h1

Någon önskar livet ur mina barn och önskar jag ska bli våldtagen..

april 24, 2008

Jag brukar oftast inte bry mej om jag får en kommentar som är elak eller väldigt negativ. Jag förstår ju att man aldrig kan tycka likadant. När jag skrev mitt inlägg igår visste jag att jag skulle få mothugg, men att önska att jag ska bli våldtagen och att mina barn skulle bli mördade för att jag inte tycker att det var rätt att Rödebypappan skulle blivit släppt, är inte det lite av att strida över den värsta gränsen man kan tänka sej. Ändå skriver jag att jag kan FÖRSTÅ varför han sköt. Vad jag menar är att det därimot inte är rätt att han blev släppt. När man blir släppt efter rättegången så brukar man oftast inte få så hårt straff, och det var mer det jag reagerade på. För han tog faktiskt en annan människas liv. Och som jag skrev jag förstår att han var i ett trängt läge. Men tonåringarna var bara på trädgården, de hade inte tagit sej in i huset än. Även om de var rädda för sina liv vilket jag kan förstå var de ändå i detta läget när han sköt skyddade i sitt hem.

Det är MINA åsikter! Men bara för att jag har andra åsikter än vad förmodligen alla andra har betyder det inte att jag behöver bli våldtagen eller mina barn mördade för att jag ska förstå. Min pappa sköt en annan man midsommarafton 03 i nödvärn. Mannen överlevde, och pappa hade inte så mycket val. Men det är en annan historia. Men den pappa sköt, även om han är en idiot så har även HAN anhöriga som inte har samma bild av honom. Och även om han hade dött när pappa hade skjutit så FÅR man inte döda en annan människa. Det är svårt att se det från den sidan och det har tagit mej flera år att nå dit. Jag har aldrig försvarat pappas handling även om jag vet att han inte hade mycket val vid det tillfället. Men fortfarande är det inget som är sagt att det är RÄTT att skjuta någon annan. Men vad gör man i ett trängt läge? Jo man skjuter, men för det är det inte rätt att gå fri från det. Man kan tycka att det är fel att den som skjuter för sitt liv ska få sitta inne.

Men egentligen är det inte fel, för om man inte får ett straff för att ha skjutit en annan människa blir det en lag som säger att vi kan skjuta varandra bara vi känner oss trängda. Bara av att vi känner oss hotade. Och det är fel, då blir det fel. Därimot så tycker jag inte att straffet ska bli lika långt som om du mördar någon. Men tycker fortfarande att man ska få ett straff. Min pappa fick 1½ år och även om jag då tyckte varför ska han få ett straff när han skyddade sej själv. MEN nu efteråt, flera år efter förstår jag ju. Att även om denna killen grävde sin egen grop genom att hota min pappa till livet. Och göra att pappa var tvungen att skjuta honom, så försätter han nog aldrig mer någon annan i den situation. Han blev ju trots allt skadad för livet.

Det kan tyckas är konstigt att jag har de åsikter jag har när vi i våran familj blivit utsatta för det som Rödebypappans familj har fått utstå. Jag vet ju hur det känns att känna sej hotat. MEN för den sakens skulle ska vi inte få döda andra människor. Det som hände i Rödeby är både tragiskt och sorgligt för hade polisen ingripit tidigare kanske detta aldrig hade hänt.

Men kommentarer som denna UNDANBEDES!

19 kommentarer

  1. Hemskt.. Jag har skrivit en kommentar på ”Är mitt öde redan bestämt?” kanske du vet om det.


  2. Usch ja… JAg såg den kommentaren i går…. Fruktansvärda människa. Jag är splittrad i frågan, därför skrev jag ingen kommentar igår. Jag tycker som du att det är inte OK att döda. Samtidigt är det ju hemskt att det ska behöva gå så långt när man faktiskt bett om hjälp. Nog ska man få något straff när man gjort som han gjort…. Vad jag tycker är värst i hela historian är att mamman till den dödade kan beklaga sig… Varför såg hon inte till att sonen skötte sig då??? Hur kan man som mamma tillåta att ens barn trakasserar någon??? Mina barn har inte en chans att kunna göra det för jag har oftast full koll och trots att de är fjorton och sexton får de nästan aldrig vara ute efter tio och då bara hos kompisar.
    Nåväl…. Jag hoppas du får en fin dag vännen.
    Kram


  3. A>> Nej jag är med klyven i frågan. Men även som jag säger förstår jag att han sköt samtidigt som jag tycker det var fel att döda. Blir lite dubbelmoral över vad jag tycker men kan inte hjälpas. Ja kommentaren skrider över alla gränser!! :O(


  4. fan vad taskigt av den personen, vad arg jag blir!!!


