h1

Jag har lärt mej känna lycka..

maj 10, 2007

Vissa dagar kan jag känna mej så otroligt tacksam för mitt liv. Ibland när man vaknar kan man känna hur underbart livet är och det känns som ingenting kan gå emot en. Medans andra dagar kan en grå dimma vara över humöret en hel dag. Men en sån dag är det inte idag. Idag är det en dag mitt i mellan, då jag både kan känna lycka och inte lycka. Lycka över de saker jag har och över hur vissa bitar i mitt liv ser ut, medans jag samtidigt kan känna längtan efter det som fattas i mitt liv och har fattats.

Men man kan inte få allt man pekar på och jag har aldrig mätt lycka i matriella saker, utan lycka för mej har alltid varit välbefinnande. För att få allt man önskar i matriella saker krävs det att det vara rik och det hoppet har för länge sedan lämnat mej. Jag tror inte man blir lyckligare med en miljon på banken även om det skulle underlättat många gånger. Lycka och välbefinnande är en annan sak, de sista pusselbitarna fattas för ett riktigt lyckligt liv, såsom ett jobb, ett körkort och någon annanstans att bo. Som ett hus tex., Vilket är en enorm dröm. Huset behöver inte vara mitt, men jag vill bo i ett hus som alla andra normala människor.

Men ändå är jag lycklig för det jag har, mina barn, barnens pappa och min underbara mamma. Att jag har tak över huvudet och att jag har mat på bordet. Att kunna känna lycka även fast livet inte är fullbordat är något jag fått lära mej och lärt mej!

7 kommentarer

  1. Du har så sant det där om lycka. Även att jag älsakr pengar så är jag ju fortfarande lycklig även att jag inte har mågra pengar.. Precis som du säger.. Man är lcyklig för det man har.. Och det räcker…

    Företsten hur gick det med huset?!


  2. Så sant, så sant!
    Ett mycket tänkvärt inlägg.

    Ha en bra dag!


  3. Ja gud ja. Känner igen tankarna. Men visst kan man känna att det är orättvist.. man ser livet passera och tiden bara går och så står man där och ser alla andra ha det där som man trodde var självklart att man själv skulle ha om man backar några år?! Jag tror det är det som gör att man ibland kan känna sig sorgsen. Att man på något sätt svikit sin egen bild på den man ville vara. För egentligen så är det klart att man itne blir lyckligare av ett körkort eller ett hus. Det handlar om självförverkligande.

    Sen har man ju vissa dagar som man tänker mer och andra mindre. Dagar då man kan tänka som du gör är bra. Men just att du skrev inlägget visar oxå på att du andra dagar kan sakna dessa saker.

    Hur som helst.. jag höll på att sätta i halsgropen när jag läste din utmaning och din besöksstatistik! Helt galet ju!

    Och en kommentar till bilden nedan.. den var så söt så jag nästan fick lite ont i magen! ;)

    Ha det gott! /Nina


  4. Tänk om alla resonerade så! För många verkar den sanna lyckan vara att ha så mycket saker och pengar som möjligt! Mycket annat glöms bort på vägen tyvärr…
    Ha en fortsatt fin dag!
    Kram


  5. Japp, det är väldigt lätt att glömma allt fint man har och bara fokusera på det man INTE har…..brukar gör en mental tacksamhetslista ibland, bara för att påminna mig själv!

    För några år sedan var Kärleken och jag ute och åkte bil och lyssnade vår vana trogen på P1. Det var ett program som handlade om urinvägsinfektioner. Ingen av oss har varit drabbad av det, men vi förstod vilket helvete det kan vara….Och då kunde vi säga till varandra när det kändes lite tungt ”men vi har inte urinvägsinfektion iaf” och skratta lite. Banalt kanske, men det funkar!


  6. Det har du så rätt i, materiella saker kan inte köpa dig lycka, men det underlättar mycket. Man ska var tacksam över allt man har, man vet aldrig när saker förändras, kram Maria


  7. Det var fina ord här idag.Klart att man ska vara glad för det man har. Jag skulle också vilja ha en massa pengar,eller jag skulle vilja ha jättemycket pengar:) av den enkla anledningen att jag i min tur skulle kunna hjälpa andra till en bättre tillvaro.
    Dom här små drömmarna jag tror alla människor snuddar över ibland…
    om jag hade si och så många miljoner så skulle den och den få det eller bli skuldfri.
    Jag brukar ärligt tänka så som du säger.
    Jag har fina barn, sambo, har tak över huvudet och mat för dagen. Dessutom kan vi unna oss lite då och då. Vad ska man klaga för.
    Tyvärr så är det ofta man gör det ändå, när sanningen kommer över en…:(
    blandannat bilskrället ;)
    Ha en fin kväll/kram



Kommentera

