h1

Ord kan såra!

maj 28, 2007

I fredags skulle socialen komma hem till mej och titta på lägenheten, de skulle kolla vilket som behövde renoveras och sedan hjälpa mej att få igenom det med hyresbolaget. Men mötet vart inget roligt och jag mår väldigt dåligt fortfarande av det. Att ord kan göra sådan skada, jag förstår det inte. Eller de kanske inte förstår är bättre att skriva hur mycket de kan såra. Istället för att kolla på lägenheten kollade din min städning, till punkt och pricka.

Jag köpte en duk i trä för ett tag sedan, en svart. Jag gillade den jättemycket tills ungarna hällde ut ett glas saft på bordet och duken färgade av sej på bordet och gjorde mitt furubord svart under hela duken. Och eftersom jag inte hade en likadan duk i samma storlek har jag låtit den ligga kvar tills jag kommer iväg och kan köpa en ny. Och sedan spillde ungarna risifrutti på duken och det gick inte bort. Jag gråter inte över det, de är barn och mina barn dessutom. När man har barn kan man inte längre ha allt kliniskt rent, det förstod jag sedan länge tillbaka. Men socialsekreteraren som har 3 egna barn har antagligen inte upptäckt det än.

För hon undra om jag inte fått lära mej att städa eftersom det var fläckar på duken, först bara gapade jag men sedan fortsatte hon att tala om för mej att jag inte diskat min stekpanna ordentligt och sedan lite till. Till slut blev det för mycket för mej så jag brast i gråt. Jag grät som ett barn och fick inte fram ett ord. Jag ville bara de skulle gå, hela grejen med att få lägenheten renoverad känns inte längre kul och jag struntar i vilket. Eftersom de ändå inte kollade det de skulle kolla så orkar jag inte längre bry mej. Jag har aldrig i hela mitt liv kännt mej så förnedrad. Jag kan ta kritik, för det är det enda jag fått lära mej genom mina år. Men detta var inte kritik, detta var nått helt annat.

Och jag känner mej fortfarande inte hel. Kanske jag ska åka och köpa mej ett NYTT bord och en NY duk för att jag ska må bra igen. Men då vet jag att det inte är mej själv jag försöker göra glad. Man är inte mer än människa. Och när mina barn blir stora kanske det är min tur att ha det kliniskt rent. Men nu är mina barn små och huvudsaken för mej är att det är rent. Lite fläckar på en duk bryr jag mej inte om.

Kanske det beror på hur man är som människa och hur mycket krav man har. Men önskar bara att jag inte tagit åt mej och att jag kunde skaka av mej det men det kan jag inte. 4 dagar har gått och det är det första jag tänker på morgonen och det sista innan jag somnar..

24 kommentarer

  1. Vilka idioter! Hur kan man säga så!? Jag tycker absolut inte att du ska ta åt dig. Är man en normal människa med småbarn så är det fläckar lite här och var. Det kan man inte hjälpa. Barn är barn.

    Jag förstår mig inte på vissa människor ibland. Om hon kritiserat mitt diskande skulle jag ha smällt till henne med stekpannan rejält så att hennes egna ansikte skulle behöva en storstädning.


  2. Vilken gräsligt otrevlig människa som helt klart borde överväga att byta yrke. Jag förstår om du kände dig förnedrad och ledsen och så här borde det bara inte få gå till! Alla som har små barn vet att det kan finnas både fläckar här och där och att det inte är det som avgör om barnen har det bra eller inte! Hon var ju där för att titta på vad som behövdes reparera och då är det kränkande att bete sig som hon gjorde! Jag tycker tipset med stekpannan var bra! Men ärligt talat försök att tänka på att den som har gjort bort sig är ”damen” från socialen och INTE du!
    Ha nu en bra kväll och lägg inte din energi på hennes dumhet!
    Kram


  3. Saknar ord!
    Det var både kränkande och sårande från människan som måste ha problem för att kunna uttrycka sig på det sättet.
    Kanske städar socialsekreteraren bort sina barn. Har ett kontrollbehov av att allt måste se fint ut på ytan. Knappt tillåter barnen att röra sig, leka, än mindre ta hem kompisar.

    Sträck på dig! Dina barn kommer och minnas att dom fick vara barn.

    Mina vuxna har sagt: Det var alltid så skönt att vi fick släppa in våra kompisar och leka. (Förekom inte i alla hem.)

    Sträcker ut min hand till tröst och säger DUMMA, DUMMA soc. Detta var under all kritik från dom.
    Skickar Värme och Styrkekramar i mängder!


