h1

Undra hur många såna här äckelgubbar det finns?

april 30, 2008

Jag kan inte släppa detta. Efter att ha läst igenom alla de artiklar som jag missat under ett par dagar är jag mest stum. Det värsta var att läsa Svds och aftonbladets beskrivning på de barnens hälsa, de 3 barnen som suttit inlåsa tillsammans med sin mamma. Bara där ser man hur enormt viktig hälsa är, att sköta sin hälsa. För oss är det nartuligt medans för dessa 4 människor blev det nartuligt att inte kunna göra det. När Natascha fallet uppdagades såg hon förvånads värt fräsh ut. Hennes hälsa var ändå i ganska bra form. Hon kunde prata ordentligt och hon var ändå ganska påläst. Men 2 av de barnen som suttit inlåsa i källaren kunde inte prata, de hade ett speciellt sätt att prata med varandra på.

Den äldsta dottern saknade ganska många tänder vad jag förstod det som. Både barnen och mamman gick med kutad rygg eftersom det varit så lågt till tak. Barnen hade aldrig sett en bil innan och när de hade satt sej i bilen kan jag bara tänka mej, aldrig förstå hur det kändes för dem. Jag har suttit här en stund innan jag började skriva inlägget och försökt föreställa mej hur det måste varit för dem att leva i källaren i så många år, men kan inte komma fram till hur det skulle kännas. Kommer aldrig kunna förstå hur det känns att bara fått se det som bara finns innaför de väggarna. Det och få se sin mamma våldtas om och om igen, och dessutom få se sin mamma föda fram barnen. Det är ett under att alla dessa barn är så pass friska som de är eftersom de aldrig blivit uppsökta av läkare.

Vi kan välja vad vi vill göra på dagen, vad vi vill ägna oss åt. Blir vi rastlösa kan vi gå ut och gå, läsa en tidning, shoppa, eller vad som helst. Men vad gjorde de? De fick sitta av sina år i en källare. Snacka om att de åren måste kännas som ett helt liv. Socialen besökte ”Skräckens hus 21 gånger utan att märka något”. Det kanske iofs inte är så konstigt eftersom de aldrig var i källaren. Men man kan ju undra varför INGEN började leta efter henne? Varför ingen utredning startades..

Sedan att mamman inte skulle ha vetat något är för mej fortfarande en gåta. Det är klart att 3 barn inte bara hamnar på trappen sådär. Varför ingen av barnen talade om något. Kanske de togs som små och inget mindes, men det innebär ju att de måste ha kommit i 3 olika omgångar, annars borde ju den som varit äldst kunnat säga något. Jag förstår ingenting och är inte ens säker på att jag vill förstå.

Undra hur många såna här äckelgubbar det finns? Undrar hur många mer som sitter inlåsta i källaren?

5 kommentarer

  1. ”Jag förstår ingenting och är inte ens säker på att jag vill förstå.”

    Du tar orden ur min mun. Det är värre än den värsta skräckfilm.


  2. Jag tror att mamman är lika sjuk och äcklig som mannen. Hon viste vad som pågick… 24år och ett ”försvunnen” barn hellooo… hon viste det!!! Att veta och inte gilla läget då gör man nåt åt det eller anmäller fallet annars är man med gubben. Vilket tyvärr jag tror att hon har deltagit i incesten.

    Dottern var nog från början inte så frisk heller. Eftersom under 24 år har hon haft nån tillfälle att kunna göra sig själv hörd… smita ut, skada gubben osv men inget hände. Så jag antar att även dottern inte va så frisk i huvet.


  3. Flera i varje ort. No joke.


  4. Jo man börjar undra o tänker på alla i sin omgivning, grannar, kollegor, vänner… skulle nån kunna göra nåt sånt? Ska man vara misstänksam mot alla? Det känns fel också.. att alltid vara misstänksam o inte kunna lita på nån… ändå bra att sådant här upptäcks så att man blir mer uppmärksam på saker… letar efter försvunna barn i närheten kanske? Hemskt, men så kan det tydligen vara.


  5. […] Läs även mina andra inlägg om Fritzl här och här. […]



Kommentera

