h1

Media och tv:n är som gamar efter olycka.

mars 20, 2008

Jag kan inte låta bli utan tycka lite synd om det unga paret som var med i rent hus och släppte in två städtanter i sitt hem för att få ordning på det. Programmet behöver inte vara negativt, det kan ge dem en kick att vilja fortsätta ha det städat, det kanske gick för långt och ingen av dem orkade ta tag i det. Men samtidigt att jag haft en undran från programmets början, som började med en man som inte sett sitt golv på 20 år. OM man nu lever så, OM man har det så smutsigt att man låtit skiten växa. Varför är man så dum så att man går ut med det i media, media och andra människors syn på oss kan förstöra oss på nolltid. Någonstans där inom sej måste man vetat att publicitet inte är possitiv publicitet. Vi får aldrig vara så naiva att vi tror att gott inte har något negativt med sej.

Samtidigt tycker jag lite synd om de som deltagit för jag tror aldrig att de trodde från början när de bestämmde sej för att vara med att det skulle gå så illa. Att människor som är runt en ändrar uppfattning och att det i detta fallet ledde till att Johanna fick sparken från sitt jobb. Och tyvärr när människor bildad sej en uppfattning om människor är den svår att sudda bort. Jag tror inte att det handlar om att göra allt för att få vara med i tv:n, i detta fallet tror jag de gör allt för att få hjälp med något de låtit gå för långt.

Jag vet inte vad jag ska tycka, men att ge henne sparken var att gå långt över gränsen. Hur hon lever och hur hon har det hemma ska inte ha någon betydelse på jobbet, på ett jobb är allt beroende på hur hon jobbar. Sedan allt annat ska inte spela någon roll, men tyvärr är vi människor inte såna. Efter det programmet ändrades deras sätt att se på henne och det var det som ledde till att hon fick sparken. Vi kan inte begära att alla människor föddes till empatisa. Vi har något inbyggt system i oss som gör att vi hellre dömmer än friar tyvärr. Men jag är inte chockad för det gick precis som jag trodde. Någon fick sparken.

Redan när detta programmet började sändas har min tanke varit, Men varför är man så dum så man visar hela sverige att man bor så. Vad är det som gör att människor VILL vara med i ett sådant program. Om de nu kände att de ville få en nystart måste det väll funnits anhöriga som kunde hjälpa dem, varför går vi till media och tv och ber om hjälp när det gäller en sån sak. Och har man inte anhöriga som kan hjälpa en utan är tvugna att gå till media och tv:n för att få hjälp med sitt problem kan jag inget annat än beklaga för det blir aldrig possitivt och det är vi människor som hjälper till att göra det negativt, det är våran bild som ger den slutaktiga domen. Därför kan jag inget annat än att tycka synd om dem för jag tror inte att det var deras mening att förstöra sina liv i tv:n som det faktiskt blir att de gör.

8 kommentarer

  1. Jättemycket lycka till på anställningsintervjun!


  2. What..fick dom sparken? :S


  3. Wysteriia: Ja tjejen fick det :)


  4. Tackar, glad glad glad…


  5. Deras tanke var säkert god! De ville få ordning på sitt hem och trodde något positivt skulle komma ut av det. Kanske fick det betalt också. Men… Att framstå som de gjorde ger mycket negativ publicitet… Men att får sparken? Avgörande måste väl vara hur jobbet sköts…


  6. Ja man kan ju undra vart deras familj & vänner fanns??

    Arbetsgivaren var ju klar med att detta skulle sändas & har dom inte haft ngt att påpeka på hennes arbete el, hygien hittills så känns det bara så fel att hon dagen efter det sänts får sparken med motiveringen att det inte finns ngt jobb!!


  7. Jag har sett det engelska originalprogrammet och därför visste jag vad det handlade om. Det är bokstavligt talat att släpa folk i skiten de gör, får det att framstå som värre än det är ofta för att kunna göra ”bra tv”. En kompis ville anmäla mig för han tyckte jag hade det skitit hemma men jag sa stopp. Är rätt glad för det idag…


  8. Det kommer strax upp en rolig utmaning till dig på min sida! ;-) Kram!



Kommentera

