lite. Det ska kännas att de gjort ett brott. Om man citerar svd: ”Det är positivt att straffet sänks med två tredjedelar. Ur den synpunkten att unga pojkar inte ska ha långa straff. Det som förstör dem.” Till en viss del kan jag hålla med. MEN hur mycket hinner de bli vårdade på 1 år. 1 år är fruktansvärt kort tid för att ha haft ihjäl en annan människa.

Citererar igen:

16-åringen fälldes för grov misshandel, misshandel och skadegörelse och dömdes till ungdomsvård och 80 timmars ungdomstjänst. Ytterligare en av de dömda i Kungsholmsmålet, en 17-åring, hade åtalats för ofredande men frikändes av tingsrätten.

16 åringen sitter inne på ganska grova saker. Sakerna han gjort måste han lära sej att det inte är rätt. Och om han ska lyckas lära sej det på ett år önskar jag dem som kommer att vårda honom.. Lycka till!

I aftonbladet står det att rätten friade Pojke E för att det var oklart vilken del i mordet han hade. Och jag kan förstå att det måste vara svårt att veta och få klart för sej vilken del i dödsmisshandlen som de olika pojkarna hade. Men frias? Ja egentligen vad ska de göra? Även om jag inte tycker att det är rätt att de fick så låga straff.

10 kommentarer

  1. Hårdare vård för samtliga hade inte skadat, det är min synpunkt. Men sveriges lagar om straff osv är ju som den är också.


  2. Skulle jag bli misshandlad skulle jag antingen förtränga det eller vända mig till mina närmaste… Definitivt skulle jag inte vilja se dem komma undan lindrigt. Då slipper jag hellre se dem nåt av dem alls.

    Väldigt många jag känner tänker också som jag, vilket är resultatet av ett fungerande rättsystem ellerhur?


  3. Skulle jag bli misshandlad skulle jag antingen förtränga det eller vända mig till mina närmaste… Definitivt skulle jag inte vilja se dem komma undan lindrigt. Då slipper jag hellre besväret och lägger locket på.

    Väldigt många jag känner tänker också som jag, vilket är resultatet av ett fungerande rättsystem ellerhur?


  4. oops det var inte meningen att slänga in två inlägg


  5. G>> Jag tror att det är svårt att förtränga det, men stöd från sina närmaste är näst in till ett måste. I detta fallet tycker jag att straffet de fick var på tok för lite. Enligt mej ska det kosta att ha ihjäl en annan människa. Och kanske rättsystemet funkar, men många gånger felar det ju med tyvärr :)


  6. Har vart med om både det ena och det andra, så den saken är redan bevisad. Jag syftade inte riktigt på stöd på det sättet, jag menade att dem skulle få tillbaks ordentligt hellre än att jag skulle riskera att dem ”vinner” en ev rättegång. Det inte rättsystemet fixar måste man fixa själv. enl mig.


  7. G>> Och nu förstod jag vad du menade. Så du tror alltså på att ta lagen i egna händer? Om det nu är så du menar vill jag inte ens tänka på vart vi är i sverige då, ännu mindre hur det skulle se ut. Förstå så många som skulle missbruka det. :O


  8. Ja, jag är uppvuxen här i förorten och det är bevisligen bättre att ha kontakter här än att gå till polisen ur egen synvinkel. Gängen är inte rädda för att få små prickar i registret utan att jävlas med såna som kan ge dem grova problem. Tänk hur mycket som aldrig kommer till medias kännedom…
    Självklart finns det dem som missbrukar det också, det kommer alltid finnas dem som missbrukar det mesta.

    Livet är hårt ibland och blir inte mindre hårt av att en massa typer som Silbersky som själv sitter väldigt tryggt i sin stol och friar förövarna.


  9. Sen menade jag inte att jag Tror på att ta lagen i egna händer utan att jag har Mindre förtroende för lagen än mina egna händer.


  10. G>> Okey tack för ditt förtydligande. Jo som sagt lagen slutade jag tro på för länge sedan. Jag kan inte riktigt förstå hur man dömmer idag. En del dommar är helt upp på väggarna. Jag har sammanlagt i mitt ”korta” liv varit på 23 olika rättegångar. Och då har det alltid varit någon som jag känt som varit med i rättegångarna. Nu undrar ju du säkert vad jag har för liv eller för människor runt omkring mej, MEN.. Och jag kan lätt säga att över hälften av de domarna hade jag dömt annorlunda. Men sen kanske det är tur att jag inte sitter som domare. *ler*

    Jag tror du och jag har helt olika bakgrund, jag är uppvuxen i en liten kommun där det händer i ofs ganska mycket. MEN jag har nog aldrig sett såna saker som händer i en förort. Eller jag vill inbilla mej det iallafall.

    Och då är det så svårt att förstå varandra, eller varandras åsikter.

    Men jag tycker med att man ska få försvara sej, bara inte till vilket pris som helt. Inte med för mycket våld. Och då har faktiskt jag själv blivit hotad till livet vid 2 olika tillfällen. Och där har jag varit så rädd att jag mycket väl skulle kunna gjort som rödebypappan tex. Men.. Jag hoppas att om jag hade dödat mannen på andra sidan att jag faktiskt fått ett straff för det, för jag kunde skjutit i benet eller ett ställe som inte är dödande enbart för att stoppa honom och sedan hade jag inte behövt känna mej hotad mer. En skjuten person blir oförmögen att kunna röra sej pga smärtan.

    Men det är alltid svårt att skriva om en händelse när man inte varit där själv. Men att ta lagen i egna händer tror jag inte på även om det många gånger kanske skulle vara mer effektivt.



Kommentera