  4. Nej men det var det lägsta jag har hört på länge!!!!Förstår att du blir ledsen – men det är hon inte värd! Jag kan intyga att det även med tonåringar i huset är svårt att hålla kliniskt rent :-)


  5. Va tråkigt :(
    Du kanske skulle ta och gnälla tilll hennes chef istället, om det var hon som var dum förut också. Vissa saker ska man inte tåla. Även om du har jätteskitigt hemma så ska hon strunta idet, såvida det inte är en misär för barnen. Det var sagt att hon skulle se till rustningen och ingenting annat. Man har faktiskt rättigheter.
    Ha en fin kväll!


  6. Fy vilka idioter det finns!

    Det är synd om dom som har det kliniskt rent hemma för dom kan inte hunnit med att leva alls…

    *kram*


  7. Även om jag inte varit med om något så grovt som du så vet jag hur det kan vara när myndighetspersoner beter sig som puckon. Det känns. Jag hoppas att du kan sluta tänka på det. För vissa saker är inte värda att ödsla tid på. Du är värd mer än så.


  8. Vilken otroligt oförskämd människa, med vilken rätt har hon att uttala sig på detta sätt, det var väl ändå inte därför hon kom dit???? Hon borde verkligen skämmas och det hoppas jag att hon gör, detta var säkert inte första gången hon gjorde en människa ledsen.
    Hon kanske skulle tänka på att ta lite ledigt från sitt arbete!!!!!
    Hoppas att du känner dig bättre till mods när du vaknar imorgon. En sak är säker, här bor vi själva guben och jag, men eftersom barnbarnen är här så ofta, så har jag tuschränder på köksbordet som inte går bort, fläckar på duken i tv-rummet, lilleman la mackan upp och ner på duken och hela hallen är full med sand!!!!!!
    Kramizzzz på dig!!!!


  9. Jag blir helt stum. Vet du att du borde skriva en bok om allt skit dom gör mot dig. Antecka allt dumt dom säger och gör från och med nu.
    Jag skulle köpa din bok och det skulle definitivt väcka en BRA debatt.

    Kämpa på tjejen!!


  10. Till vardags har jag genomskinlig vaxduk, under den vackra gamla handsydda dukar, som är så tunna och skörda, att de knappt tål tvätt, men så vackra att se på. Lite arvegods och en del loppisfynd.


  11. Stackaren. Jag kan förstå att du blev ledsen.. Jag hade frågat henne rakt ut om det var städningen eller renoveringen det gällde. Kan förstå nu när du ser bordet att du tänker på händelsen..man ska ju inte behöva köpa nya saker för att ” socialen” påpekar det. För in en dagbok vad de säger.. eller varför inte spela in dem när de kommer på besök? KÄMPA PÅ .


  12. Jag förstår hur det känns. När vårdnadesutredning gjordes för mina barn var det två socialsekreterare som intervjuade mig och pappan. Dom tog hans parti och lyssnade i princip inte alls på mig. (han=kvinnomisshandlare).
    Det var det värsta jag varit med om. Men det finns många socialsekreterare som är bra också.


  13. är dom helt galna i din kommun. Varför håller dom på sådär?


  14. Vilket j-a pucko…ursäkta språkbruket. När man har barn kan man aldrig få det hundra procent rent. Snarare brukar jag fundera om jag kommer hem till någon med barn som har det tipp-topp: Får dessa ungar göra något alls hemma? Gör föräldrarna något med barnen eller städar de mest? Herre Gud. Jag har en STOR fläck på tapeten och listen jag inte får bort för en viss Lill-Spret roade sig med att sätta fast ett glasspapper fullt med glass bakom soffan. Mitt bord är fullt med svarta streck sedan densamma hittat min spritpenna. Gör det mig till en dålig mamma? Gör det mig mindre värd? Nä knappast. Stå på dig. Du ska inte ta sådan skit. En som jobbar på socialen och uttrycker sig så är inte kunnig i sitt yrke utan snarare osäker.


  15. men usch allså vilka nötter de kan vara ibland!
    Och till råga på allt mamma själv?!
    Skam åt dessa socarbetare!


  16. Joo läste ju hos dig mycket förr men så kraschade min dator och mnina favoriter försvan och så hittade jag dig igen!
    Dunder kul!

    http://www.mezziesplats.blogg.se


  17. Det var ett gräsligt gnäll på socialen. De agerar utifrån vad som sägs i Socialtjänstlagen och den lagen är tagen i demokratisk ordning. Var glad att socialen hjälper människorna och har en sträng tillsyn av barnens miljö. Tänk vad många barn som far illa i vårt land och i hela världen. Klaga inte, jag tror att de svältande barnen i afrika vore glada om de fick del av vår socialtjänst.

