h1

I sverige är det lagligt att vara brottsling!

maj 30, 2007

I sverige är det inget brott om man gör brott. I varje fall inte i vissa fall. Man blir chockad… Man tror att försök till mordbrand är något som man blir dömd hårt för. Men det är det tydligen inte. Igår dömdes 2 unga killar till ett straff som enligt mej är en piss i atlanten. De kommer aldrig lära sej något om systemet ska fortsätta lafsa med dem. Vi kan börja med 21 åringens åtalspunkter..

21 åringens punkter:

  • Skadegörelse mot polisbil (slog sönder hela polisbilen, så att den inte längre går att andvända i bruk)
  • Hot mot tjänsteman ( vid 3 olika tillfällen har han hotat polisen.
  • Stöld av bil ( Snodde sin pappas bil, lackade om den och totalförstörde den)
  • 3 fall av narkotika brott.
  • Väskryckning (snodde en 80 åring tants väska utanför minuten)
  • Skadegörelse och stöld (slog in en dörr med en yxa och jagade ut killen från sitt eget hem, snodde där alla ciggaretter och all alkohol som fanns.)
  • Hot ( hotat pizzariaägare)
  • Försök till mordbrand ( Eldade upp pizzariaägarens husvagn)

Killen dömdes till 10 månader!

24 åringens åtalspunkter:

  • Samma som åtalspunkt nr 1 hos 21 åringen
  • Samma som åtalspunkt nr 1 hos 21 åringen
  • Narkotikainnehav
  • Hot -Hotat pizzariaägare
  • Försök till mordbrand – tände eld på pizzariaägarens husvagn.

Killen dömdes till 5 mån + den del han hade kvar = 3mån = 8 mån.

Jag är stum!!! Jag finner inga ord, jag tippade själv på att killarna skulle få år.. Men det fick de inte. Och de har inte lärt sej något annat än hur man sätter samhället i skräck. Jag förstår inte hur samhället tänker!

9 kommentarer

  1. Ja jisse.. vart e världen på väg??!!


  2. jag trodde de skulle få mer.. eftersom en bekant till mig (tyvärr) fick tre år och nio månader för mordbrand!


  3. Hoppsan sa! Det var inte mycket! Förmodligen kommer de ut tidigare också… Säga vad man vill men det kan inte vara speciellt avskräckande att begå vissa brott i vårt land!


  4. Vad den än gäller så ses ingeting allvarligt i Sverige. Jag fick mitt liv förstört av en psykopat. Han fick också 8 månader fast han var en hårsmån från att döda mig.

    Ta alla hemska övergrepp på barn, minns ett fall där en 50 åring begått övergrepp på ett dussin barn som kommer få hemska följder av detta hela livet. Han fick 8 månader!


  5. Jag blir bara förbannad.Det verkar bero på vilka som sitter och dömer och var det är någonstans.
    Ha det fint/kram


  6. Visst är det så! Här är det fult att döma någon, oavsett vad, nästan. Inte undra på att det ser ut som det gör. Ha det så bra.


  7. Hey..dina länkar som du la på min ab blogg fungerar inte kan du prova igen?


  8. […] lönar sig i svenskt rättsväsende av Alter Ego Via Loveorhates så läser jag om ett mål i Eksjö tingsrätt, som jag tycker påvisar det tokiga i vårt […]


  9. Fy sjutton! Jag håller med dig helt och fullt. Det är ju helt fruktansvärt att man ska få förstöra livet för folk och komma undan utan straff (för 10 månader är ju banne mig inte mycket)



Kommentera

