h1

Om alkoholism och alkoholkonsumtion.

mars 24, 2008

Tonårsmorsan skriver ett inlägg om alkoholism och ett inlägg om hur hon avstått frivilligt från alkohol. Jag tillhör den sorten som dricker hemskt sällan. I lördags var alltså första gången på ca 1 år som jag var ute och hade kul. För mej räcker den resan till nästa år. Jag tillhör den sorten som ALDRIG tar ett glas vin framför tv:n eller en öl när de kommer hem från jobbet på fredagen. Och eftersom jag själv är uppväxt med en pappa som är alkoholist faller det mej nartuligt att vara precis raka motsatsen till min pappa.

Jag drack väldigt mycket under min uppväxt, inte så att jag skulle falla inom ramarna för vad som kallas alkoholist. Men tillräkligt för att ge min mamma sömnlösa nätter av oro vad som skulle hända mej. För om jag skulle bli likadan som min pappa. Vi kan prata om det ibland, att hon var oroligt till max. Men sen hände något. Jag blev med barn och jag växte upp från en barnunge utan hämningar till en vuxen med ansvar. Och från och med den dagen lovade jag mej själv att mina barn aldrig ska behöva uppleva det jag upplevt. Och idag vet jag att jag aldrig skulle kunna bli som min pappa.

För den gång om året som jag är ute gör mej till en zombie i flera dagar och tankarna, ångesten gör sej påmind. Jag blir extra påmind om min pappas levnadssätt dagarna efter jag själv varit ute och festat. Även om vi är människor som måste tillåta oss själva att vara ute ibland så är jag den människan som inte tillåter mej själv det. Jag får hjärnspöken och mår allmänt taskigt i flera dagar efter. Men sedan samtidigt kan jag kanske förstå hur min pappa kunde hamna där han hamnade. För om han mådde lika dåligt som jag dagen efter, om han hade den ångesten och den paniken. Kanske var det därför han testade att ta sej en återställare dagen efter. Även om jag själv skulle kräkas av bara lukten dagen efter och aldrig falla mej in att ta det där glaset som är början till en dagen efter fylla så kanske han satt där en dag och tvingade i sej den där ölen. Vad vet jag? Bara en tanke.. Kanske han ville döva hur han mådde dagen efter..

Om vi går tillbaka till tonårsmorsans inlägg så tycker jag de är enormt välskriva. Jag känner mycket när jag läser hennes inlägg. Samtidigt som jag kan känna att jag kunde inte läst dessa mer på rätt dag. Hon skriver såhär ”det är ingen uppoffring för mig att låta bli att dricka alkohol. Tvärt om, faktiskt, det är en lättnad att slippa det där. Jag är aldrig bakfull, jag behöver inte stå och trängas i systemköerna, jag slipper betala dyra drycker och jag behöver inte oroa mig för att jag dricker för mycket. Hur enkelt som helst.” Det är precis så jag känner de andra dagarna om året när jag inte dricker och precis så jag önskar att jag hade tänkt samma kväll som jag bestämde mej för att gå ut.

För det är samma sak varje gång jag varit ute, jag känner att det inte var värt det. Jag känner att det finns inget som kan vara så roligt att man mår skit i flera dagar, för det är precis det jag gör, både fysiskt och psykiskt. Och idag kan det inte vara baksmälla, idag måste det vara psyket som spelar mej ett spratt.

Nästa år vid denna tiden som jag bestämmer för att dricka. Ska jag läsa detta igen och påminna mej själv. Det är mina egna känslor kring alkohol som jag brottas med eftersom när en 29 årig tjej går ut en gång om året är det så långt borta alkoholism man kan komma. Men det är precis det jag menar, jag är övertygad om att om jag inte hade en pappa med den sjukdomen hade jag heller inte mått lika dåligt dagarna efter jag hade festat. Jag vet inte, men det är det jag tror.

One comment

  1. Roligt att du gillade mina inlägg i denna debatt. Nej, det är sant som du skriver, du är nog väldigt långt ifrån en alkoholist, samtidigt som jag tänker när jag läser ditt inlägg, att du nog haft roligare (och varit mindre illamående idag) om du gått ut nykter igår! :-D Bara en reflektion! Kram! ;-)



Kommentera

