h1

Mitt sms till pappa..

maj 1, 2007

För ett tag sedan skrev jag ett öppet brev till pappa och nu ångrar jag att jag aldrig postade. För hade jag gjort det hade jag sluppit ta smällen av hans fylla och anklagelser igår igen. Ännu en gång anklagade han mej för att ringt polisen och försökt sätta dit galningen., När ska pappa förstå att han klarar det så bra själv, att det inte alltid är mej han ringer och hotar, att han faktiskt ställer till det för sej ännu mer. Jag är bara glad om galningen kan hålla sej på avstånd så långt borta från mej som man kan komma.

Igår anklagade han mej igen för att ha ringt polisen, men denna gången blev det för mycket så med dessa ord avslutade jag min kontakt med pappa helt. Jag sa ifrån för första gången i hela mitt liv, Feg som jag är skickade jag bara ett sms, men trodde ändå att han skulle ringa tillbaka eller skicka tillbaka. Men inte ett ljud, han dödar mej långsamt med tystnad och vänta på att jag ska ringa, men denna gången gör jag inte det. Denna gången är det för alltid.

Mitt sms:

Min pappa dog tillsammans med alkoholen. Nu har du anklagat mej 2ggr och jag tar det som du väljer sida. Hej då pappa. Hoppas du får ett bra liv för jag är inte längre delaktig i det. Jag har ingen pappa längre mer än på papper!

Kanske de orden är väldigt hårda, kanske jag sårade honom. Men då vet inte han hur sårad jag känner mej efter hans ständiga svek.. Men det gör ont, fruktansvärt ont!

14 kommentarer

  1. Även om jag själv aldrig har varit i den situationen och omöjligt kan förstå hur det känns, så tycker jag ändå att det låter vettigt att du bryter kontakten med din pappa. Bara för att han ska förstå och för att du får markera vad du tycker. Det tar alldeles för mycket energi att bli nertrampad gång, på gång, på gång…


  2. Förstår att det var ett svårt beslut, men du gjorde det som kändes rätt och då är det rätt. Kanske kan han inse ett och annat…och göra ngt å det?

    Tycker du var handlingskraftig och det är en bra sak!

    Kram :)


  3. Detta kommer att verka hjärtlöst men jag är frukten av en alkoholiserad mor och uppvuxen i ett fosterhem som inte var bättre.
    En alkoholist är mästare på att skylla på andra. Det är en del av deras sjukdom. De missbrukare jag träffat både via arbetetoch det fosterhem jag bodde i har nästan utan undantag skyllt sina felsteg och misstag på andra. De blir egocentriska. Allt utgår från dem själva, deras behov och önskningar.
    Så bli inte besviken om din far inte hör av sig, han känner sig säkert förorättad och kommer med all sannolikhet överföra detta på det skuldkonto du redan har.
    Mitt råd är: Klipp bandet för det är du som far illa av det här. Han kommer att missbruka ända tills konsekvenserna blir så stora att han bara har två val kvar.
    1: Söka vård och påbörja en mödosam men positiv klättring tillbaka till livet.
    2: Neråt, slutet.
    Jag hoppas du förstår att jag trots dessa hårda ord bara vill dig väl. Så stå på dig för din egen skull. Missbruk är en sjukdom som drabbar hela familjen, ta hand om dig och sätt dig själv i första rummet.
    Till slut vill jag ge dig en stor Kram och önska dig Lycka Till för det är jobbigt att ha en anhörig som missbrukar.


  4. *känner hur ont det gör i dig*

    Du gjorde rätt. Du kan inte fortsätta trampa på dig själv som du gör genom att låta honom göra det.