  5. Lexie: Ja bara för man tycker olika kan man ju tänka på vad man skriver ju ;)


  6. ja vi får se vilken det blir :D


  7. Det är ett typiskt troll som kommenterat. Så jävla lågt att jag inte finner några ord…

    Du har rätt att säga vad du vill. Och du har många kloka tankar att komma med. Låt ingen hindra dig från att fortsätta. Kram


  8. Trollhare: Tack så hemskt mycket! :)


  9. Hello!

    Snubben som har skrivit till dej med hot och personangrepp är väldigt fel ute och det är fult gjort!!!!

    Vi har alla rätt att tycka det vi vill och att försöka övertyga andra och försöka bevisa motsatsen tyder å inskränkthet!

    Att döda är ALLTID fel, även om jag förstår pappan i det här fallet och jag tror nog att han inte heller mår så bra för det som hände!
    Å andra sidan så tror jag att vilken frisk människa som helst skulle reagera som han gjorde i den situationen han var i.
    Ang kycklingfejken och Rose Poultry – jooo all kyckling märkt med ”rose” är halalslaktad!!! Fick veta det för ca ett halvår sen och slutade direkt att köpa sådana produkter…


  10. Får man fråga varför du anser att din pappa inte hade mycket val? Du skriver att han blev hotad till livet och att han blev tvungen att skjuta och att han sköt i nödvärn. Du skriver att han kände sig hotad och trängd. Att angriparen gjorde så att han blev tvungen att skjuta.

    Man undrar om du anser att han kände sig hotad fast det inte fanns någon anledning att känna sig hotad? Blev han angripen eller var det ”bara” hot? Var angriparen beväpnad? Såg du förloppet med egna ögon?

    Att rätten dömer någon behöver inte ha minsta beröringspunkt med rättvisa. Din upplevelse är lika viktig eller viktigare. Ibland är passivitet inte det rätta. Allt våld är inte av ondo.


  11. Lena>> Egentligen vill jag inte prata om det, eftersom det jag skriver nu kan vridas och vändas på i all oändlighet. Eftersom ni/du redan fått den uppfattningen du/ni har om mej efter ett enda inlägg. Men okej, jag ska svara på dina frågor. Men andvänder du det sen till negativt eller vill göra en mindre rolig diskussion av det kommer jag att stänga av kommentarsfunktionen på detta inlägg. Hoppas du förstår varför.

    På midsommarafton hade pappa en mindre tillställning hemma. Han bor på översta våningen. Enda utvägen är genom ytterdörren. Till den får du gå genom en smal trappa. På den kvällen blev han misshandlad av den personen som senare sköt honom. Han misshandlades medvetslös. När pappa efter mycket om och men hade vaknat till. Så var mannen borta. Pappa går och låser om sej och i lägenheten hade då sin sambo. De sätter sej och tittar på tv:n, pratar säkert lite om det som hänt. Efter ca 20 min kommer denna mannen tillbaka. Slår in dörren och kommer in. Samtidigt som han skriker att han ska döda honom, och diverse andra saker. Pappas enda flyktväg är blockerad. Pappa tar därför fram sitt hagelgevär och ber honom att lämna lägenheten, detta stoppade inte mannen utan han gick vidare upp för trappen. Där skjuter pappa ett skott som träffar honom i foten. Det var på det stället som det gjorde minst skada. Det var på ett ställe som gjorde att han stoppades.

    Och den mannen var beväpnad med en sten. Och nej jag kom till platsen en halvtimma efter det hade hänt, och det är en upplevelse jag inte vill någon ska vara med om. Allt blod som var där sitter fortfarande fast i minnet. Jag anser att han var tvungen till att få försvara sej själv, speciellt eftersom han blivit misshandlad tidigare på kvällen. Hans enda flyktväg var blokerad. Jag kan förstå att han var i ett trängt läge. Även om JAG själv kanske tror eller tycker att han skulle skjutit ett varningsskott innan. Men enligt pappa tänker man inte så då.