    Bitten


  18. Även om du lagt detta bakom dig så måste jag bara kommentera ändå!

    HUR kan de bara bete´sig på det där viset? Det tycker man ju att folk som jobbar på socialen borde veta hur det är att ha barn och förstå ? Hur kan man bara vräka ur sig såna där saker? Nu är jag arg! :(

    Det är DU som tänker rätt – de verkar ju vara dumma i huvudet! Barn ska få vara barn och även om man inte har barn ska man väl få ha det som man själv vill utan att andra ska komma och trycka ner en?


  19. Bitten: Så socialen ska få bete sej hur de vill då? Jag bad aldrig socialen att kolla min städning, jag bad socialen att hjälpa mej att resonera med hyresbolaget. Tacksam att de tog sej den tiden.. Om de nu hade gjort det. För nu klagade de på min städning istället vilket de inte har någon som helst rätt i. Socialen får inte kränka människor, det är inte därför de finns!


  20. Hör du! Skicka genast hit den där damen så ska hon få se hur mina dukar ser ut efter endast en dag på köksbordet. När hon ändå är här kan hon väl kika på mina dammråttor under soffan och bakom dörrarnaoch framförallt, glöm inte barnens rum med ritstreck och annat mojs på väggarna. under deras och vår säng finns säkert också en hel hög med dammråttor!

    Vad har hon för rätt i världen att tala om för andra hru de ska hålla efter i sitt hem. En sak är kke om någon lever i tatal misär men inte ens då ska man yppa sådana saker. Var och en lever sina liv och vad hon gör är att klampar in på ett område hon absolut inte har med att göra. Inte ens lagligt sett enligt SoL bl a. Det här är absolut ett övertramp och är inte accepterbart!

    Nä, släpp det och se det som så att du har all din rätt att ha hela golvet fullt med kattskit i lager om så är, hon får inte säga något omd et för det. Att du sedan skulle bli vräkt av den anledningen sedan är en annan sak men HON får inte tala om för dig att du ahr det si och så. Dina normer och värderingar är dina, inte hennes.

    Kram kram


  21. Chockerande att någon kan uppföra sig så i en annan människas hem. Socialen ska väl vara till för att hjälpa människor – inte stjälpa dem. Ställa krav visst, men oförskämd NEJ!
    Hade hon kommit hem till mig hade hon förmodligen svimmat, förutom en och annan fläck på någon duk, har jag damm i bokhyllan, och hur golvet kan se ut en regning dag när hundarna går in och ut i trädgården ska vi bara inte tala om.
    Låt inte den där människan trycka ner dig!

    ”Ett ord som en människa fäster sig vid,
    kan verka i oberäknelig tid.
    Det kan framkalla glädje till livets slut.
    Det kan uppväcka obehag livet ut.
    Ja, det påverkar livet på jorden.
    Så slarva inte med orden.”

    Alf Henriksson


  22. Jag förstår om du blev chockad över socialen. Men det är ju inte så dem kommer och kollar om du kan ta hand om dina barn eller inte( sorry att jag låter ful i munnen) .
    Jag tror du inte förstår hur ”tur” du ha det, dem klagar över en fläck på en duk i sitt fall.
    i mitt fall tvekar dem om vi som förälldrar kan ta hand om vårat barn. jag tror vi har båda blivit kränkt av socialen men det är många fler som oss därute. bara för att socialen inte håller ögonen öppna på dem som missköter sina barn tar dem chansen
    att skapa oro, med kränkning , på dem de kommer åt. Jag ska försöka vara lite mera posetiv i komentaren här. , Alla har disk , alla måste få ha stökigt när man har småbarn. det spelar ingen roll om man har ett eller fyra barn. Man få ta igen och cleana upp på kvällarna, det är bara socialarbetarna själva som har robot styrka och kan göra tio saker samtidigt. ansök om en diskmaskin. om dem tycker du inte kan diska stekpannan riktigt. du behöver inte byta ut duken, lägg den i blöt över natten , eller koka bort fläcken* det är värt att försöka : S Be StroNG , holD oN!


  23. Hej vännen. Har inte läst här på ett tag men håller på att komma ifatt.
    Jag förstår att du blev ledsen av det där. Det var ganska onödigt av henne tycker jag.
    Jag tror inte att alla människor passar att arbeta som socialsekreterare och hon var nog en av dem. Hon har säkert enorma problem på något annat håll, annars skulle hon nog inte bära sig åt som hon gör.


  24. I appreciate, cause I discovered just what I used to be looking for. You have ended my four day long hunt! God Bless you man. Have a nice day. Bye bcaebdgkdbad



Kommentera