    *kramar om*


  5. Jag måsteh ålla med Susanna här. Men är du bara nöjd, ja det kanske var att ta i,men då har du förmodligen tagit rätt beslut. Tufft och tungt är det ändå.Stor kram till dig


  6. Min vän,
    Jag känner starkt med dig. Du vet väl att jag är f d missbrukare…? Jag har en dotter som jag gjort illa genom mitt missbruk. Jag är själv dotter till en missbrukande mamma, så jag har upplevt det från båda hållen.
    Som jag ser det har du inte din pappa kvar just nu. Din pappa finns inte idag. Alkoholen har tagit hans plats. Han kan därför inte kommunicera med dig. Det är en djävul du försöker berätta för hur du känner det.
    Undrar lite om du har kontakt med nån stödgrupp, typ alanon, eller så?
    Du behöver kanske träffa andra som gått/går igenom samma sak som du nu. För i hjärtat tror jag att du sörjer jättemycket.
    Jag önskar att jag kunde göra något för dig. Jag önskar att din far kunde sluta supa, så att han själv får utrymme och kan se vad det gör med dig.
    Jättemånga innerliga och varma kramar till dig!
    Om du vill får du gärna maila mig privat:)


  7. Det måste göra väldigt ont, men du hade inget annat alternativ. Det gör också fruktansvärt ont att bli anklagad och hotad. Du ska inte behöva ta emot detta.

    Skickar massor av kramar


  8. Kan inte mer än att skriva att jag håller fullständigt med de andra här. Tycker att du gjorde rätt att bryta kontakten, det viktigaste är att du får må bra och inte bli sårad hela tiden. Skickar miljontals kramar till dig, kram Terese


  9. Livet är tufft och det är jobbigt att bli sviken gång efter gång. Jag tycker att du fattat rätt beslut men du kommer att gråta, förbanna, tvivla och sakna.
    Jag har en bror som är/var missbrukare, han förskingrade en hel del av vårt arv efter våra föräldrar. Han lovade en massa och jag var godtrogen och trodde på honom. Jag har nu inte träffat honom på sju år, vi har kontakt via mejlen ibland. För några veckor fick jag ett mejl där han skrev att han nog längtade efter mig och att han ville att vi skulle träffas. Han vill att jag ska komma till honom och hans kvinna. Men jag klarar inte av det. Tidigare har jag talat om för honom att den dagen vi träffas ska det vara på neutral mark, där jag kan resa mig upp och gå om jag känner för det. Jag kan inte förlika mig med att han bara verkar sopa allt under mattan. Det sårar mig att han inte kan be om ursäkt och förlåtele för det han gjorde.
    Ett råd till dig är att söka hjälp, att ha någon utomstående att prata och ventilera dina tankar och funderingar med. Vänner är bra men det blir lätt ett ältande. Jag vet hur bra det kan vara med proffesionell hjälp, jag blev erbjuden det och tackade ja till det när min man dog, då kunde jag även prata om detta problem.
    Mejla mig gärna om du vill.


  10. Jag förstår dig verkligen. Tycker du gjorde helt rätt i det där sms-et.
    Man blir så förtvivlad då man hör detta alldeles för ofta nu. Alkoholen är ett fördärv, men den som väl är i det där han är där om inte han/hon helt själv vill och inser sina laster.
    Det är många gånger bara den skyldige som kan bestämma..
    Jag var själv i ett förhållande, gift med mina barns pappa spm missbrukade.. klart det blev skilsmässa efter lång tid, för oftast är den trasiga människan så snäll och go då inte spriten sätter in. Man orkar inte hur länge som helst och mina barn har jag helt och hållit uppfostrat själv.. de anser nu att det är som det är och har mycket sällan haft någon som helst kontakt med honom. Det är först nu som de träffas då och då eller pratar i telefon.
    Mr. Alkohol är inte öätt att tas med, Tyvärr.
    Hoppas du får ordning på det där..
    Kram på dej


  11. Usch, så jobbigt. Förstår att det är tufft för dig och att det finns en gräns!
    Ha en fin onsdag trots allt
    Kram!


  12. Jag tycker det var rätt att du skickade det.
    Du måste ta hand om dig själv först och främst!!


  13. Åh så tungt för dig!
    Låter helt klart som ett val som är rätt, tyvärr.


  14. Det var ett ett starkt och bra sms. Försök att tänka på dig själv om det går, jag misstänker att din pappa tar upp en stor negativ plats i ditt liv.
    Egentligen ska jag inte tycka något i det här, jag har ingen erfarenhet av situationen men vill peppa dig.
    Kram



Kommentera

