h1

20, 15, 10 och 5 år sen..

mars 21, 2008

Tonårsmorsan har en utmaning som verkligen fick mej att tänka till. Jag ska skriva ner vad jag gjorde för 20, 15, 10 och 5 år sedan. Och jag måste verkligen säga att det känns som jag levt ett helt liv fast jag bara levt 20+ några år. Men om jag ska berätta om ett specifikt år blir det svårt. Så detta är den svåraste utmaningen jag gjort. Men jag gör ett försök..

För 20 år sedan var jag inte mer än 8-9 år. Och det är den tiden jag minns som minst. Det var året som min mamma träffade en ny, Jag gick i en skola som jag inte trivdes i. Jag minns att jag stod på trädgården och tittade efter de barnen som var i lekparken men så fort jag gick utanför trädgården kastade de stenar på mej. Ja minns hur jag stod vid staketet och tittade på de andra barnen och önskade att jag hade fått vara med. Det var också året som mamma och hennes man bestämde sej för att flytta från den staden och jag fick börja en ny skola. Jag fick en nystart, och fick inga mer stenar kastade på mej.

För 15 år sedan var jag 13-14 år var året jag började upptäcka världen utanför hemmet. Det var det året jag började röka och testa hur det kändes med vin i kroppen. Det var det året man trodde var så mogen men samtidigt så fruktansvärt omogen. Det är samma år som jag fick uppleva den första kärleken. Det var samma år som livet lekte och man upptäckte hur det var att vara ung. Det var samma år som mina föräldrar var världens sämsta föräldrar, de bara förstörde och sa nej hela tiden. De sa nej till precis allt roligt jag ville göra. Jag var ju faktiskt 14 år och jättemogen, mer mogen än vad alla andra var i den åldern. För när vi pratade om omognad var det killarna i klassen som var av den värsta sorten. Det var samma år som jag skämdes för min syster, den syster som alltid skulle skämma ut mej. Det var egentligen mycket som hände det året, men till största del är det som jag skrivit här. Hur man som 14 år upptäcker sej själv och världen.

För 10 år sedan träffade jag mannen i mitt liv. Samma man som jag sedan skaffade barn och familj med. Han kom som en prins riddande på en vit häst och räddade mej från allt ont. Vi flyttade ihop ganska tidigt. På bara några månader hade vi flyttat ihop och förlovat oss. Och ganska tidigt mötte vi hinder på vägen. Det var som en prövning om vi klarade det så skulle vi klarar oss hur länge som helst. Bara vi hade varandra och höll ihop. Det började med att våran lägenhet och allt som fanns i den brann ner. Men vi klarade det, lika bra som vi klarade att hålla ihop mot det onda i världen. Det är ett år som egentligen avgjorde hela min framtid eftersom det var något år senare som vi skaffade vårat första barn. Det var ett år som avgjorde hur min framtid skulle se ut. Men det visste jag inte då.

För 5 år sedan fick jag reda på att jag var gravid med mitt andra barn. Det var också det året jag slutade kalla mej för ung mamma, eftersom jag började känna mej gammal. Det var ett år som jag mådde ganska dåligt, i min andra graviditet började mycket minnen från mitt gamla liv komma tillbaka. Jag mindes och brottades med mitt förflutna på ett sätt som jag aldrig gjort innan. Det var en hemsk graviditet och jag önskade bara att den skulle ta slut, att de 9 månaderna skulle gå fort. Jag var enormt känslig samtidigt som jag tänkte så otroligt mycket på det livet som varit och på framtiden. Sedan föddes den sötaste flicka man kan tänka sej. Så otroligt söt, men mörka ögon och mörk, mörk hår som idag är nästintill blond.

När jag blickar tillbaka på mitt liv som varit, speciellt under dessa speciella år, finns det otroligt mycket som jag skulle vilja ha ogjort, men på sista tiden minns jag väldigt mycket minnen som jag absolut inte skulle vilja se annorlunda ut. Nu är snart min dotter lika gammal som jag var vid första tillfället här uppe. Och det är nu hennes liv och hennes minnen och erfarenheter börjar.Och jag hoppas hon kommer minnas mycket mer av sitt liv än vad jag gör.Jag hoppas hon inte kommer behöva tränga undan så mycket som jag gjort. Jag har snart levt i 30 hela år, och det känns som jag levt det dubbla. Men det är trots allt detta som jag gjort att jag är den jag är.

Jag utmanar: Witchbitch, Machuna och Trollhare.

13 kommentarer

  1. ajajdå,
    ska se om jag kan åstadkomma nåt…
    ;-)
    kramar på dig och ha en sköööön långfredag!


  2. Detsamma :) Är inget tvång, bara om du vill :-)


  3. Hej
    Vad glad jag blev att få ett ansikte på den jag kikar in till alla dagar, för visst är det du?
    Du ser förresten nästan ut som den bild jag fått av dig när jag läser det du skriver.
    GLAD PÅSK TILL DIG OCH DINA ÄNGLAR// Storbettan


  4. Roligt att du gjorde utmaningen! Ja, det var intressant att läsa om dina gångna år och jag tror det är bra att man gör en tillbakablick ibland! Tack för att du delade med dig! Kram och GLAD PÅSK!!


  5. Storbettan: Visst är det jag :) Det tog lång tid innan jag bestämde mej för om jag skulle visa mej, men tänkte..Ässh vad kan hända! :) Kul att du tyckte om det :-)


  6. Tonårsmorsan: Ja det var roligt att göra utmaningen faktiskt :)


  7. Ja, jag orkar inte med fler elakheter.

    Ja, jag funderar på att köpa den. Hoppas den finns till ett billigare pris på H&M Fyndbutik. Annars kostar den nästan 400:- ¨på vanliga H&M. Men jag vill ha.


  8. Baby, I´m done.
    :-)
    kram!


  9. […] 21 mars, 08 Jag brukar försöka hålla mig ifrån bloggutmaningar aka. kedjebrev, men den Love har utmanat mig på är intressantare än de flesta. Det handlar om att berätta vad en gjorde för […]


  10. […] mars 21, 2008 Sparat under: Just Me… — machuna @ 1:28 pm Fick en utmaning från Love. Där jag skulle berätta om vad jag gjorde för 20, 15. 10 och 5 år sedan… […]


  11. Så fint du har skrivit om ditt liv, tack för att jag fick ta del av dina tankar.
    Påsk kram till dig


  12. Har antagit utmaningen!


  13. Kul grej! Jag lånar den från dig! :-)



Kommentera

