h1

En pantad text?

april 17, 2008

Jag fick en kommentar i detta inlägget. Och jag känner att jag vill utveckla mitt svar lite så gör det därför i ett eget inlägg. Inlägget handlade om de barn som blev omhändertagna ur sekten.

Jag vet inte riktigt vem som är pantad, men måste ju vara jag eftersom kommentaren är riktad till mej. Men klart att det måste bli kollektiv bestraffning. De är vuxna kvinnor som ska ge sina barn trygghet, de ska skyddar sina barn från allt ont i den mån att det går. De är mammor! Och eftersom de frivilligt är med i sekten allihopa dessa kvinnor så måste ju deras barn bli omhändertagna. Varför skulle hälften av kvinnorna få behålla sina barn medans andra hälften av kvinnorna skulle bli av med barnen? När alla kvinnor är med i sekten och har tillåtigt att sina barn ska få bli sexuellt utnyttjade tycker jag ju helt ärligt att såna kvinnor ska inte ha barn. De kvinnor har haft möjligheten att lämna sekten, förstår med att det inte skulle bli så lätt för dem, men det finns ju faktiskt hjälp att få. Tycker inte alls man kan jämföra det med Nazistanda. Föräldrana är ju delaktiga i denna sekten, de ger ju automatiskts sitt medgivande till den som lett sekten att det är okej att förgripa sej på barnen.

Sen kan man väll inte jämföra det med att alla som gick i Anders klass är likadana. Det är en sekt vi pratar om. En sexsekt som har förgripit sej på barn. Där föräldrana till dessa barn inte skyddat dem, där mammorna inte har lämnat sekten. Där mammorna har vetat vad som pågår. Det ska ingen mamma godkänna. Jag förstår ju att de är manipulerade. Men så länge de är det är de ju heller inte kapabla till att ta hand om sina barn. De mammor som väljer att lämna sekten, de mammor kan få behålla barnen känner jag. Men de mammor som väljer frivilligt att nu gå tillbaka ska inte få utsätta sina barn för ännu mer skada upplever jag.

Men de är inte oskyldiga enligt mej, de är precis lika delaktiga som den som lett sekten. Kanske de inte är delaktiga på samma sätt men de är manipulerade. Men så länge de är delaktiga i sekten och ger sitt godkännande att det är okej att förgripa sej på barnen är de inte oskyldiga. Det är INGEN som påpekat deras frisyrer eller deras kläder på det sättet som du beskriver det. Man har reflekterat deras sätt att klä sej, att alla ser likadana ut. DET är vad som skrivits. Så vad du får det ifrån har jag inte en anning om?

Och självklart har jag hört att tidningar överdriver.. MEN.. Nu skriver jag om det utifrån det jag läser!!

3 kommentarer

  1. Hmmm… Jaaa det verkar som att någon har haft fullt upp och skicka kommentarer till alla som har skrivit något i detta ämne…
    Frågan är väl mera hur den männiksan tänker…
    När jag svarar på ett inlägg så svarar jag på det ämne det är skrivet om, inte på en massa hop-plock…

    Jag menar; hur kom Eklund (mördare) in i det här med sekten???

    Ha det gottis!!!


  2. Det är ju en enorm skillnad! Jag fattar inte den jämförelsen alls.

    I en destruktiv sekt utsätts medlemmarna för en manipulation som gör dem till offer – men vissa som kommer lite längre lär sig att utnyttja de som är underordnade. Det är det hela systemet i en sekt bygger på: hierarkier.

    Jag skulle säga att kvinnorna är både offer och förövare. Men det är ledningen som har den stora skulden. Det brukar vara så i sekter att ledningen sätter stränga regler som alla måste finna sig i. Gör man inte det blir man oerhört illa behandlad för att ”ångra sig”.

    Och eftersom man hela tiden matas med hur farlig världen utanför är, och att man oftast har varit tvungen att bryta med alla anhöriga utanför och har sin ”familj” i sekten, och har skrivit över allt man äger till sekten, är det oerhört svårt att bryta sig ur.


  3. Bounty: Ja jag såg med att det var andra som fått den kommentaren, det gör det ju ännu mer märkligare eftersom det är ihopasatt av allt den personen läst tydligen, men så kan man ju inte lämna en kommentar. :)

    Trollhare: Precis! Jag de är både offer och förövare, jag visste inte riktigt hur jag skulle skriva om hur jag kände för det jag egentligen ville få fram tydligt var att jag tyckte det var bra att barnen blev omhändertagna :)



Kommentera

