h1

Olust känslor och överlevnad..

juni 1, 2007

Min mamma och hennes man åkte iväg till Danmark idag, vilket de alltid gör denna helgen varje år. Det har aldrig varit någonting när de åkt, det är i stort sett den enda helgen varje år som de åker iväg. De unnar jag dem verkligen. Men idag på morgonen ringde mamma och sa att hon skrivit ett brev ifall något skulle hända dem. Där hon lämnar över ansvaret på mej om min lillebror och det som behöver ordnats. Men även om det är självklar sak för mej att ta hand om min lillebror och allting runt omkring om inte de längre skulle finnas. Blir man ändå så ställd och får olust känslor. Varför just detta året, varför just nu?

Man vet aldrig vad som kan hända säger mamma, nej det har hon rätt i. Men det kan hända även om de bara åker till affären. Det känns som mamma bar på egna olust känslor inför deras resa detta året, annars skulle hon aldrig gjort såhär. Annars skulle hon lika gärna skrivit det en annan dag. Sedan precis innan de skulle ringa sa hon.. ”glöm inte bort att brevet ligger i kontorslådan om nu nått skulle hända.”

Nu hoppas jag verkligen att mammas känslor är fel, för jag skulle aldrig kunna tänka mej att leva utan min mamma. Jag beundrar dem som verkligen gått vidare i livet utan sina föräldrar eller någon annan som står dem väldigt nära. En sån sorg skulle vara för tung för mej att bära just nu. Så varje gång känlsan kryper på mej slår jag bort den lika fort och intala mej att INGET KOMMER HÄNDA DEM!  Men mamma måste kännt sej olustig inför resan, för hon pratade väldigt mycket idag om hur jag skulle göra om det hände dem något. Och hur viktigt det var för dem att min lillebror inte hamnade i fosterhem utan att jag tog hand om honom. Såna saker som är självklara men som hon ändå ville ha sagt!

Denna helgen kommer att bli en plåga just för att man hade det samtalet innan de åkte. Och att min lillebror dessutom sagt att han var orolig att något skulle hända dem och han brukar inte ens öppna sej. Det kan varit min lillebror som väckte tankarna hos mamma. För innan han gick till skolan hade han lämnat en lapp där det stod ”Säg till pappa att köra försiktigt!”. Den första lappen han någonsin lämnat till mamma.

Så det får gärna vara söndag nu!

17 kommentarer

  1. Förstår verkligen din oro..
    Kanske bara hon innerst inne ställt sig frågan själv.. om något skulle hända och ville förtydliga den. Behöver ju inte vara så allvarligt det där:-)
    Alla har vi våra tankar inom oss, men som inte kommer fram.. Det där att något kan hända alltid var vi än befinner oss.. man tar bara för givet, men visst säger vi så ofta ”Va nu rädd om dej.. kör försiktigt osv.
    Du ska se att de snart står där på trappan igen:-)
    Kram på dej


  2. Usch,men du ska se de kommer hem friska och fina!
    Detta du skrivit fick mig att tänka på mitt svåra slut på år 2006
    Min mormor gick bort här 17 november då vaknade jag exakt samma tid som hon somnade in för jag kände mig iaktagen,Sen på morgonen ringde mamma och berättade när hon hade somnat och då visade det sig vara EXAKT samma tid som jag vaknade och såg på klockan :-S sen dryga månaden(20december han blev född 23 dec) senare så miste vi vår lille son i vecka 23 drygt… och nu skulle han varit en månad idag om han hade fått kommit… Men så som du beskriver så känner jag nästan dagligen för jag är såååå rädd och mista flera nu, det som jag fick upppleva under de två månaderna önskar jag inte min värsta ovän ens…
    MEN som sagt de kommer komma hem pigga och krya på söndag!
    Kramisar!


  3. Förstår din olustkänsla, känns jobbigt när man blir påmind om hur skört allt är. Hoppas allt går bra och att det bara är lite resfeber. Ha en bra kväll, kram Maria


  4. Förstår din oro och obehaget du känner.
    Nu spånar jag lite bara:
    Din lillebror kanske vet någon som nyligen mist en förälder. Kanske genom en trafikolycka och det var därför han skrev lappen.
    Kan det vara något på nyheterna som väckte känslan hos dem.
    Jag vet inte, men…
    Tror att de är hemma igen imorgon.

    Hoppas du kan koppla av lite och få en hysad dag!
    Kramar


  5. Att du är orolig efter dessa meddelanden är inte svårt att förstå. Men när det gäller din mammas samtal och brev kan det bero på att ju äldre man blir desto mer tänker man på vad som kommer att hända efter den dag man gått bort. Jag tror att alla har de funderingarna när åren tickar iväg.
    Jag hoppas du får en bra helg trots oron.
    En stor kram lämnar jag till dig innan jag går.


  6. Jag förstår verkligen att du oroar dig och att olustkänslorna smyger sig på men jag tror det är som Susanna säger att ju äldre man så tänker man på vad som kan hända när man inte finns mer. Försök att koppla av och ha en bra helg. Kanske kan du ringa dem och kolla läget så att allt är ok!
    Ha en fin lördag
    Kram!


  7. Tittar inom för nu är det ju söndag:-)
    Hoppas allt gick bra och du fått ro.
    Kram på dej


  8. Hej vännen! Idag är det söndag och förhoppningsvis är dom hemma nu. Tänker på dig!


  9. Måndag morgon och jag hoppar deffinitivt att din mamma och B har kommit hem nu…

    Kramar om


  10. Måndag och hoppas allt gått bra och de är hemma pigga och krya….

    Kramisar!


  11. Hoppas du härdat ut helgen och att du nu talat med din mamma på hemmaplan.Ha en fin dag/kram


  12. Håller tummarna stenhårt att allt gått bra och att du har din mamma tillbaka på hemmaplan igen.
    Huu jag vågar knappt tänka tanken på att det skulle hända mina föräldrar något,
    innerst inne så vet man ju att den dagen kommer att komma någon gång men inte nu och absolut inte ännu!

    Tack för besöket i min blogg,jätte trevligt :)
    //Jessica


  13. kram … som flera har sagt nu är det måndag och allt har säkert gått bra … men usch o fy för känslan.
    Hoppas du skriver snart så vi som läser ve att allt är ok.
    Jag skulle heller aldrig kunna tänka mig att vara utan mamma… mamma är världsbäst.

    kramen


  14. Måndag kväll och jag hoppas verkligen att de är hemma igen.
    Kan bara instämma, önskar att du snart bekräftar det, att allt är okey med dom./ Kram


  15. Tittar in och önskar god kväll. Hoppas allt är bra med dig och att resan var bra för din mamma,

    Kram:)


  16. Ramlade in och lägger in ett spontant inlägg. Men fy så olustigt att de sade och gjorde så där innan de åkte. Hoppas allt gick bra, vilket jag tror. Jäkligt snyggt foto på ögat!


  17. Det gick väl bra hoppas jag?!



Kommentera

