h1

Att äta djur – Eller inte äta djur..

mars 31, 2008

När jag växte upp bodde jag hos pappa, och han är jägare, eller var ska man säga eftersom han inte får ha några vapen idag. Det var inte speciellt mycket som serverades där hemma. Men kött severades det i mängder, av just den anledningen att han var jägare. Idag äter jag kött igen, men då klarade jag inte av att äta det. Det hängde alltid djur upp och ned i ladugården som väntades på att få flås. Och jag vill INTE se djuret dött innan jag äter det. Samma sak hände den gången pappa skulle bjuda mej på hare fick han för sej, minns ni ”En död hare i påsen”.

Till slut gick det så långt att jag slutade gå in i ladugården för det fanns inget mer skrämmande än alla de döda djuren som hängde där inne och bara väntande på att få hamna på matbordet. Inte ens idag vill jag se djuret jag ska äta. På något sätt känns det mer långt borta att äta köttet idag om jag inte vet hur djuret såg ut innan jag stoppar det i munnen. Men då, varje gång jag skulle äta så såg jag djuret framför mej och fick stora kvälningar. Hur han själv lyckades äta det förstår jag inte en idag, han hade ju dessutom skjutit djuret för att få det på middagsbordet. Något jag aldrig skulle klara av.

Men på något sätt handlar det om överlevdnad, utan mat kan vi inte överleva. Men är tacksam att jag slipper se hur djuret har sett ut innan det hamnar på tallriken idag.

Trollhare skriver idag om hur vi ser oss själva förmer än djuren och hon har rätt, för hade vi inte sett oss själva förmer än djuren hade det inte funnits några jägare idag, på gott och ont kanske. Läs inlägget för det är läsvärt.

3 kommentarer

  1. Det är intressanta tankar. Jag brukar annars höra folk som vuxit upp med jägare i familjen säga att det är det mest självklara i världen att äta kött och hantera döda djur i sin ”ursprungliga” form, eftersom de ”tränat” bort sin ”mjäkighet” – eller snarare sin empati. Men du ger mig hopp om världen ändå :)


  2. Jag är vegetarian, djur är inte mat! IDAG behöver man inte äta djur, förut hade man egna djur man dödade och åt. Men idag finns andra och bättre allternativ till mat.

    Jag tycker att orsaken till att människor ännu idag äter kött är brist på kunnande om matlagning.
    Alla tror att är man vegetarian äter man bara grönsaker!

    Det finns allt i vegetarisk väg samma som kött. Det finns tom vegan bacon! Smakar inte direkt samma(tur) men inga liv går till spillo.

    Om djuren mår bra eller dåligt i sina burar före de dödas spelar ingen roll! Ingen skall behöva födas för att dödas.

    Djur äter djur. Men människan behöver inte dem! KROPPEN MÅR BRA UTAN KÖTT!

    Jag kan inte förstå hur du kan äta kött efter vad du sett och upplevt:S

    Varför äter man kött?
    Jo, för man VET INGET BÄTTRE. Jag visste inget om vegetarisk mat före jag träffade en vän som är vegan och gör världens godaste mat.

    Önskar innerligt att alla fick samma kanns som jag- att lära sig.

    jag visste massor om vegetarisk matlagning före jag bestämde mig för att bli vegetarian. Jag bara insåg att djuren inte behövs!

    Jag tror inte på en värld där alla är vegetarianer, så fråga mej inte vad man skulle göra med djuren om inte äter dem…
    Men konsumtionen borde minskas!
    För att människor skall börja må bättre, äta hälsosammare.

    Tycker att man kunde införa en dag i veckan i alla skolor att ALLA äter vegetariskt!
    Och utbildningen inom mat borde vidgas, det finns så mycket mer man kan äta än djur. Måste man ha djur i varje måltid? Måste man äta djur i båda frukost och mellanmål? Svar-NEJ!

    Känns dumt att man ännväder mark till att odla mat till djuren som man sen äter, varför inte direkt odla mat till oss?

    Det var inte meningen att skriva så långt. Men jag förstår mej inte på hur du, som vet hur duren ser ut före de dödas, kan äta djur???
    Hur kan du? Vad får dig att vilja äta djur?

    Det var något jag glömt att skriva men det får jag nu lämna.
    Att vara vegan är inget man VÄLJER det är något man INSER.
    Tack:)


  3. Ramone: Du får skriva hur långt du vill! :)
    Men jag tror det beror mycket på okundskap att jag äter djur, jag har aldrig haft samma möjlighet som du att lära mej. Och jag skulle nog som du välja att inte äta kött om jag bara fick chansen. Men sedan tycker jag faktiskt att kött är gott. Man får försöka att inte tänk på att det är döda djur man äter! :)

    Du behöver inte förstå dej på mej :))



Kommentera

