h1

Går och lägger mej tidigt idag!

april 17, 2008

Jag har varit trött precis hela dagen, ingen energi till något. Jag har fått såna stora problem på sista tiden med att sova. Jag har alltid haft problem med att sova men nu har det blivit något ut över det vanliga. Nu går det halva natten känns det som innan jag får min sömn, och ju mer man vill sova ju svårare blir det. Det är omvänd effekt. Men idag ska jag gå och lägga mej tidigt, ska jag ligga halva natten och vrida och vända på mej är det bättre jag går i sängs tidigare och ser ifall det hjälper. Inte för att jag tro det, men måste testa något.

Jag har länge övervägt om jag ska gå till läkaren och kanske få sömntabletter, men eftersom jag inte ens tar en alvedon vid huvudvärk så är det något jag egentligen inte vill. Tabletter skrämmer mej, speciellt starkare tabletter än alvedon och ipren. Jag dricker inte kaffe efter 16.00 så det kan inte heller vara problemet. Jag har helt enkelt för mycket tankar. Om man kunde stänga av dem skulle det säkert funka även med sömnen..

12 kommentarer

  1. Ja, tänk om man kunde stänga av tankarna… *drömmer*

    Sömntabletter kan vara helt ok om man inte får biverkningar. Och det finns flera olika sorter som inte sägs vara beroendeframkallande heller. Så om det är det som behövs för att du ska kunna sova kan det kanske vara värt det. Sömn är jätteviktigt ju!


  2. Har du kollat ditt järnvärde? När jag hade låga ferritin(järn) värden så hade jag svårt att sova. Jag var så enormt trött men kroppen vägrade att sova. Det är ganska vanligt hos oss kvinnor att vi har lågt Hb och järnvärden fast järnvärdena brukar de nästan aldrig kolla. Hade de kollat de på mig tidigare så hade jag sluppit 2 år helvete.
    Kram Bettan


  3. Jag säger som ovan, kolla upp ditt blodvärde. Det kan absolut vara boven.

    Sen finns det ju lite allmänna tips. Sov svalt och mörkt. Kan du inte sova är det bättre du går upp och t.ex. läser (inte titta på TV eller fastna vid datorn!). Sen kan jag även tipsa om ett te som heter Kvällsro, det kommer från Friggs och finns i mataffären eller på hälsokosten. Det brukar jag dricka om kvällarna när jag är uppe i varv.


  4. Precis så hade jag det under en period för några veckor sedan. jag höll på att bli galen för det var väldigt jobbigt. Nu har det tack och lov rättat till sig för jag brukar nämligen sova bra. Men oj, vad jag känner igen din beskrivning!
    Trevlig helg!


  5. Stackare, jag vet precis hur det känns att ligga sömnlös. Men försök stå emot frestelsen att ta piller – det som funkade för mig var att göra kroppen trött och promenera en timme om dan.
    Tävling hos mig igen! Den här gången kan du välja mellan smått&gått&platt – missa inte det. Trevlig helg!


  6. Så har det varit för mig med denna veckan, svårt för att sova. Och jag gillar inte heller att ta tabletter. Men det kanske skulle vara bra i ditt fall. om det nu inte hjälpte med att lägga sig tidigt :D


  7. prova att gå varje dag det rensar ångest tankarna.. men absolut inte försent för då blir man pigg. Sen får du ta ett bad som man gjorde när barnen var babysar… kram anki


  8. Det finns ju kamomillte som är avslappnande och naturligt. Och sen har vi något som heter ”kvällsört te” som jag alltid blir sömnig av! Lycka till med nannandet!


  9. Jag känner igen mig i det där. Har så också i perioder, men har kommit fram till att jag nog är ganska känslig för skiftningar i årstider. Jag blir alltid väldigt trött, energilös och nere under våren och hösten. Hoppas du blir piggare snart och att du får sova ordentligt på nätterna! Kram och hoppas du får en fin helg!


  10. Hejsan :)

    Jag led ju av sömnproblem förut och jag kan ju säga som så att jag ångrar INTE att jag gick till läkaren. Det finns rätt effektiva ickenarkotiska preparat på recept faktiskt. Jag behövde aldrig ta något jättestarkt men de gjorde att jag fick sova. Behövde aldrig använda dem långa perioder åt gången utan kroppen kom på något vis in i en sömnrytm efter ett tag.

    Så gå till läkaren och prova. Jag lovar att det inte skadar dig! Jag drog mig för att göra det länge men nu med facit i hand var det bara dumt.

    PS: Jag äter såklart inget sådant nu när jag är gravid – men jag har inga problem med sömnen längre heller…

    Kram!


  11. Jag har oxå sömnproblem… Har testat några sömnpiller – Mitt motstånd var väldigt starkt i början, men sen fick jag propavan som ska vara det mildaste sömntabletten!

    Många människor blir oftast ”uppjagade” innan fullmåne och har stora problem med sömnen just vid fullmåne ;)

    Jag har inga direkta sova-bra-tips heller, men det är ju som du skriver att det blir som en ond cirkel till slut, då man blir jättetrött hela tiden, och vill sova när sömnen kommer till en…
    Hmmm…

    Ha det gottis


  12. Jag hade sömnproblem innan vår son föddes. Nu somnar jag rätt fort (inom en timme) för att jag är så trött helt enkelt. Förut kunde jag ligga vaken i timmar och inte somna förräns på morgonkvisten. Om jag har svårt att sova, tänker jag positiva tankar – gärna lite orealistiska o fantisifulla, te.x. vad jag skulle göra om jag vann på triss osv. Det låter kanske lite löjligt, men det hjälper mig. Börjar jag tänka på tråkiga o jobbiga saker, har jag jättesvårt att somna.



Kommentera

