h1

Vad heter grönsaken?

april 29, 2008

Jag skrev om grönsaker för någon dag sedan och det finns en grönsak som jag inte kan ta i min mun utan att få kväljningar. Den är ABSOLUT inte god, jag vet inte varför jag inte tycker det eftersom den egentligen kanske inte smakar så mycket. Men då jag skrev inlägget kunde jag inte alls komma på vad de heter, och det kan jag inte nu heller. Men nu har jag därimot hittat en bild på de där äkliga små gröna avlånga sakerna.

Någon som vet vad den heter?

(Opps bilden är lånad, skulle aldrig äta de där äkliga grönsakerna!)

5 kommentarer

  1. Örk… JAg håller med dig…. Äckelpäckel.
    Tror de heter Hari coverts eller något.

    Ha en fin kväll….


  2. Gröna bönor är det väl??

    Fast när jag googlade på haricote vert så är det samma sak!!!
    ;)


  3. skulle precis skriva haricote verte…

    och dom är MKT goda till ngt gott kött och sås. MUMMA


  4. Haricots verts är stavningen. Krånglig franska. Men det finns nåt svenska namn också, typ skärbönor eller nåt. Gröna bönor säger vi i vår familj, för det är vad det framska namnet betyder.


  5. Ibland tror jag att man någon gång har mått dåligt när man har ätit en sak som man sen inte kan stoppa i munnen. Kanske minns man inte som liten när en Haricots verts satte sig på tvären i halsen och med det skapade en äckel känsla.
    Min son älskade välling och ville inte börja äta riktig mat när han var liten. Men efter en maginfluensa när han inte hade ätit ett smack på hela dagen, för allt kom upp så tjatade han på sin lelle. Jag tänkte att han inte hade spytt på ett bra tag och gav honom… dumt för lellen kom upp direkt igen. Sedan den händelsen slutade han tvärt med lelle och än idag avskyr han välling.
    Trevlig Valborg önskar jag dig
    Kram



Kommentera