    Men tycker inte att det ligger under samma kategori som detta. Citerar aftonbladet! ”Simon sköts med två skott av den 50-årige mannen.

    – Simon var skadeskjuten i armen när mannen gick fram till honom, Simon satt på knä och bad för sitt liv. Han sköt honom mitt i bröstet. Från en meters håll.”

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2346594.ab

    Han hade ju redan stoppat honom, varför sätta ett skott till i honom?

    Fast det hör ju egentligen inte till detta inlägget eller hur :)


  12. När det gäller att komma till blodiga platser efter förfärliga händelser så har vi samma upplevelse.

    På din berättelse låter det som om din pappa handlat i nödvärn. Läser man lagens bokstav tycks det solklart. Men tittar man på rättspraxis så ställer rättsväsendet ofta mycket höga krav när det gäller nödvärn. Sedan kan det vara en fråga om trovärdighet och bevis också. Har du själv någon uppfattning om varför rätten inte tyckte det var nödvärn?


  13. Lena>> I rättegången blev han frikänd. Men sen överklagade mannen som blev skjuten och då dömde hovrätten honom till 1½ år. Helt ärligt så minns jag faktiskt inte varför han inte frikändes i hovrätten med, men kan ta reda på det. Pappa har ju kvar domstolsbeslutet. Jag kommer inte ihåg varför de tyckte annorlunda. Jag TROR att det var för att han inte skjutit i taket för att varna först, för jag vet att pappa alltid säger att OM han hade gjort det så hade den mannen hunnit få tag på hagelbössan och kanske skjutit honom själv istället. Men jag vill ha det osagt för jag vet inte om det var den anledningen.


  14. Love, jag ska säga som det är. Jag har helt tappat förtroendet för rättsväsendet. De visar inget omdöme. De ska därför inte döma.

    Jag har inte tappat förtroendet för lagen. Så som lagen är skriven ger den utrymme för att man får göra det som krävs för att överleva. Lagen ser liknande ut i alla samhällen på jorden. Inte ens i buddistiska länder kräver lagen att vanligt folk ska tillämpa icke-våld när de själva eller deras familjer blir angripna med våld. Däremot är det möjligt att de kräver det av sina munkar.

    Jag har inte heller tappat förtroendet för människor. Det finns många kloka människor med gott omdöme som jag gärna skulle överlämna lite makt (betala skattepengar) till om jag fick välja. Men de finns inte inom rättsväsendet i Sverige idag.

    När man läser din berättelse känns det som tydligt och klart nödvärn. Det vore intressant att veta varför hovrätten dömer annorlunda. Det vore också intressant att veta varför du väljer att se det så här:

    ”…om man inte får ett straff för att ha skjutit en annan människa blir det en lag som säger att vi kan skjuta varandra bara vi känner oss trängda. Bara av att vi känner oss hotade. Och det är fel…”

    Om det kan visas att angriparen försöker allvarligt skada eller döda dig. Eller att du har goda grunder att uppfatta det så. Rättssäkerhet, bevisning och trovärdighet är förstås också viktigt i sammanhanget. Men om det nu är så, som i ert fall. Att medvetet välja att skjuta någon i foten verkar i det läget civiliserat och omtänksamt. Det minst onda. Som jag ser det.


  15. Lena>> Ja men jag förstår vad du menar och jag känner att det andra inlägget blir fel. Kanske inte fel formulerat men det är svårt att skriva som man tycker i ord ibland. Dels när egna erfarenheter och egna upplevelser spelar in. Jag vet att man aldrig ska jämföra fall med fall. Men ibland är det svårt. Som det blev i detta fallet. En sida av mej förstår ju på det sättet som pappa handlade var rätt. Samtidigt som jag brottats med mej själv i flera år, med tanken hur hade jag gjort? Detta har ju funnits hos mej redan innan rödebypappan sköt. Alla dessa tankar.

    Nej jag har inte heller mycket över för lagen eller hur de dömmer idag. Alltid så svårt att veta hur de ser på saken och det beror ju mycket på vilka nämndemän och vilken domare fallet blir tilldelad. Även hur bra åklagare och advokat gör sitt jobb.

    Jo jag ser det såhär. Att det finns så grymt många olika fall där man hävdar att man försvarat sej när man skjutit någon, men i själva verket kunde man gjort det annorlunda. Vi kan ju känna oss hotade. Men att bara känna sej hotad behöver ju inte innebära fara för ditt liv. Ibland kan det ju finnas ”tomma hot” också. Och om alla som utdelar tomma hot ska bli skjutna eller dödade blir det fel. Jag tror att många skulle missbruka det, skjuta och sedan säga det var en fara för mitt liv. Därför tycker jag att man ska bli dömd, kanske inte så hårt. Och kanske från fall till fall.

    Men om vi tar rödebyfallet där våran diskussion började så i det fallet tycker jag han ska få ett straff kanske inte ett så högt straff, men ändå ett straff eftersom han sköt 15 åring 2 gånger, det dödande skottet träffade EFTER att det stoppat killen i fråga. Det andra skottet sköts när 17 åringen stod med ryggen till. Och därför kan han inte utgört någon direkt livsfara mot honom.

    Men det är så jag ser det! Hoppas du förstår varför jag tycker som jag gjorde nu i rödebyfallet. Tack för alla dina kommentarer! Du verkar hemskt trevlig, och det blev en trevlig diskussion mot slutet. :))


  16. En replik. Kanske sista – känner att du vill avsluta.

    Om man antar att jag har alla viktiga fakta (vilket jag förstås inte har). I din pappas fall. Nödvärn.

    Om man antar att jag har alla viktiga fakta (vilket jag förstås inte har). I Rödebyfallet. Nödvärnsexcess. Han tappade besinningen. Man kan inte utsätta en människa för vad som helst och vänta sig rationella beslut.

    Om att ”vem som helst kan hävda nödvärn”. Det gör de redan idag. Där kommer rättssäkerhet och bevisvärdering in. Vem har gått hem till vem? Vilken tid på dygnet? Hur många? Vad sades? Vad gjordes? Vilken hotbild gav det? Hur agerade angriparna efter det första skottet? Andra skottet? Kanske de var som paralyserade vilket inte upplevdes som ”faran över” av den uppjagade pappan. Men även. Vem ljuger? Vad går att bevisa?

    Jag känner att jag kräver att rättsväsendet klarar att göra sådana bedömningar bättre än idag. Idag jämför de bara resultatet, skadorna, vilket är att förenkla intill dumhet.

    Som du kanske anar har vi också en historia. Vi får se om jag orkar berätta den. Vid tillfälle.


  17. Lena>> Nejdå, ingen fara. Kanske lät som jag ville avsluta, men jag gillar diskussioner och är inte den som lägger ner en diskussion i första taget.
    Jo jag vet att det är svårt att för mej eller dej som utomstående säga vilket som är rätt eller fel, eller hur han borde handlat. Jag vet också att det är väldigt lätt att sitta med pekpinnen om hur det borde gått till när man inte varit där. Och det är också väldigt svårt att veta HUR man ska göra om man inte har en anning om vad familjen egentligen fått utstå innan det. Men eftersom jag är sån som jag är av naturen, (Lätt för att tycka synd om folk). Så känner jag ofta med även den kriminellas familj.

    Och jag vet inte hur mycket jag ska skriva för att inte skriva för mycket. Vi skriver trots allt öppet för hela internets beskådning.
    Jag vill hemskt gärna fortsätta den diskussionen, för du var en intressant människa att diskutera med. Men kanske vi kunde fortsätta den via mail?

    Om du har lust med det kan du skriva till mej här.
    Mariettegunnarsson@gmail.com.

    Mvh Love


  18. OK gärna. Men det som är skrivet hittills behöver berättas.

    När du råkar ut för inkompetenta myndigheter och berättar det öppet så kan det få den effekten, att många kommer med sina berättelser till dig.
    Så vi har fått några hårresande berättelser om vardagshjältar som blivit dömda när de försökt rädda någon i ett skarpt läge. Vittnen saknas inte. Det är något annat som saknas.


  19. Lena>> Jo du har rätt. Jag har länge tänkt att skriva ett eget inlägg om vad som hände, men samtidigt så tar det emot. Jag vet inte riktigt varför. Samtidigt när detta hände dömde det lilla samhället mej och min syster lika hårt som pappa. Vi fick höra ”De är säkert likadana”. Många såg ju att det var självförsvar, men andra som inte hade en anning såg han som livsfarlig mm.
    Det är svårt, jag är alltid van vid att bli dömd innan man vet hela sanningen. Så det är nog det som tar emot :)



Kommentera

